SMS-lån
Allt du behöver veta om smslån
Letar du efter ett sms-lån? Testa vår kontokredit istället. Vi erbjuder en lägre ränta än den du får med ett sms-lån och tar inte ut någon uppläggningsavgift. Självklart sparas ingen notering hos UC, vi använder oss av Bisnode. Möjliga lånebelopp är 3 000 till 50 000 kronor. Ett smartare alternativ till smslån och snabblån Ansök gratis idag.
- Låna upp till 50 000 kr utan smslån
- Utbetalning samma dag, ingen UC
- Låna trots betalningsanmärkning
Krediten har inga avgifter. Rörlig nominell årsränta är 28,45 % och den effektiva räntan är 32,5 %. En exempelkredit på 10 000 kr som återbetalas med 967 kr per månad under 12 månader har en total kostnad om 1 640 kr. Löptid från 7 till 102 månader vid maximalt initialt uttag, lägsta möjliga månadsvisa återbetalning och inga ytterligare uttag.
Allt du behöver veta om SMS-lån
Vad kännetecknar egentligen ett sms-lån? Vad ska man tänka på innan man tar ett sms-lån och vad finns det för alternativ? Här berättar vi bland annat om de främsta kännetecknen för denna låneform, hur det fungerar när du tar smslån och om du kan ta smslån med betalningsanmärkning.
Du kan även läsa om hur du ansöker om kontokredit hos oss på Brixo. Vi erbjuder flexibla kontokrediter från 3000 kr till 50 000 kr med trygga villkor och återbetalning i en takt som passar dig. Brixo är inte ett sms-lån.
Vad är ett sms-lån?
Enkelt förklarat är ett sms-lån en form av mikrolån utan säkerhet som huvudsakligen kan tas av privatpersoner. Begreppet förekommer med många olika stavningar med och utan särskrivning. Korrekt är att skriva smslån eller möjligen sms-lån, men den särskrivna versionen “sms lån” är aldrig korrekt. Det förekommer också att versaler används i ordet SMSlån eller SMS-lån vilket också torde vara korrekt i och med att sms är en förkortning för “Short Messaging System”
Denna typ av lån kännetecknas främst av en snabb ansökningsprocess och snabb utbetalning – ofta är det möjligt att få in pengarna på kontot redan samma dag som man gör ansökan. Det kan variera vilka krav olika långivare ställer för att en låntagare ska bli beviljad lån.
Ofta har sms-lån kortare återbetalningstid än andra typer av lån och i många fall behöver lånet betalas tillbaka inom bara 30 eller 60 dagar. Sms-lån brukar även ha förhållandevis höga räntor och avgifter och de är så gott som alltid en högkostnadskredit.
När du ansöker om smslån brukar du heller inte behöva ge någon detaljerad redogörelse för vad pengarna ska användas till. I regel kan du till exempel ange ”konsumtion” som skäl till att du vill låna pengar.
Det är oftast möjligt att ta ett sms-lån utan UC, vilket skiljer smslån från lån du kan ansöka om hos många traditionella långivare såsom banker. Det kan vara fördelaktigt för dig som låntagare att ta smslån utan UC då du undviker att försämra din kreditvärdighet hos UC. Din kreditvärdighet hos UC har nämligen en påverkan på din möjlighet att ta större lån såsom bolån. Du kan läsa mer om fördelarna med att sms lån kan tas utan UC längre ned på denna sida.
Vanliga kännetecken för ett smslån:
- Lån utan säkerhet
- Lån på ett mindre belopp
- Snabb ansökan, handläggning och utbetalning
- Låga krav på låntagaren
- Korta löptider (dvs. tidsperioden från det att du tecknat lånet fram till dess att lånet ska vara fullständigt återbetalat)
- Smslån tas många gånger utan UC
- Smslån kan ofta tas med betalningsanmärkning
- Förhållandevis höga räntor och avgifter
Varför heter det sms-lån?
Var kommer egentligen benämningen smslån eller sms-lån ifrån? Jo, när sms-lånen kom till Sverige under mitten av 2000-talet kunde man ansöka om lån just genom att skicka ett sms direkt till långivaren. På den tiden kunde man i vissa fall få pengarna på sitt bankkonto så snabbt som på 15 minuter efter det att man skickat in ansökan.
Då denna typ av lån än idag kallas för smslån är det lätt att anta att ansökan fortfarande görs via sms. Idag brukar man dock inte använda sig av sms för att göra en förfrågan om lån, även om ett fåtal aktörer på marknaden fortfarande erbjuder detta för den här typen av smålån.
Vanligare är att man istället fyller i ett ansökningsformulär online. Den tekniska utvecklingen har även gjort att det är enklare att göra sin låneansökan via webben jämfört med att göra sin ansökan via sms, även om långivaren erbjuder detta tillvägagångssätt.
Hur kommer det sig egentligen att benämningen sms lån lever kvar, trots att det i princip är ett utdaterat sätt att ansöka om denna typ av lån? Anledningen är troligen en kombination av aktörer som erbjuder denna typ av lån vill marknadsföra tjänsten som snabb och enkel och att det är en väletablerad benämning som människor känner till.
Sms-lån utan UC
Smslån brukar ges utan UC, vilket skiljer denna låneform från exempelvis banklån. Det är nämligen så att upplysningar hos UC registreras, vilket gör att din kreditvärdighet kan påverkas negativt om du skulle ha många kreditupplysningar.
Anledningen till att din kreditvärdighet kan försämras av många UC-förfrågningar är att din ekonomiska situation kan tolkas som instabil. På grund av detta erbjuder långivarna oftast smslån utan UC till sina kunder. När man tar sms-lån utan UC brukar istället en kontroll via kreditupplysningsbolag som Bisnode eller Creditsafe göras för att bedöma din kreditvärdighet.
På Brixo erbjuder vi lån i form av kontokrediter. Brixo är en så kallad lågkostnadskredit och alltså inte ett smslån eller högkostnadskredit. Gemensamt med många sms-lån är dock att Brixo inte heller tar kreditupplysningar hos UC, utan istället inhämtar motsvarande information från kreditupplysningsbolaget Bisnode.
Därutöver har Brixo också en snabb och enkelt ansökningsprocess samt utbetalning direkt när en kredit har beviljats.
Kan jag ta sms-lån med betalningsanmärkning?
Som tidigare nämnt erbjuder många aktörer på marknaden sina kunder att ta smslån med betalningsanmärkning. När du ansöker om ett sms-lån med betalningsanmärkning kan långivaren till exempel använda sig av en så kallad KALP-analys (kvar att leva på-analys).
I en KALP-analys vägs din inkomst mot dina utgifter såsom hyra och kostnader för andra lån. På så sätt kan långivaren skapa sig god bild av din aktuella återbetalningsförmåga när du tar smslån med betalningsanmärkning och därmed göra en mer pricksäker bedömning än de som bara generellt avslår alla lån med betalningsanmärkning.
Grundkraven för att ta ett smslån
Smslån är det lån på den svenska marknaden som har det lägsta antalet kriterier som behöver uppfyllas för att bli beviljad ett lån. Det kan variera vilka krav olika långivare ställer för att du ska få ta ett smslån. Nedan har vi listat vilka krav som brukar ställas.
- Du är minst 18 år gammal
- Du är folkbokförd i Sverige
- Du har ett svenskt personnummer
- Du kan legitimera dig med BankID
Ofta krävs det att du inte har ett skuldsaldo hos Kronofogden. Många gånger kan du dock ta smslån med betalningsanmärkning.
Många långivare vill se att du har någon form av inkomst när du gör din ansökan. Din inkomst kan komma från lön, studiebidrag, socialbidrag eller pension. Det viktiga är att du har en fast inkomst, även om många långivare också tillåter andra typer av inkomster för smslån.
Skärpta regler för sms-lån
Den 1 september 2018 infördes nya regler i Sverige gällande olika former av snabblån. Skälet till detta var att man ville åstadkomma en mer ansvarsfull marknad. För dig som låntagare innebär detta förbättrade villkor när du till exempel tar ett smslån eller ansöker om kontokrediter.
De nya reglerna som trädde i kraft 2018 innebar bland annat att ett ränte- och kostnadstak infördes för högkostnadskrediter. Med högkostnadskrediter menas lån där den effektiva räntan ligger på 30 % eller mer. Idag får alltså inte svenska långivare ta ut alltför höga räntor eller avgifter på sina lån.
Kostnaderna för en högkostnadskredit får till exempel inte överstiga ett belopp som motsvarar kreditbeloppet. Lånar du till exempel 5000 kr får långivaren inte ta ut mer än 5000 kr i räntekostnader och avgifter för ditt lån.
Ytterligare en förändring i lagen är att långivaren alltid ska göra en kreditprövning när någon gör en låneansökan. Detta för att undvika att människor som redan har en alltför ansträngd ekonomi tar lån de inte kan återbetala i tid.
Då kan ett smslån vara rätt lösning?
De flesta människor har någon gång upplevt en tillfällig ebb i kassan. Då kan det vara ett alternativ att ta ett smslån för att tillfälligt återställa kontot på plus. Ett sms-lån kan till exempel vara en lösning om man har ovanligt många utgifter inom en kort tidsperiod.
Ett smslåb kan också vara ett alternativ om man fått en oförutsedd utgift och man inte har möjlighet att vänta på lönen.
Innan du ansöker om sms-lån
Att ta ett smslån är en kortsiktig lösning som i värsta fall kan bli dyr. Innan du bestämmer dig för att göra en låneansökan bör du försäkra dig om att du är i stånd att betala tillbaka lånet inom avtalad tid.
Smslån är, som tidigare nämnt, en låneform med förhållandevis korta löptider – något du behöver ta med i beräkningen. Genom att vara medveten om detta och ta ett välgrundat beslut kan du undvika onödiga extrakostnader i form av påminnelseavgifter, betalningsanmärkningar och i värsta fall en skuld hos Kronofogden.
De flesta aktörer som erbjuder sms-lån utan UC använder sig av andra kreditupplysningsbolag (till exempel Bisnode) för att göra sina kreditupplysningar. Även om det för vissa kan kännas lockande att välja en långivare som erbjuder lån eller krediter helt utan kreditprövning är detta någonting du bör undvika.
Detta tyder nämligen på oseriös verksamhet, då långivaren inte bryr sig om att du kan hamna i livslång skuld på grund av lånet. Dessutom är det sedan 2018 olagligt att bevilja lån utan att göra en kreditprövning först.
Alternativ till smslån
Vill du ha ett mer flexibelt lån där du själv har möjlighet att påverka i vilken takt ditt lån ska återbetalas? Då kan ett alternativ till smslån vara att ansöka om kontokredit hos oss på Brixo. Brixo kontokredit har väsentligt lägre kostnader än ett typiskt sms-lån.
Vi på Brixo står under Finansinspektionens tillsyn och har givetvis tillstånd för att tillhandahålla krediter. När du väljer att ta del av våra kontokreditlösningar kan du alltså känna dig trygg med att vi följer gällande lagar och bestämmelser samt att vi följer god kreditgivningssed.
Sms-lån och Brixos kredit – likheter och skillnader
Kontokrediter har blivit en populär låneform, till stor del på grund av dess flexibla karaktär. Med vår kontokredit får du ett mer flexibelt lån som kommer med många av fördelarna med sms ån utan UC. Nedan kan du läsa mer om likheter och skillnader på sms-lån och Brixos kontokredit.
Detta har våra krediter och ett smslån gemensamt:
Lån utan säkerhet
Du får ett lån utan säkerhet, alltså ett lån där du som låntagare inte behöver lämna någon form av pant såsom en bostad eller en bil för att låna pengar.
Smidig ansökningsprocess
Precis som när du ansöker om smslån får du en smidig och användarvänlig ansökningsprocess från början till slut. Ansökan fylls i på ett par minuter och signeras med BankID. Normalt sett ger vi dig svar på din ansökan inom 24 timmar under helgfria vardagar, och samma dag som din kredit beviljas görs utbetalningen av det initiala uttaget.
Lån utan UC
Likt många långivare som erbjuder sms lån tar vi ingen kreditupplysning hos UC. Vi använder oss istället av kreditupplysningsbolaget Bisnode. Detta innebär att du kan låna pengar hos oss utan att din kreditvärdighet hos UC påverkas.
Du kan låna trots tidigare betalningsanmärkningar
Du kan som tidigare nämnt ofta ta smslån med betalningsanmärkning. På Brixo har vi även valt att erbjuda lån till dig som har historiska betalningsanmärkningar. Detta på grund av att vi ser till din nuvarande ekonomi och din framtida betalningsförmåga. Att du någon gång har haft svårt att betala en räkning ska inte behöva göra att du inte kan ta ett lån, enligt oss.
Hos oss är det istället din framtida betalningsförmåga som avgör om din ansökan blir beviljad. För att göra en bedömning av din betalningsförmåga väger vi samman information som inhämtats från Bisnode och de uppgifter du lämnat i din ansökan.
Ingen detaljerad redogörelse för vad pengarna ska användas till
När du ansöker om kredit hos oss på Brixo får du fylla i ett eller flera alternativ gällande vad du ska göra med pengarna du lånar. Du kan exempelvis fylla i ”konsumtion” eller ”investering” som låneskäl.
Vi vill med andra ord veta i stora drag vad pengarna ska användas till, men du behöver inte lämna någon detaljerad redogörelse för att bli beviljad lån såsom man behöver hos en storbank.
Detta skiljer Brixos kontokrediter från sms-lån
Flexibel återbetalning
Smslån har vanligen mycket korta löptider – ofta så korta som 30 dagar. När du lånar pengar hos Brixo kan du själv påverka i vilken takt du vill återbetala lånet. Du behöver endast betala 5 % av ditt utestående skuldsaldo varje månad (minimibeloppet är dock 500 kr per månad).
Det är du som avgör hur du vill betala tillbaka de pengar du lånat. Du kan till exempel dela upp betalningen med ett lägre belopp varje månad med en månadskostnad inklusive ränta och avgifter. Du kan även välja att betala av hela lånet i förtid utan extra kostnad.
Högre lånebelopp
Hos många långivare som erbjuder smslån kan du enbart låna förhållandevis låga belopp. En del långivare erbjuder enbart mindre summor såsom 500 till 3000 kr, även om det så klart finns aktörer som lånar ut mer än så.
Hos Brixo har du möjlighet att låna upp till 50 000 kr som finns tillgängligt på ditt kreditutrymme efter att din ansökan beviljats. Du kan även ansöka om utökning av ditt lån efter två månader om så önskas.
Kontokrediter fungerar som ett kreditkort
Vår kontokreditlösning kan liknas vid ett kreditkort – fast på nätet. Detta innebär att du blir beviljad ett kreditutrymme som du kan ta ut pengar från när du vill. Du behöver alltså inte – till skillnad från ett vanligt lån – ta ut hela lånebeloppet på en och samma gång.
Du kan göra hur många kostnadsfria uttag du vill, vilket du enkelt gör via Mina Sidor på vår hemsida. Du betalar endast ränta för den delen av ditt kreditutrymme som överförts till ditt konto. Detta eftersom det först då räknas som ett lån. Väljer du till exempel att enbart göra ett uttag på 2000 kr betalar du enbart ränta för dessa 2000 kr.
Du kan enkelt påverka din månadskostnad för lånet
Vanligen när du tar ett lån på ett specifikt belopp räknas hela denna summa som ett lån. Kontokrediter fungerar annorlunda, då endast den del av ditt kreditutrymme du fört över till ditt konto räknas som ett lån. Detta innebär att du har möjlighet att påverka dina månadskostnader för ditt lån hos oss.
Du kan påverka din månadskostnad dels genom att endast göra uttag på den summa du behöver för tillfället och låta resterande ligga kvar på ditt kreditsaldo. Du kan även göra inbetalningar på din kontokredit för att minska dina räntekostnader. Givetvis kan du även lösa in hela lånebeloppet i förtid.
Brixo som långivare
Brixo är ett svenskt konsumentkreditinstitut med huvudkontor i Stockholm. Sedan 2015 har vi hjälpt människor som är i behov av att låna pengar. Vår vision sedan start är att erbjuda dig marknadens tryggaste och smidigaste lån. Du kan ansöka om en kontokredit dygnet runt oavsett var du befinner dig direkt på vår hemsida – det enda du behöver är internetuppkoppling.
Vi månar om dig som kund. Därför anpassas våra kontokreditlösningar efter dig och dina behov och vi tillämpar ansvarsfull kreditgivning. När du väljer oss som långivare får du en användarvänlig process från det att du gör din låneansökan till dess att du återbetalat ditt lån.
Du får en tydlig återbetalningsplan anpassad efter dina förutsättningar och har alltid tillgång till vår kundservice som alltid står redo att besvara alla frågor och funderingar du kan tänkas ha.
Så fungerar det att låna hos Brixo
Våra kontokrediter fungerar ungefär som ett kreditkort. När du blivit beviljad ett kreditbelopp kan du utnyttja det genom att göra valfritt antal uttag till ditt ordinarie bankkonto. En kontokredit kan fungera som en buffert – du behöver alltså inte utnyttja hela det beviljade lånebeloppet, utan du kan låta en del av summan du för tillfället inte behöver ligga kvar på din kontokredit.
Du betalar bara ränta på det belopp du fört över till ditt bankkonto eftersom det först då klassas som ett lån. Pengarna som helt stannar kvar på ditt kreditutrymme betalar du alltså inte ränta för.
Du kan dessutom göra extrabetalningar på din kontokredit för att minska dina månadskostnader. Givetvis kan du även betala in hela krediten i förtid helt utan extra kostnad. Du kan alltså själv påverka månadskostnaden för ditt lån hos Brixo.
Låna hos Brixo utan UC-upplysning
På Brixo har kan du låna pengar utan UC. För att bedöma din kreditvärdighet inhämtar vi istället en kreditupplysning hos Bisnode. Det är den information som inhämtas från Bisnode som tillsammans med de uppgifter du lämnat i din låneansökan avgör om du blir beviljad kredit.
Anledningen till att vi valt att erbjuda lån utan UC är att vi inte vill försämra din kreditvärdighet hos UC. Idag använder sig de flesta större långivare och banker av UC när du ansöker om exempelvis ett bolån eller liknande. Har du då många kreditupplysningar registrerade på ditt namn kan detta påverka din kreditvärdighet negativt. Det kan till exempel leda till att du inte får ta lån eller att du får en högre ränta.
När du väljer att ansöka om lån hos Brixo kan du alltså känna dig helt trygg med att ingen notering görs till UC varken när du skickar in din ansökan eller när du blir beviljad kredit. I denna del har alltså Brixos kontokredit gemensamma egenskaper med sms-lån.
Ansök hos Brixo
Vill du ansöka om en kontokredit hos oss på Brixo? Hos oss kan du ansöka om en kontokredit på 3 000 till 50 000 kr. Givetvis kan du läsa igenom våra villkor i lugn och ro innan du bestämmer dig.
Du kan även se vad det skulle kosta dig att låna pengar hos oss med hjälp av låneräknaren, där du enkelt ställer in lånebelopp och önskad återbetalningstid. Du signerar din ansökan med BankID. Välkommen med din ansökan!
Ansök om SMS-lån – Så går det till
Fyll i din ansökan
Det första steget till att bli kund hos en långivare är att fylla i ansökningsformuläret på långivarens hemsida. Här fyller du vanligen i vilket belopp du vill låna, dina personuppgifter, kontaktuppgifter, bankuppgifter, månadsinkomst och sysselsättning. Processen är samma för de flesta SMSlån som för vår kontokredit.
Ansökan tar ett par minuter och signeras vanligen med BankID.
Kreditprövning
Långivaren kontrollerar att du uppfyller grundkrav för att bli beviljad SMSlån och inhämtar därefter en kreditupplysning via Bisnode. Du kan hos Brixo, likt ett smslån, låna utan UC hos oss.
Godkännande
När din ansökan handlagts får du ett meddelande om detta via e-postadressen du angett i din ansökan. I e-postmeddelandet får du även kreditavtalet. Du får i regel svar på din ansökan inom ett dygn.
Utbetalning och uttag
Utbetalningen av SMS-lån sker normalt redan samma dag som krediten beviljats. Brixo erbjuder istället kontokrediter där du bestämmer själv hur stor del av din limit du vill ta ut på dagen lånet beviljas. Uttagen är alltid kostnadsfria hos Brixo.
Våra grundkrav för att bli beviljad kontokredit
För att bli beviljad kontokredit hos oss på Brixo finns det ett antal grundkrav du behöver uppfylla.
- Du har fyllt 21 år
- Du är folkbokförd i Sverige
- Du har ett svenskt personnummer
- Du har ett bankkonto i ditt namn
- Du har en inkomst på minst 200 000 kronor per år
- Du saknar skuldsaldo hos Kronofogden. Du som har betalningsanmärkningar är dock välkommen att ansöka
Undrar du något? Kontakta oss!
Vill du veta mer om Brixo eller hur våra kontokreditlösningar fungerar? Tveka då inte att kontakta oss via telefon alternativt via mejl. Vi berättar gärna mer om oss och hur vi kan hjälpa dig att låna pengar på ett sätt som känns smidigt, tryggt och enkelt för dig! På vår hemsida kan du även se svar på vanliga frågor vi får från våra kunder.
Vanliga frågor om sms-lån
Vad är ett sms-lån?
Ett sms-lån eller snabblån som det kallas är ett lån på ett mindre belopp med en kort löptid. Beloppen är ofta på 500 kr upp till 10 000 kronor (även om vissa långivare även erbjuder större belopp) och löptiden ligger i regel på 30-60 dagar. Sms-lån kännetecknas även av snabba handläggsnings- och utbetalningstider och förhållandevis låga krav.
Namnet sms-lån är ett egentligen ett gammalt namn som lever kvar. När den här typen av lån först lanserades i Sverige var det vanligt att ansökningen gjordes via sms. Idag sker ansökan så gott som alltid via långivarens webbplats.
Sms-lån har på senare år och i allt högre grad ersatts av kontokrediter som den vi på Brixo erbjuder. Anledningen är främst att reglerna för den här typen av konsumenkrediter skärpts sedan en lagändring gjordes 2018, sedan dess får räntan ligga på maximalt 40 procent över gällande referensränta.
Kan jag få ett sms-lån utan UC?
Ja, det är fullt möjligt att få ett sms-lån utan UC. Faktum är att de flesta långivare som erbjuder sms-lån använder sig av kreditupplysningsbolag som Bisnode eller Creditsafe, vilket innebär att ingen UC-förfrågan registreras i samband med din ansökan. En fördel för dig som planerar att söka ett annat lån i framtiden och inte vill belasta din kreditvärdighet och UC-score i onödan. Nackdelen med sms-lån utan UC är att de generellt är dyra, räntan ofta hög och till den kommer i regel avgifter som uppläggningsavgifter. Kostnaden kan därmed bli hög i förhållande till lånebeloppet.
Vem kan ansöka om sms-lån?
Alla som fyllt 18 år och är svenska medborgare kan ansöka om ett sms-lån. För att din ansökan om sms-lån ska bli godkänd krävs emellertid du passerar långivarens kreditprövning. Något som i praktiken innebär att du behöver ha en inkomst och att du är fri från skulder hos Kronofogden. De flesta långivare som erbjuder sms-lån accepterar sökanden som har betalningsanmärkningar, men det gäller inte alla.
Vad kostar ett sms-lån?
Kostnaden för ett sms-lån kan variera en hel del mellan olika långivare och beroende på vem det är som ansöker. Det är vanligt att sms-långivare tar ut en fast ränta oavsett vem det är som söker. Men det finns också de som sätter räntan individuellt för varje sökande baserat på dennes kreditvärdighet och betalningsförmåga. Har du låg kreditvärdighet kommer räntan då att bli högre.
Kom också ihåg att många långivare som erbjuder sms-lån lägger på avgifter utöver den nominella låneräntan. Därför är det viktigt att titta särskilt noga på den effektiva räntan när du jämför kostnaden för olika sms-lån eller om du jämför ett specifikt sms-lån med ett annat lånealternativ som den kontokredit vi på Brixo erbjuder. Den effektiva räntan avser nämligen alla kostnader för ett lån uttryckt i procent och beräknat per år. I måttet ingår både den ordinarie låneräntan och alla avgifter om sådana tillkommer. Den effektiva räntan är därför ett bättre mått på den faktiska kostnaden för ett sms-lån än vad den officiella låneräntan är.
Vad är räntan på sms-lån?
Sms-lån är de i flesta fall så kallade högkostnadskrediter. Det innebär att årsräntan ligger på mer än 30 procent (plus gällande referensränta). I regel är dock räntan inte den enda kostnaden för sms-lån. De flesta långivare som erbjuder sms-lån lägger även på avgifter som uppläggnings-, handläggnings- och aviavgifter. Något som betyder att många sms-lån i praktiken är betydligt dyrare än vad enbart räntan ger vid handen. I somliga fall kan den effektiva årsräntan (alla kostnader för ett lån) landa på över 100 procent.
Av de här skälen är det viktigt att titta noga på villkoren och de finstilta delarna innan du ansöker om ett sms-lån, så att du inte får en obehaglig överraskning när det är dags att betala första fakturan.


Information
Information
Information
Information
Ett fel har uppstått
Ett fel har uppstått
Avbruten
Autentiserad
Information
Information
Information


Allmänna villkor
Utgivningsdatum: 2025-01-28
Parter i detta avtal är Brixo AB och Kredittagaren. Dessa villkor, tillsammans med beviljad kreditansökan samt Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI) och Information om behandling av personuppgifter, är ett avtal om konsumentkredit mellan Brixo AB och Kredittagaren. Brixo AB har tillstånd att bedriva viss verksamhet med konsumentkrediter och står under tillsyn av Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm och Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad.
1. KREDITGIVARE
Kreditgivare är Brixo AB, org.nr. 556978-9273, Brunnsgatan 21B, 111 38 Stockholm (”Kreditgivaren”).
2. KREDITTAGARE
Kredittagare är den person som ansökt om och beviljats kredit, samt har svenskt personnummer och är folkbokförd i Sverige (”Kredittagaren”).
3. ALLMÄNT
Kreditgivaren beviljar enbart krediter till fysiska personer efter en kreditprövning. Kredittagaren förbinder sig att ta del av och följa dessa villkor. Kreditgivaren tillhandahåller kreditvillkor och all övrig information och kommunikation rörande krediten på svenska.
4. KREDIT OCH KREDITGRÄNS
Beviljad kredit är en s.k. revolverande kontokredit med rätt för Kredittagaren att tills vidare fritt utnyttja ett kreditutrymme. Beviljad kreditgräns kan höjas efter ny ansökan och särskild kreditprövning. Detta avtal gäller fortsatt vid höjning av beviljad kreditgräns. När Kredittagaren begär ett uttag, d.v.s. att ett belopp inom kreditutrymmet uttages eller utnyttjas genom överföring till kunds föranmälda bankkonto, minskar kreditutrymmet med motsvarande belopp. När Kredittagaren amorterar eller återbetalar krediten med ett belopp ökar kreditutrymmet med motsvarande belopp. Kreditgivaren förbehåller sig rätten att omedelbart sänka, begränsa eller säga upp outnyttjad eller amorterad del av kreditutrymmet. Om så sker ska Kredittagaren omedelbart underrättas om ändringen samt skälen därtill.
5. UTBETALNING
Utbetalning av kredit ska ske till ett svenskt bankkonto som uppgivits av Kredittagaren i ansökan. Kredittagaren förbinder sig att i ansökan uppge ett bankkonto som tillhör Kredittagaren och innehas i eget namn. Kredittagaren ansvarar för uttag till det uppgivna bankkontot.
6. RÄNTA
Kredittagaren ska betala ränta efter en årlig räntesats, som beräknas på vid varje tid utestående kreditbelopp (kvarstående skuld inklusive påförda avgifter och ränta). Den räntesats som gäller när krediten lämnas framgår av beviljad kreditansökan. Ränta debiteras från och med utbetalningsdagen och kapitaliseras månadsvis samt förfaller till betalning månadsvis. Avrundning får tillämpas till närmsta högre krona. I den utsträckning som det motiveras av kreditpolitiska beslut, ändrade upplåningskostnader för Kreditgivaren, eller andra kostnadsförändringar som Kreditgivaren inte skäligen kunnat förutse när krediten lämnades, får Kreditgivaren ändra räntesatsen för krediten. Aktuella räntor finns tillgängliga på www.brixo.se.
7. TOTALA BELOPPET ATT BETALA
Det totala beloppet som ska betalas är summan av kreditbeloppet och kreditens samlade kreditkostnader. Det totala beloppet beräknas utifrån de förutsättningar som gäller vid tidpunkten för kreditansökans beviljande. Eftersom räntan kan komma att ändras utgör det totala beloppet endast en indikation på vad det totala beloppet slutligen blir.
8. ÅTERBETALNING OCH AMORTERING
Av den beviljade kreditansökan framgår inom vilken tid krediten ska återbetalas till Kreditgivaren. Kredittagarens betalning av kredit skall ske genom autogiro enligt nedan. Kreditgivaren skickar ut en månadsavi/faktura varje månad. Även om månadsavin/fakturan inte har erhållits ligger skyldighet hos Kredittagaren att betala förfallna månadsavier/fakturor. Betalningarna inklusive ränta och kostnader ska vara Kreditgivaren tillhanda på angivet bankgiro eller plusgirokonto senast på förfallodagen på respektive månadsavi/faktura. Av månadsavierna framgår lägsta belopp att betala. Kredittagaren väljer själv betalning av lägsta beloppet eller ett högre belopp. Om utestående utnyttjat kreditbelopp inklusive ränta och avgifter understiger lägsta beloppet att betala uppgår återbetalningsbeloppet till utestående kreditsaldo inklusive avgifter och räntor att betala vid förfallodagen. Kredittagaren kan när som helst betala hela kreditbeloppet till Kreditgivaren utan att det tillkommer någon extra kostnad utöver upplupna räntor och avgifter. Kreditgivaren har rätt att avräkna samtliga på krediten till betalning förfallna avgifter, kostnader och räntor, innan avräkning på kapitalskulden sker. Kredittagaren har rätt att utan kostnad från Kreditgivaren erhålla en sammanställning som visar när kapital, ränta och avgifter ska betalas. Kredittagarens betalning av krediten ska ske genom autogiro. Kreditgivaren debiterar Kredittagarens konto med lägsta belopp att betala på i månadsavi/faktura aviserad förfallodag. Om förfallodagen infaller på en helgdag görs uttag nästkommande bankdag. Täckningskontroll görs bankdagen innan förfallodagen. Kontoförande bank är inte skyldig att pröva behörigheten av gjorda uttag eller särskilt avisera dessa. Kredittagaren förbinder sig att hålla tillräckligt belopp tillgängligt på kontot senast dagen före förfallodagen. Har autogiro inte kunnat anslutas, ansvarar Kredittagaren själv för inbetalning av lägsta belopp. Kredittagaren medger att betalning av krediten skall ske via autogiro från i ansökan angivet bankkonto. Kredittagaren lämnar Kreditgivaren fullmakt att hos kontoförande bank kontrollera att Kredittagaren är innehavare till i ansökan angivet bankkonto.
9. MEDGIVANDE TILL BETALNING VIA AUTOGIRO
Kredittagaren (”betalaren”), medger att betalning får göras genom uttag från angivet konto eller av betalaren senare angivet konto, på begäran av angiven betalningsmottagare för betalning till denne på viss dag (”förfallodagen”) via Autogiro. Betalaren samtycker till att behandling av personuppgifter som lämnats i detta medgivande behandlas av betalarens betaltjänstleverantör, betalningsmottagaren, betalningsmottagarens betaltjänstleverantör och Bankgirocentralen BGC AB för administration av tjänsten. Personuppgiftsansvariga för denna personuppgiftsbehandling är betalarens betaltjänstleverantör, betalningsmottagaren samt betalningsmottagarens betaltjänstleverantör. Betalaren kan när som helst begära att få tillgång till eller rättelse av personuppgifterna genom att kontakta betalarens betaltjänstleverantör. Ytterligare information om behandling av personuppgifter i samband med betalningar kan finnas i villkoren för kontot och i avtalet med betalningsmottagaren. Betalaren kan när som helst återkalla sitt samtycke, vilket medför att tjänsten i sin helhet avslutas.
10. BESKRIVNING AV AUTOGIRO
Allmänt Autogiro är en betaltjänst som innebär att betalningar utförs från betalarens konto på initiativ av betalningsmottagaren. För att betalaren ska kunna betala via Autogiro, ska betalaren lämna sitt medgivande till betalningsmottagaren om att denne får initiera betalningar från betalarens konto. Dessutom ska betalarens betaltjänstleverantör (t ex bank eller betalningsinstitut) godkänna att kontot kan användas för Autogiro och betalningsmottagaren ska godkänna betalaren som användare av Autogiro. Betalarens betaltjänstleverantör är inte skyldig att pröva behörigheten av eller meddela betalaren i förväg om begärda uttag. Uttag belastas betalarens konto enligt de regler som gäller hos betalarens betaltjänstleverantör. Meddelande om uttag får betalaren från sin betaltjänstleverantör. Medgivandet kan på betalarens begäran överflyttas till annat konto hos betaltjänstleverantören eller till konto hos annan betaltjänstleverantör.
Definition av bankdag Med bankdag avses alla dagar utom lördag, söndag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton eller annan allmän helgdag.
Information om betalning Betalaren kommer av betalningsmottagaren att meddelas belopp, förfallodag och betalningssätt senast åtta bankdagar före förfallodagen. Detta kan meddelas inför varje enskild förfallodag eller vid ett tillfälle avseende flera framtida förfallodagar. Om meddelandet avser flera framtida förfallodagar ska meddelandet lämnas senast åtta bankdagar före den första förfallodagen. Detta gäller dock inte fall då betalaren godkänt uttaget i samband med köp eller beställning av vara eller tjänst. I sådant fall får betalaren meddelande av betalningsmottagaren om belopp, förfallodag och betalningssätt i samband med köpet och/eller beställningen. Genom undertecknandet av detta medgivande lämnar betalaren sitt samtycke till att betalningar som omfattas av betalningsmottagarens meddelande enligt denna punkt genomförs.
Täckning måste finnas på kontot Betalaren ska se till att täckning finns på kontot senast kl. 00.01 på förfallodagen. Har betalaren inte täckning på kontot på förfallodagen kan det innebära att betalningar inte blir utförda. Om täckning saknas för betalning på förfallodagen får betalningsmottagaren göra ytterligare uttagsförsök under de kommande bankdagarna. Betalaren kan på begäran få information från betalningsmottagaren om antalet uttagsförsök.
Stoppa betalning (återkallelse av betalningsorder) Betalaren får stoppa en betalning genom att kontakta antingen betalningsmottagaren senast två bankdagar före förfallodagen eller sin betaltjänstleverantör senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören. Om betalaren stoppar en betalning enligt ovan innebär det att den aktuella betalningen stoppas vid ett enskilt tillfälle. Om betalaren vill att samtliga framtida betalningar som initieras av betalningsmottagaren ska stoppas måste betalaren återkalla medgivandet.
Medgivandets giltighetstid, återkallelse Medgivandet gäller tills vidare. Betalaren har rätt att när som helst återkalla medgivandet genom att kontakta betalningsmottagaren eller sin betaltjänstleverantör. Meddelandet om återkallelse av medgivandet ska för att stoppa ännu inte genomförda betalningar vara betalningsmottagaren tillhanda senast fem bankdagar före förfallodagen alternativt vara betalarens betaltjänstleverantör tillhanda senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören.
Rätten för betalningsmottagaren och betalarens betaltjänstleverantör att avsluta anslutningen till Autogiro Betalningsmottagaren har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro trettio dagar efter det att betalningsmottagaren underrättat betalaren härom. Betalningsmottagaren har dock rätt att omedelbart avsluta betalarens anslutning till Autogiro om betalaren vid upprepade tillfällen inte har haft tillräcklig kontobehållning på förfallodagen eller om det konto som medgivandet avser avslutas eller om betalningsmottagaren bedömer att betalaren av annan anledning inte bör delta i Autogiro. Betalarens betaltjänstleverantör har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro i enlighet med de villkor som gäller mellan betalarens betaltjänstleverantör och betalaren.
11. DRÖJSMÅLSRÄNTA OCH FÖRSENINGSAVGIFT
Om betalning av kapital, ränta, avgifter eller kostnader inte fullgörs i tid, ska Kredittagaren betala särskild dröjsmålsränta på det förfallna beloppet till dess betalning sker. Jämte dröjsmålsränta ska Kredittagaren även betala förseningsavgift. På belopp som inte förfallit fortsätter den vanliga räntan att löpa. Aktuell förseningsavgift och dröjsmålsränta framgår av Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI). Kredittagaren ska även betala ersättning för skriftlig betalningspåminnelse och inkassokrav med de belopp som anges i 4 § i lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. eller annan föreskrift som ersätter denna. Om Kreditgivaren måste driva fordran vidare till kronofogdemyndighet och/eller domstol ska Kredittagaren ersätta Kreditgivaren för de kostnader det innebär. Kreditgivaren äger rätt att dagligen kapitalisera dröjsmålsränta, avgifter och kostnader enligt detta stycke.
12. AVGIFTER OCH KOSTNADER
Kredittagaren är skyldig att utöver ränta betala särskild avgift till Kreditgivaren som ersättning för de kostnader Kreditgivaren har för krediten. De särskilda avgifter som för närvarande gäller och som kontohavaren ska betala till Kreditgivaren finns angivna i Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI) eller kredithandlingar i övrigt. Kreditgivaren får när som helst under kredittiden besluta om höjning av särskild avgift eller ändra eller införa ny avgift i den mån Kreditgivarens kostnader ökat för den åtgärd som avgiften är avsedd att täcka. Kredittagare ska även vara skyldig att till Kreditgivaren betala andra avgifter än sådana som förorsakats av Kreditgivarens kostnader för krediten som sådan. Sådana avgifter utgår med de belopp och enligt de grunder i övrigt som Kreditgivaren vid varje tid allmänt tillämpar och utgörs exempelvis av påminnelseavgift och förseningsavgift. Kreditgivaren lämnar på begäran upplysningar om gällande avgifter. Kreditgivaren får således när som helst under löptiden besluta om ändring av avgifter enligt detta stycke. Vid försenad betalning och vid inbetalning med ett lägre belopp än det som framgår av beviljad kreditansökan debiteras en förseningsavgift och en påminnelseavgift. Vid beviljad ansökan om ändrad kreditgräns debiteras en kreditgränsändringsavgift. Kredittagaren ska även, om Kreditgivaren begär det, ersätta Kreditgivarens kostnad för att återbetala Kredittagarens felaktiga betalningar. Som felaktig betalning räknas även inbetalning med ett belopp som överstiger aktuell skuld. Aktuella avgifter framgår av Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI). Kredittagaren ska även ersätta Kreditgivarens kostnader för att bevaka och driva in Kreditgivarens fordran. Kreditgivaren äger rätt att dagligen kapitalisera avgifter och kostnader enligt detta stycke.
13. ÖVRIGA VILLKORSÄNDRINGAR
Kreditgivaren har rätt att ändra dessa villkor utan att i förväg inhämta Kredittagarens medgivande. Sådan ändring träder i kraft en (1) månad efter det att Kredittagaren har underrättats om densamma. Om Kredittagaren inte godkänner ändringen får Kredittagaren omedelbart säga upp avtalet före den dag ändringarna träder i kraft. Hela det kvarvarande lånebeloppet samt upplupen ränta förfaller då till betalning.
14. AVRÄKNINGSORDNING
Vid betalning har Kreditgivaren rätt att avräkna samtliga på krediten till betalning förfallna avgifter, kostnader och räntor innan avräkning sker på kapitalskulden.
15. FÖRTIDSBETALNING
Kredittagare har rätt att när som helst betala hela krediten i förtid. Om Kredittagare önskar göra en förtidsbetalning ska Kreditgivaren meddelas om detta. Vid en förtidsbetalning ska Kredittagaren ersätta Kreditgivaren för kreditens samlade kreditkostnader för tiden fram till dagen för slutbetalningen.
16. KREDITENS LÖPTID OCH UPPSÄGNING AV KREDITAVTALET
Kreditavtalet gäller tills vidare. Kredittagaren äger när som helst rätt att säga upp kreditavtalet med omedelbar verkan. Kredittagaren ska meddela Kreditgivaren därom. Vid parts uppsägning skall oreglerat skuldsaldo (inklusive upplupna räntor och avgifter) slutregleras senast vid kreditavtalets upphörandedag. Kreditgivaren har rätt att säga upp kreditavtalet med iakttagande av två (2) månaders uppsägningstid och kreditavtalet upphör att gälla när uppsägningstiden har löpt ut. Kreditgivaren kan till exempel komma att säga upp kreditavtalet om Kredittagaren inte har utnyttjat krediten sedan minst ett (1) år. Kreditgivaren har alltid rätt att säga upp kreditavtalet med omedelbar verkan enligt efterföljande punkt nedan. Kreditgivaren äger även rätt att säga upp kreditavtalet med omedelbar verkan om Kredittagarens lämnade uppgifter vid ansökan om kredit eller därefter visar sig felaktiga eller senare händelser motiverar ändrat ställningstagande.
17. KREDITGIVARENS RÄTT ATT SÄGA UPP KREDITEN
Kreditgivaren har rätt att säga upp krediten till betalning vid tidpunkt som Kreditgivaren bestämmer, om någon av följande omständigheter föreligger:
Kredittagaren är sedan mer än en månad i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger tio procent av kreditfordringen.
Kredittagaren är sedan mer än en månad i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger fem procent av kreditfordringen och dröjsmålet avser två eller flera poster som förfallit vid olika tidpunkter.
Kredittagaren är på annat sätt i väsentligt dröjsmål av betalningen.
Det står klart att Kredittagaren genom att avvika, skaffa undan egendom eller förfara på annat sätt undandrar sig att betala sin kredit.
Vill Kreditgivaren få betalt i förtid enligt punkterna a – c gäller en uppsägningstid på minst fyra veckor räknat från den tidpunkt då Kreditgivaren sänder ett meddelande om uppsägning i brev till Kredittagaren under dennes vanliga adress, eller uppsägningen utan sådan åtgärd kommer Kredittagaren till handa. Har Kreditgivaren krävt betalning i förtid enligt punkterna a – c, är Kredittagaren ändå inte skyldig att betala i förtid, om han före utgången av uppsägningstiden betalar vad som förfallit jämte dröjsmålsränta. Detsamma gäller om Kredittagaren vid uppsägning enligt punkten d genast efter uppsägningen eller inom medgiven uppsägningstid ställer godtagbar säkerhet för krediten. Om Kredittagare avlider eller försätts i konkurs förfaller hela krediten till omedelbar betalning.
18. MEDDELANDEN M.M.
Kredittagaren ska omedelbart underrätta Kreditgivaren om namnoch/ eller adressändring samt om ändringar av andra kontaktuppgifter eller annat förhållande som är av betydelse för Kreditgivaren. Kreditgivaren har rätt att tillhandahålla information till Kredittagaren via e-post till av Kredittagaren angiven e-postadress och via elektroniskt textmeddelande (sms) till av Kredittagaren uppgivet mobilnummer. Information och meddelanden som lämnas via elektronisk kommunikationstjänst anses ha nått Kredittagare så snart som den gjorts tillgänglig. Brev som Kreditgivaren sänder till Kredittagaren ska anses ha kommit adressaten tillhanda senast på den sjunde (7:e) dagen efter avsändandet, om brevet sänts till den adress som angetts i beviljad kreditansökan eller som på annat sätt är känd för Kreditgivaren.
19. ÅNGERRÄTT
Enligt konsumentkreditlagen (2010:1846) och lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller ångerrätt för denna typ av kredit. Kredittagaren har därmed rätt att frånträda kreditavtalet genom att meddela Kreditgivaren inom 14 dagar från den dag då kreditavtalet ingicks. Kredittagare ska snarast och senast inom 30 dagar från den dag då Kredittagaren lämnade eller sände sitt meddelande om att avtalet frånträds betala tillbaka hela kreditbeloppet med tillägg för upplupen ränta. Ränta ska utgå från den dag då Kredittagaren fick tillgång till krediten till och med den dag den återbetalades till Kreditgivaren.
20. ÖVERLÅTELSE AV FORDRAN
Alla fordringar på Kredittagaren ägs av Kreditgivaren som i sin tur äger rätt att överlåta eller pantsätta fordran enligt kreditavtalet till annan utan att i förväg inhämta Kredittagarens godkännande. Kredittagaren har inte rätt att överlåta eller pantsätta sina rättigheter eller skyldigheter enligt kreditavtalet.
21. BEGRÄNSNING AV KREDITGIVARENS ANSVAR
Kreditgivaren är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott eller lockout eller annan liknande omständighet. Förbehållet i fråga om strejk, blockad, bojkott eller lockout gäller även om Kreditgivaren själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Skada som uppkommit i andra fall ska inte ersättas av Kreditgivaren, om den varit normalt aktsam.
Är Kreditgivaren till följd av omständighet som anges i första stycket förhindrad att ta emot betalning, har Kreditgivaren för den tid under vilket hindret förelegat rätt till ränta endast enligt de villkor som gällde på förfallodagen.
22. UPPGIFTSLÄMNANDE I ENLIGHET MED KREDITUPPLYSNINGSLAGEN
Uppgifter om krediten, betalningsförsummelse eller kreditmissbruk kan av Kreditgivaren komma att lämnas till kreditupplysningsföretag m.fl. i enlighet med kreditupplysningslagen (1973:1173). I samband med ansökan av kredit kommer Kreditgivaren att begära kreditupplysning gällande sökanden. Vidare kan kontroll av anställning och inkomst ske genom kontakt med uppgiven arbetsgivare. Ytterligare upplysningar om uppgiftslämnandet kan inhämtas av Kreditgivaren.
23. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER M.M.
De personuppgifter som behandlas av Kreditgivaren behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och Kreditgivarens policy för detta. Information om behandling av personuppgifter finns på www.brixo.se.
Genom att ansöka om kredit godkänner Kredittagaren, eller på
motsvarande sätt annan person som ansökt om kredit, behandling av
personuppgifter som beskrivits i föregående stycke.
24. MEDGIVANDE TILL MARKNADSFÖRING
Kredittagaren, eller annan person som ansökt om kredit, medger i
samband med ansökan att Kreditgivaren har rätt att behandla
personuppgifter för marknadsföringssyfte avseende Kreditgivarens
egna eller samarbetspartners produkter och tjänster. Kredittagaren har
rätt att när som helst återkalla detta medgivande genom att kontakta
Kreditgivaren.
25. KLAGOMÅL
Vid klagomål kontaktas Brixo Kundtjänst. Om missnöje kvarstår kan skriftlig kontakt tas med den Klagomålsansvarige hos Kreditgivaren. Kredittagaren kan även vända sig till den kommunala konsumentvägledningen alternativt till Konsumenternas Bank- och Finansbyrå för oberoende rådgivning. Ärendet kan även prövas externt genom att Kredittagaren vänder sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Eventuell tvist mellan Kredittagaren och Kreditgivaren löses i svensk domstol med tillämpning av svensk lag.
För nedladdning (PDF)
Inom EU har en standardiserad blankett för konsumentkreditinformation utformats. Blanketten utgör inte något rättsligt bindande krediterbjudande. Uppgifterna återger korrekt det erbjudande kreditgivaren skulle lämna under nuvarande marknadsförhållanden. Det bör dock observeras att sifferuppgifter kan påverkas av ändrade marknadsförutsättningar. Att kreditgivaren lämnar dessa uppgifter medför ingen skyldighet för denne att bevilja krediten.
1. Kreditgivarens/kreditförmedlarens namn och kontaktuppgifter
Kreditgivare
Adress Telefon E-post Webbadress |
Brixo AB, org. nr. 556978-9273
Brunnsgatan 21B, 111 38 Stockholm 08-500 850 47 info@brixo.se www.brixo.se |
2. Beskrivning av huvuddragen i kreditprodukten
Typ av kredit | Brixo (revolverande kontokredit). |
Det sammanlagda kreditbeloppet
Detta är den övre kreditgräns eller det totala belopp som ställs till förfogande genom kreditavtalet. |
Beviljat kreditutrymme (3 000 kr – 50 000 kr). |
Villkoren för kreditutnyttjandet
Här anges när och hur pengarna kan lyftas. |
Krediten kan fritt utnyttjas helt eller delvis inom kreditutrymmet och utbetalas till kredittagarens bankkonto senast en bankdag efter beviljande. |
Kreditavtalets löptid | Krediten gäller tillsvidare. |
Avbetalningar och, i förekommande fall, i vilken ordning dessa ska fördelas | Månadsinbetalningar på krediten ska uppgå till minst 4,5 % av innevarande skuld per månad, dock lägst 500 kr. Återbetalning och delbetalning av utnyttjad kredit sker månadsvis på förfallodagen som framgår av månadsavierna. Avräkningar sker enligt följande ordning; eventuella avgifter, räntor och amortering av kapitalbeloppet. |
Det totala belopp som du ska betala
Detta är det lånade kapitalet plus ränta och eventuella kostnader i samband med krediten. |
Representativt exempel:
11 604 kr. Av beloppet avser 10 000 kr kreditbeloppet och 1 604 kr ränta. I exemplet gäller följande förutsättningar: Krediten är återbetald på 12 månader med lika stora månadsbetalningar om 967 kr. |
3. Kreditkostnader
Kreditränta eller i tillämpliga fall de olika krediträntor som gäller för kreditavtalet | Den nominella årsräntan uppgår till 28,45 % och kapitaliseras månadsvis. |
Effektiv ränta
Detta är totalkostnaden uttryckt som den effektiva räntan av det samlade kreditbeloppet. Den effektiva räntan anges för att hjälpa dig att jämföra olika erbjudanden. |
Representativt exempel:
Kreditbelopp: 10 000 kr Återbetalningstid: 12 månader Nominell årsränta: 28,45 % Uppläggningsavgift: 0 kr Administrationsavgift: 0 kr Effektiv ränta: 32,5 % |
Är det, för att erhålla krediten eller för att erhålla den enligt villkoren i marknadsföringen, obligatoriskt att ingå avtal om
— en försäkring som säkrar krediten, eller — någon annan kompletterande tjänst? Om kostnaderna för dessa tjänster inte är kända av kreditgivaren ska de inte inkluderas i den effektiva räntan. |
Nej.
Nej. |
Härtill hörande kostnader | |
Andra kostnader i samband med kreditavtalet | Uppläggningsavgift: 0 kr
Årsavgift: 0 kr Administrationsavgift: 0 kr Kreditgränsändringsavgift: 0 kr Uttagsavgift: 0 kr Avgift för återbetalning av felaktiga betalningar: 100 kr (om tillämpligt) |
Villkor för att ändra de ovan nämnda kostnaderna i samband med kreditavtalet | Kreditgivaren har rätt att ändra räntesatsen för krediten i den utsträckning det motiveras av kreditpolitiska beslut, ökade upplåningskostnader eller andra kostnadsökningar som kreditgivaren inte skäligen kunnat förutse. Kreditgivaren har rätt att höja avgifterna om det är motiverat av ökningar i de kostnader som avgifterna är avsedda att täcka. |
Kostnader i samband med försenade betalningar
Uteblivna betalningar kan få allvarliga konsekvenser (t.ex. tvångsförsäljning) och försvåra möjligheterna till att erhålla kredit. |
Vid uteblivna eller försenade betalningar har kreditgivaren rätt att debitera kredittagaren dröjsmålsränta med 36 % på förfallet obetalt kreditbelopp, förseningsavgift om 195 kr och påminnelseavgift om 60 kr. Utöver detta kan kredittagaren komma att debiteras för lagstadgade inkassokostnader och kan också bli skyldig att betala kostnader som uppstår om fordran måste drivas vid kronofogdemyndighet eller domstol. |
4. Andra viktiga rättsliga aspekter
Ångerrätt
Ni har rätt att frånträda kreditavtalet inom 14 kalenderdagar. |
Kredittagaren har rätt att frånträda kreditavtalet genom att till kreditgivaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag då kreditavtalet ingicks. Kredittagaren ska snarast och senast inom 30 dagar från den dag då kredittagaren lämnade eller sände sitt meddelande betala tillbaka det belopp som erhållits från kreditgivaren, med tillägg för upplupen ränta på beloppet. Räntan ska utgå från och med den dag då kredittagaren fick tillgång till krediten till och med den dag då den återbetalas. Om kreditgivaren med anledning av kreditavtalet har betalat en avgift till det allmänna som inte återbetalas, är kredittagaren skyldig att ersätta kreditgivaren för denna. Kreditgivaren ska snarast och senast inom 30 dagar från den dag då kreditgivaren tog emot kredittagarens meddelande om att kreditavtalet frånträds betala tillbaka de avgifter som kredittagaren har betalat med anledning av krediten. |
Förtidsåterbetalning
Hela eller delar av krediten kan återbetalas i förtid när som helst. |
Ja. |
Sökning i en databas
Om en kreditansökan avvisas på grundval av en sökning i en databas måste kreditgivaren genast och kostnadsfritt meddela dig resultatet av sökningen. Detta gäller inte om utlämnandet av sådan information är förbjudet enligt gemenskapslagstiftningen eller strider mot allmän ordning och säkerhet. |
Kreditprövning kommer att ske innan kredit medges. Bland annat kan en kreditförfrågan komma att göras hos kreditupplysningsföretag. Kredittagaren har rätt att snarast och utan kostnad underrättas om uppgifterna och vilken databas som har använts. |
Rätt att få ett utkast till ett kreditavtal
Du har rätt att på begäran kostnadsfritt få en kopia av ett utkast till ett kreditavtal. Denna bestämmelse är inte tillämplig om kreditgivaren vid tidpunkten för begäran är ovillig att ingå kreditavtalet med dig. |
Ja. |
5. Ytterligare information när det gäller distansförsäljning av finansiella tjänster
a) Beträffande kreditgivaren | |
Registrering | Brixo AB är registrerad i det svenska Bolagsverkets register med org. nr. 556978-9273. |
Den berörda tillsynsmyndigheten | Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm, www.fi.se
Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad, www.konsumentverket.se |
b) Beträffande kreditavtalet | |
Utnyttjande av ångerrätten | Kredittagaren har rätt att inom 14 dagar från den dag då kreditavtalet ingicks utnyttja sin ångerrätt genom att till kreditgivaren lämna eller sända ett meddelande om detta till den adress som anges under punkt 1 ovan. |
Den lagstiftning som kreditgivaren använt som grundval för att upprätta förbindelser med dig innan kreditavtalet ingicks | Svensk lag. |
Klausul om tillämplig lagstiftning för kreditavtalet och/eller behörig domstol | Svensk lag är tillämplig och svensk domstol är behörig att pröva tvisten. |
Språkordning | Information och avtalsvillkor lämnas på svenska och kommunikation sker på svenska. |
c) Beträffande prövning | |
Förekomst av och tillgång till en mekanism för klagomål och prövning utanför domstol | Kredittagaren kan vid klagomål i första hand vända sig till kreditgivaren. Kredittagaren kan också vända sig till: Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se |
För nedladdning (PDF)
Information om behandling av personuppgifter
Vi skyddar dina personuppgifter
Att skydda din integritet är av högsta vikt för oss. Vårt mål är att du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till oss. Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en enskild person. Vi behöver behandla personuppgifter för att kunna ingå avtal med våra kunder, och för att därefter administrera avtalen. Dessutom behandlar vi uppgifterna för att uppfylla de krav som ställs på oss som kreditgivare, samt för att vidareutveckla vår verksamhet.
Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter alltid är skyddade hos oss och att behandlingen sker i enlighet med gällande dataskyddsregler och våra interna riktlinjer och rutiner. Personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter är Brixo AB (”Brixo”) om inget annat anges i denna information.
Det är viktigt för oss att vara öppna med hur dina personuppgifter hanteras som du lämnar till Brixo eller som vi samlar in på annat sätt. I denna informationstext beskriver vi därför hur och varför Brixo behandlar dina personuppgifter som befintlig kund eller blivande kund hos Brixo.
Varför hanterar Brixo personuppgifter?
Brixo hanterar personuppgifter utifrån de olika rättsliga grunder och ändamål som vi beskriver nedan. Om du av någon anledning inte vill ge oss nödvändiga personuppgifter eller om du önskar radera sådana personuppgifter, finns risken att vi inte kan erbjuda dig våra produkter och tjänster.
Uppfylla villkoren i våra avtal
Det grundläggande ändamålet med att Brixo samlar in, behandlar och lagrar personuppgifter är för att kunna förbereda, tillhandahålla och administrera bolagets produkter och tjänster till dig. Den rättsliga grunden för det är att uppfylla villkoren i våra avtal.
Följa lagar och regler
Bolaget måste följa ett antal lagar och myndighetsbeslut och då hanterar vi dina personuppgifter för att till exempel:
- Kontrollera och verifiera din identitet
- Följa upp och analysera hur du använder dina krediter och konton för att förebygga eller upptäcka bedrägerier, penningtvätt och andra brott
- Dokumentera och spara personuppgifter kopplade till kreditprövning
- Hantera säkerhetskraven för åtkomst till krediter och konton
- Rapportera till myndigheter såsom Skatteverket och Finansinspektionen
- Följa bokföringslagen och regler om riskhantering och statistik
Bolagets intresse
Brixo erbjuder finansiella tjänster med målsättningen att skapa långa och goda relationer med våra kunder. Därför hanterar vi dina personuppgifter för följande ändamål:
- Utföra marknads- och kundanalyser för att utveckla våra produkter och erbjudanden
- Genomföra marknadsaktiviteter där vi identifierar och föreslår produkter eller tjänster som kan vara relevanta för dig, om du inte har sagt till oss att du inte vill ta del av sådana aktiviteter och erbjudanden
- Genomföra kundundersökningar
- Göra riskanalyser och ta fram statistik för att till exempel förbättra våra kreditriskmodeller
Med ditt samtycke
I vissa fall behöver vi ditt samtycke för att behandla dina personuppgifter och då frågar vi efter det separerat från avtalet för produkten eller annan dokumentation. Vi beskriver då också hur du kan ta tillbaka ditt samtycke och hur det i så fall påverkar dig gällande den specifika produkten eller tjänsten.
Profilering och automatiserade beslut
Bolaget använder sig i vissa fall av så kallad profilering. Det innebär en automatisk behandling av personuppgifter för att göra analyser kring våra kunders ekonomiska situation, personliga val eller beteenden. Profilering används också i vissa fall vid automatiserat beslutsfattande som exempelvis kan vara ett automatiserat godkännande/avslag på en kreditansökan via internet.
Varifrån samlar vi in personuppgifter?
Vi samlar in personuppgifter om dig från olika källor:
- Dig själv: Vi samlar in personuppgifter som du lämnar till oss, t.ex. i samband med att du som blivande eller befintlig kund ansöker om kredit, kontaktar oss eller använder våra digitala kanaler.
- Informationstjänster för att hantera ansökan om kredit: I samband med en ansökan om kredit kan vi hämta uppgifter från offentliga register som är nödvändiga för att hantera ansökan.
- Informationstjänster för att hantera kundförhållandet: Vi hämtar viss information från externa informationstjänster, t.ex. kan vi komma att regelbundet samköra ditt personnummer mot offentliga register, för att säkerställa att dina uppgifter är uppdaterade. Exempel på uppgifter som vi kan komma att hämta från externa informationstjänster för att hantera kundförhållandet är namn och kontaktuppgifter.
- Informationstjänster för att uppfylla rättsliga förpliktelser: Vi hämtar aktuella sanktionslistor och information om vilka personer som anses vara s.k. politiskt exponerade personer (PEP) från informationstjänstleverantörer för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser att uppnå och säkerställa tillräcklig kundkännedom, samt genomföra kontroller mot sanktionslistor.
- Kreditupplysningsföretag: Vi hämtar kreditupplysning från kreditupplysningsföretag i samband med att du ansöker om kredit.
Vilka personuppgifter behandlar vi och varför?
Hantera ansökan om kredit
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att hantera en ansökan om kredit, t.ex. registrera uppgifter i ansökan och göra en bedömning av ansökan. Det är nödvändigt att du lämnar de personuppgifter som vi efterfrågar för att vi ska kunna hantera din ansökan. Om du inte lämnar de uppgifter som vi efterfrågar kan vi inte hantera din ansökan. I förekommande fall hanteras din ansökan automatiskt och du får snabbt besked om din ansökan kan godkännas eller inte baserat på en bedömning av risk- och återbetalningsförmåga. Bedömningen sker enligt ett regelverk och statistiska modeller som Brixo använder sig av. Om informationen anses tillräcklig enligt regelverket hanteras ansökan per automatik och i annat fall kommer ansökan att handläggas av en handläggare. Du har alltid rätt att begära omprövning av ett automatiskt beslut genom att kontakta Brixos kundtjänst.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig. |
Genomförande av kreditbedömningar
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kreditbedömningar i samband med en ansökan om en kreditprodukt.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har. |
Hantera kundförhållandet
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att hantera ditt kundförhållande med Brixo, t.ex. för att registrera dina uppgifter i vårt kundregister, för att kommunicera med dig om kundförhållandet, skicka aviseringar, säkerställa att dina uppgifter är uppdaterade och korrekta, samt dokumentera träffade avtal och interaktioner med dig.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig. |
Hantera förfrågningar
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att hantera förfrågningar från dig, t.ex. om oss och våra produkter och tjänster i olika kanaler och för att hantera kundtjänstärenden.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera förfrågningar från dig. |
Tillhandahålla tjänster och produkter
Vi behandlar dina uppgifter för att tillhandhålla tjänster och produkter. I den utsträckning du lämnar särskilda kategorier av personuppgifter till oss i samband med användning av våra tjänster ger du ditt uttryckliga samtycke till vår behandling av dessa uppgifter för att tillhandahålla avtalade tjänster och produkter. Det är frivilligt att lämna ditt samtycke till behandlingen av dina personuppgifter för att vi ska kunna tillhandahålla våra tjänster, men om du inte lämnar ditt samtycke, kan du inte använda tjänsterna. Om du väljer att dela din platsinformation med oss genom användning av våra digitala kanaler kan vi även behandla denna information för att tillhandahålla tjänster som du har efterfrågat.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig. |
Utrednings- och säkerhetsskäl
Vi behandlar dina uppgifter av utrednings- och säkerhetsskäl, t.ex. för att förebygga, undersöka, avslöja och rapportera bedrägerier, samt skydda dina och Brixos tillgångar.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att skydda dina, andras och Brixos tillgångar. |
Riskhantering
Vi behandlar dina uppgifter för riskhantering, t.ex. för att genomföra regelbundna riskbedömningar och analyser i riskberäkningsmodeller.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att av att identifiera och regelbundet kontrollera risker i verksamheten. |
Kommunikation och lämnande av erbjudanden
Vi vill lämna rätt kommunikation och erbjudanden till dig, i rätt tid och i rätt kanal. Därför behandlar vi dina uppgifter i syfte att kommunicera personlig och relevant information, samt lämna erbjudanden till dig om våra egna och utvalda samarbetspartners varor och tjänster i olika kanaler, t.ex. brev, e-post och andra digitala kanaler. Vi kan komma att dela dina personuppgifter med tredjeparters annonseringstjänster för att kunna utvärdera, leverera och förbättra våra sådana tjänster som vi använder baserat på en analys av de uppgifter som vi har samlat in på olika sätt, t.ex. genom att sortera kunder i olika kundsegment baserat på bland annat engagemang hos Brixo. Genom att ingå avtal med Brixo lämnar du ditt samtycke enligt marknadsföringslagen till vår elektroniska marknadsföring av våra egna och samarbetspartners varor och tjänster. Du har rätt att, när som helst, avregistrera dig från utskick genom att meddela detta till oss.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att kommunicera personlig och relevant information och erbjudanden till dig. |
Genomförande av kundanalyser för ökad kundinsikt
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kundanalyser på en övergripande nivå, t.ex. för att utveckla affärsmetoder, analysmodeller, kund- och affärsstrategier. För detta syfte analyserar vi t.ex. kunders betalningsförmåga, beteende i Brixos olika kanaler, interaktioner, engagemang hos och användning av Brixos tjänster.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra kundanalyser för ökad kundinsikt. |
Kundundersökningar
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kundundersökningar, t.ex. för att skicka ut och utvärdera resultatet av en undersökning.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att för att få information om din och andra kunders uppfattning om Brixo i allmänhet och särskilt produkter, tjänster och kundupplevelse. |
Uppföljning och utvärdering
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att ta fram rapporter och statistik för uppföljning och utvärdering av vår verksamhet, t.ex. uppföljning av Brixos produkter och tjänster och genomförda aktiviteter, såsom kampanjutskick.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att följa upp och utvärdera vår verksamhet. |
Livscykelhantering, skydd och utveckling av våra system och tjänster
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att livscykelhantera, skydda och utveckla våra system och tjänster, t.ex. för att felsöka, logga, utveckla, testa och förbättra våra system och tjänster.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att livscykelhantera, skydda och utveckla våra system och tjänster. |
Fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk t.ex. för att hantera klagomål och reklamationer, samband med en rättsprocess eller för att förhindra användning av Brixos tjänster i strid med villkoren för tjänsten.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk. |
Uppfylla rättsliga förpliktelser
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har, t.ex. uppnå och säkerställa tillräcklig kundkännedom, bl.a. genom att kontrollera identitet, genomföra kontroller mot s.k. sanktionslistor, för att lämna kontoutdrag samt dokumentera träffade avtal och interaktioner.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har. |
Mottagare som vi delar information med
Dina uppgifter skyddas av sekretess, vilket innebär att Brixo inte obehörigen får röja dessa uppgifter. När det är tillåtet med hänsyn till sekretessen delar Brixo vissa uppgifter med andra mottagare:
- Banker av utrednings- och säkerhetsskäl: Brixo kan dela vissa personuppgifter med de banker som ingår i BankID-samarbetet av utrednings- och säkerhetsskäl, t.ex. för att undvika att ditt BankID missbrukas.
- Tjänsteleverantörer: För att uppfylla ändamålen med vår behandling av dina personuppgifter delar vi dina personuppgifter med företag som tillhandahåller tjänster till Brixo, t.ex. IT-tjänster och tjänster för att hantera utskick. Dessa företag får endast behandla dina personuppgifter enligt våra uttryckliga instruktioner och får inte använda dina uppgifter för egna ändamål. De är även skyldiga enligt lag och avtal att skydda dina personuppgifter.
- Inkassobolag: Om Brixo har ett krav gentemot dig kan vi dela de personuppgifter som är nödvändiga med inkassobolag för att fastställa, göra gällande och utöva vårt rättsliga anspråk.
- Fordringsköpare: Om Brixo överlåter en fordran på dig kan vi dela de personuppgifter som är nödvändiga med fordringsköparen för att fastställa, göra gällande och utöva anspråk avseende fordran.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt, inkassobolagets och/eller fordringsköparens berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk. |
- Övriga mottagare: Vi kan i förekommande fall överföra dina personuppgifter till andra mottagare, t.ex. myndigheter och utvalda företag, än de som angivits ovan om det är nödvändigt för vissa syften.
Mottagare | Syfte | Laglig grund för behandlingen |
---|---|---|
Myndigheter | Vi kan lämna nödvändig information till myndigheter om vi är skyldiga enligt lag att göra det, t.ex. kontrolluppgift till Skatteverket. | Behandlingen är nödvändig för att uppfylla rättsliga förpliktelser. |
Domstol, motparter etc. | I samband med en rättstvist kan vi överföra uppgifter till andra parter. | Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk. |
Rättsvårdande myndigheter, t.ex. Polisen | Vi kan dela personuppgifter med rättsvårdande myndigheter, t.ex. Polisen om vi är skyldiga enligt lag att lämna ut dina uppgifter eller för att bidra till en pågående brottsutredning. | Behandlingen är nödvändig för att uppfylla rättsliga förpliktelser alternativt tillgodose vårt berättigade intresse av att bidra till en pågående brottsutredning på begäran. |
Potentiella köpare och säljare | Vi kan komma att dela information med potentiella köpare och säljare om vi skulle sälja hela eller delar av verksamheten eller vid en sammanslagning. | Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra avyttringen eller sammanslagningen. |
Var behandlar vi dina personuppgifter?
Vi strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter inom EU/EES-området. I vissa fall kan dock dina personuppgifter komma att överföras till och behandlas i ett land utanför EU/EES-området av våra tjänsteleverantörer. För att säkerställa att dina personuppgifter alltid är skyddade kommer vi i sådant fall att säkerställa att det finns skyddsåtgärder på plats, t.ex. dataöverföringsavtal som kräver att mottagarna skyddar uppgifterna på samma sätt som vi gör.
Hur länge sparas mina personuppgifter?
Vi sparar dina personuppgifter så länge vi behöver för att kunna tillhandahålla de produkter och tjänster du har avtal med oss om. Vi sparar också personuppgifter för att kunna uppfylla krav i lagar och beslut av myndigheter, som till exempel för bokföring och skatterapportering. Om du avslutar din kredit, ditt konto eller någon annan tjänst i bolaget behöver vi spara en del av dina personuppgifter som är kopplade till den produkten eller tjänsten under viss tid. Vi behöver exempelvis behålla vissa personuppgifter i sju år för att kunna rapportera till Skatteverket och i högst tio år för att uppfylla regler kring penningtvätt. Efter det kommer vi att på ett säkert sätt radera eller avidentifiera dina uppgifter så att det inte längre går att koppla dem till dig.
Dina rättigheter
Dataskyddslagstiftningen ger dig ett antal rättigheter i förhållande till behandlingen av dina personuppgifter. Vi behandlar dina personuppgifter i den utsträckning det är nödvändigt för att uppfylla dina rättigheter.
Tillgång till dina personuppgifter
Du har rätt att begära att få en bekräftelse från oss om vi behandlar personuppgifter som rör dig, samt i sådant fall begära tillgång till de personuppgifter som vi behandlar om dig, ett s.k. registerutdrag.
Begära rättelse
Vidare har du, om du anser att en uppgift om dig är felaktig eller ofullständig, rätt att begära att uppgiften rättas.
Återkalla samtycke med framtida verkan
I den utsträckning som vi behandlar dina personuppgifter med stöd av ditt samtycke har du rätt att, när som helst, återkalla ditt samtycke till behandlingen med framtida verkan. Det betyder att om du återkallar ditt samtycke har vi rätt att fortsätta behandla redan insamlade personuppgifter med stöd av ditt tidigare lämnande samtycke.
Motsätta dig behandling för direktmarknadsföringsändamål
Du har även rätt att, när som helst, motsätta dig vår behandling av dina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål och avregistrera dig från fortsatta utskick genom att anmäla detta till oss, t.ex. genom att klicka på en avregistreringslänk i utskicket eller kontakta kundtjänst. Från och med den 25 maj 2018 har du även rättigheterna nedan om det följer av gällande dataskyddslagstiftning.
Motsätta dig behandling som stödjer sig på vårt berättigade intresse
Du har rätt att motsätta dig behandlingar som stödjer sig på ett berättigat intresse som vi har om du har personliga skäl som rör situationen. Vi får dock fortsätta att behandla dina uppgifter, trots att du har motsatt dig behandlingen, om vi har tvingande berättigade skäl för behandlingen som överväger integritetsintresset.
Radering
Under vissa omständigheter har du rätt att få dina personuppgifter raderade. Detta gäller dock inte om vi exempelvis är skyldiga enligt lag att bevara uppgifterna.
Begränsning av behandling
Du har även rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Om du begär att behandlingen av dina uppgifter ska begränsas kan det dock medföra att vi inte kan uppfylla våra eventuella skyldigheter gentemot dig under den tid behandlingen begränsats.
Dataportabilitet
Slutligen har du rätt att få en kopia på de personuppgifter som rör dig i ett strukturerat format (dataportabilitet). Rätten till dataportabilitet, till skillnad från rätten till registerutdrag, omfattar endast uppgifter som du själv har tillhandahållit oss och som vi behandlar med stöd av vissa lagliga grunder, t.ex. ett avtal med dig.
Vem kontaktar jag vid frågor?
Om du har några frågor om behandlingen av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss. Kontaktuppgifter framgår nedan. Du kan också kontakta bolagets klagomålsansvarig eller tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten, för eventuella klagomål rörande behandlingen av dina personuppgifter.
Kontaktuppgifter
Personuppgiftsansvarig: Brixo AB, 556978-9273
Postadress: Brunnsgatan 21B, 111 38
Telefonnummer: 08-500 850 47
Senast uppdaterad: 2024-01-29
För nedladdning (PDF)
Tredjepartsleverantörer, inklusive Google, använder cookies för att visa annonser baserat på någons tidigare besök på Brixos hemsida. De insamlade uppgifterna kommer att användas i enlighet med vår egen integritetspolicy och Googles sekretesspolicy. Du kan ange inställningar för hur Google annonserar till dig genom sidan Google Ad Inställningar och om du vill kan du välja bort intressebaserad annonsering helt genom cookieinställningar eller permanent med en plugin till din webbläsare.