Brixo anställer Zhenggang Yu som Chief Marketing Officer
2025-03-19
Brixo har rekryterat Zhenggang Yu till rollen som Chief Marketing Officer. Zhenggang kommer senast från rollen som Chief Marketing Officer hos Lendo där han varit anställd i 8 år och där tidigare roller också inkluderar Head of Perfomance Marketing och Perfomance Marketing Manager. Dessförinnan har han bland annat arbetat som Digital Marketing Manager hos Universum Communications.
Zhenggang Yu är född 1987 och har en masterexamen inom medie- och kommunikationsvetenskap från Uppsala universitet och en kandidatexamen inom journalistik från Tongji University.
Zhenggang kommer ansvara för bolagets marknadsfunktion och ingå i ledningsgruppen som sedan tidigare består av Martin Johansson (VD), Michael Alkärr (Chief Financial Officer), Fredrik Nilson (Chief Credit Officer), Rolance Kripakaran (Chief Technology Officer) och Mattias Karlsson (Head of Analytics).
Rekryteringen är ett led i Brixos pågående transformation där bolaget under 2025 ökat sitt fokus på kunder med en högre kreditvärdighet och på produkter med högre kreditbelopp och lägre ränta. Bolagets ansökan om tillstånd att driva finansieringsrörelse enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse handläggs för närvarande av Finansinspektionen och under tiden förbereder sig bolaget på att, efter ett beviljat tillstånd, kunna ta emot inlåning från allmänheten genom att också erbjuda sparkonton med statlig insättningsgaranti.
Om Brixo
Brixo är ett svenskt fintechbolag som utmanar det traditionella banksystemet genom att erbjuda digitala krediter på upp till 100 000 kronor till privatpersoner i Sverige. Bolaget strävar efter att förenkla och förbättra marknaden för finansieringstjänster genom att med innovativa kreditprodukter och noggranna kreditprövningar tillgängliggöra krediter för en bredare allmänhet. Brixo står under Finansinspektionens tillsyn.
Mer information om Brixo finns på https://brixo.se