Marknaden för konsumentkrediter
Marknaden där Brixo verkar
Introduktion till konsumentkreditmarknaden i Sverige
Sedan den 1 mars 2025 har Konsumentkreditlagen uppdaterats för att stärka konsumentskyddet och motverka överskuldsättning. Begreppet ”högkostnadskredit” har därmed tagits bort, och i stället omfattas samtliga konsumentkrediter (exkl. bolån) av samma regelverk.
Brixo har dessförinnan (2021) analyserat marknaden för konsumentkrediter i Sverige baserat på publik data från relevanta företags årsredovisningar, hemsidor och andra offentliga källor.
I urvalet ingick samtliga företag som hade Finansinspektionens tillstånd att lämna krediter till konsumenter, vilket då innefattade följande kategorier:
- Banker
- Kreditmarknadsbolag (t.ex. Brixo AB)
- Konsumentkreditinstitut inom kreditgivning respektive kreditförmedling
- Betalningsinstitut
- Utländska banker
Baserat på tillgänglig information var det primära syftet att identifiera storleken på marknaden för konsumentkrediter i Sverige samt att analysera Brixos positionering. Brixo är endast verksamt inom icke-säkerställd kreditgivning till fysiska personer och därför begränsas i allt väsentligt analysen till denna del av marknaden.
För många företag är detaljerade finansiella data inte tillgänglig och analysen måste därför i vissa fall baseras på kvalificerade uppskattningar. Vissa företag är verksamma inom flera segment av utlåning till allmänheten och i vissa fall kan detta även inkludera andra länder än Sverige.
En bedömning av vad som är relaterat till icke-säkerställd utlåning till konsumenter samt i vilken grad denna är hänförlig till den svenska marknaden krävs därmed. För att möjliggöra en relevant jämförelse mellan olika företagstyper har vissa avgränsningar och definitioner varit nödvändiga.
Privatlånesegmentet
Privatlånesegmentet består huvudsakligen av mellanstora banker samt vissa kreditmarknadsbolag och ett fåtal konsumentkreditinstitut. Brixo erbjuder privatlån upp till 150 000 kr.
Lågräntekrediter
Brixo har definierat marknaden för ”lågräntekrediter” som krediter från företag som primärt endast erbjuder krediter med en nominell ränta om maximalt 15 %. Detta segment består huvudsakligen av storbankerna, sparbankerna, mellanstora banker samt vissa kreditmarknadsbolag.
Företagen har ofta en verksamhet även utanför icke säkerställda konsumentkrediter. I detta segment finns främst banker och kreditmarknadsbolag som kan finansiera sig genom inlåning från allmänheten.
Marknaden bedöms uppgå till cirka 180 miljarder kronor i Sverige men en uppskattning försvåras väsentligt av att större banker med endast en mindre andel icke säkerställda konsumentkrediter sällan särredovisar dessa.
Typiskt även i lågräntemarknaden är breda prisintervall där kunden får veta vilken ränta som erbjuds först efter att en kreditprövning har genomförts. Typiskt erbjuds nominella räntenivåer mellan cirka 2 – 15 %.
De största företagen i segmentet är Sveriges fyra storbanker inklusive Nordea som flyttat sitt huvudkontor till Finland. För alla dessa är bolån en väsentligt större affär.
Segmentet består även av 45 sparbanker och 14 bankaktiebolag som valt att behålla ordet sparbank i namnet. De flesta av företagen samverkar med Swedbank.
Om Brixos kunder
En typisk kund hos Brixo är cirka 39 år gammal, tillsvidareanställd och bor i hyresrätt. Omkring 22 % har betalningsanmärkningar. Lånebeloppen och syftet med krediten varierar och pengarna ska ofta användas till oväntade utgifter.
Brixos produkter och dess prissättning
Brixo AB har fyra olika produkter och tillämpar rörlig årsränta. Brixos kontokredit erbjuder 21,95 % i ränta och är helt utan avgifter.
Brixos privatlån är ett annuitetslån med 19,95 % nominell rörlig årsränta, 475 kr i uppläggningsavgift och 25 kr i månatlig administrationsavgift.
Effektiv ränta enligt representativt exempel är 24,3 % för kontokrediten och 22,8 % för privatlånet.
Övriga produkter Flexkontot och Merax har en ränta på 21,95 % samt uppläggningsavgift på 575 kr och 39 kr i månatlig administrationsavgift.
Effektiv ränta enligt representativt exempel är 36,4 % för dessa produkter.
Konkurrenternas prissättning
Den effektiva räntan ger inte alltid en rättvisande bild av en produkts prissättning och totala kostnad. Det förekommer aktörer som har mer extrema uttagsavgifter och så kallade förmedlingsavgifter som gör att de i praktiken är de dyraste för kunden även om den effektiva räntan ser förhållandevis låg ut.
Bland exemplen från andra bolag finns ”administrativ uttagsavgift” på 295 kr som inte ingår i beräkningen av effektiv ränta men som sannolikt innebär att de i praktiken är allra dyrast för kunder som återkommande återbetalar för att därefter göra nya uttag.
Brixo-krediten är avgiftsfri, medan Brixo AB:s övriga varumärken som har skäliga avgifter redovisas på ett transparent sätt.
Under 2021 hade åtta av de tio största aktörerna i segmentet för högavkastande krediter erbjudanden som startar på 1 000 eller 2 000 kronor. Dessa aktörer var Northmill (Credigo, Easycredit), OPR Finance (EverydayPlus), Ferratum, Bliq (Mobillån, Snabbfinans), Folkefinans (Monetti), Mash Sweden (Euroloan), 4Finance (Vivus) och CFinance (Meddelandelån). De flesta av aktörerna hade en uppläggningsavgift på mellan 350 och 800 kronor.
Det kan antas att snittlånen är små bland produkter som tidigare kallades SMSlån och före lagändringen också hade löptider på bara några månader. Verklig effektiv ränta kunde därför ofta bli många hundra eller till och med tusentals procent trots att den nominella räntan bara var 26 – 39 %.
Billigaste varumärkena på marknaden för högavkastande krediter var de produkterna som hade en nominell ränta på omkring 26 % utan vare sig uppläggningsavgift eller andra dolda avgifter som de som nämnts ovan.
Utöver Brixo-krediten fanns under 2021 även Cashbuddy, Goodcash och Credway som några av de större aktörerna som erbjöd lågkostnadskrediter.
Ett alternativt sätt att analysera företagens prissättning är genom att dividera företagets intäkter med dess balansomslutning.
Detta mått kan till viss grad jämföras med företagets genomsnittliga effektiva ränta, men metoden innebär förstås en stor osäkerhet då årsredovisningarna inte säger hur lånebalanserna sett ut under löpande år och vissa intäkter kan härstamma från annat än utlåning.
I en sådan jämförelse hamnade aktörerna Ambrion, Savelend / Loanstep, Risicum och 4Finance i toppen.
Konsolidering på marknaden
Brixo har genomfört ett antal förvärv under de senaste åren. Under 2019 förvärvades en portfölj av krediter tillsammans med varumärket Kontantfinans från Sileo Kapital. Senare samma år förvärvades även en kreditportfölj från Aasa kredit.
I slutet av 2020 genomfördes ytterligare ett förvärv med en kreditportfölj under varumärkena Euroloan och Mash från Mash Sweden AB.
Under 2021 förvärvade Brixo två olika kreditportföljer från 4finance AB och Forex Bank AB. Portföljen som förvärvades från 4finance var krediter under varumärket Friia. Både dessa förvärv hade relativt höga snittbelopp och total volym uppgick till cirka 60 miljoner kronor.
Under 2022 förvärvade Brixo en portfölj med konsumentkrediter från Holm Bank AS. Alla dessa förvärv beskrivs närmare under nyheter om Brixo.
Utöver de förvärv där Brixo varit förvärvande part har det även skett ett antal andra transaktioner i marknaden. De flesta av dessa har dock snarare varit i privatlånesegmentet än i segmentet för högavkastande krediter.
Bland de transaktioner som uppmärksammats kan följande nämnas:
- Nordax förvärvade Bank Norwegian som köptes ut från Oslo-börsen
- Sambla och Advisa gick samman och fick Nordic Capital som ny huvudägare
- MoneyGo förvärvades till 75 procent av Svea Ekonomi
- Bluestep Bank avyttrade sin privatlåneportfölj till Svea Ekonomi
- Ica Banken förvärvade inlånings- och utlåningsportföljer från Forex Bank som efter Brixos förvärv av en annan utlåningsportfölj upphörde med sin bankverksamhet
- Samtliga aktier i kreditmarknadsbolaget GCC överläts till Brocc Holding AB
- Danska Lunar förvärvade Lendify


