s61

Låna upp till 30.000 kr

Hur mycket vill du låna?

Lånebelopp

Återbetalningstid

Månadskostnad

Lånebelopp
Återbetalningstid
Totalt återbetalningsbelopp*
Total kostnad för lånet*
Nominell ränta
Effektiv ränta*

kr

kr
mån
kr
kr
%
%
*Angiven månadskostnad är oförändrad under hela lånets löptid och inga ytterligare kostnader tillkommer. När löptiden är slut har således hela återbetalningsbeloppet erlagts vilket består av återbetalning av lånet samt kostnader i form av ränta, uppläggnings- och aviavgifter. Se under Priser för fullständig information. Nyckeltalet effektiv ränta är beräknat i enlighet med Konsumentverkets allmänna råd om konsumentkrediter.

Personuppgifter

 
 

Bankkonto

 
 

Bankkontot skall tillhöra samma person som den som ansöker om lånet.

Underskrift

 

Inkomst & Kostnader

 
 

Belopp nedan ska anges i svenska kronor.

Total kostnad för ditt boende inklusive hyra/månadsavgift, räntor, amorteringar, el/värme och underhåll.
Räntor och amorteringar på andra lån och krediter, ej bolån som ingår i boendekostnaden.

Villkor & SEKKI

 
Visa allmänna villkor
Visa SEKKI
Visa Information om behandling av personuppgifter
Är du en person i politiskt utsatt ställning (PEP)?

Hanterar ansökan

Det uppstod tyvärr ett tekniskt fel.
Var god försök igen.

Exempel på godkänd vidimerad Id-handling

Bankkonto

Typ av konto
Välj den typ av konto du har, bankkonto eller personkonto. Personkonto används endast i Nordea med kontonumret lika med mottagarens personnummer. Välj annars bankkonto.

Clearingnummer
Clearingnummer skrivs utan bindestreck och punkter och skrivs för de flesta banker med fyra siffror. Swedbank och Sparbankerna har däremot fyra eller fem siffror. Om clearingnumret börjar med en 8 ska fem siffror anges, i övriga fall fyra siffor. Om din bank skriver kontouppgifterna som en enda följd av siffror är clearingnumret de första fyra sifforna (i Swedbanks fall de fyra eller fem siffrorna före kommat). För personkonto i Nordea anges inte clearingnummer.

Kontohavare
Skall vara samma som den som ansöker om kredit (samma personnummer).

Identifieringsmetod

E-legitimation/BankID
Identifiering med auktoriserade e-legitimationer såsom BankID och Mobilt BankID. BankID och Mobilt BankID skaffar du via din bank.

Identitetshandling
Identifiering genom att skicka in en vidimerad kopia på en i Sverige giltig identitetshandling.

ALLMÄNNA VILLKOR Utgivningsdatum: 2018-05-24

Parter i detta avtal är Brixo AB och Kredittagaren. Dessa villkor, tillsammans med beviljad kreditansökan samt Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI) och Information om behandling av personuppgifter, är ett avtal om konsumentkredit mellan Brixo AB och Kredittagaren. Brixo AB har tillstånd att bedriva viss verksamhet med konsumentkrediter och står under tillsyn av Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm och Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad.

1. KREDITGIVARE

Kreditgivare är Brixo AB, org.nr. 556978-9273, Box 599, 114 11 Stockholm (”Kreditgivaren”).

2. KREDITTAGARE

Kredittagare är den person som ansökt om och beviljats kredit, samt har svenskt personnummer och är folkbokförd i Sverige (”Kredittagaren”).

3. ALLMÄNT

Kreditgivaren beviljar enbart krediter till fysiska personer efter en kreditprövning. Kredittagaren förbinder sig att ta del av och följa dessa villkor. Kreditgivaren tillhandahåller kreditvillkor och all övrig information och kommunikation rörande krediten på svenska.

4. UTBETALNING

Utbetalning av kredit ska ske till ett svenskt bankkonto som uppgivits av Kredittagaren i ansökan. Kredittagaren förbinder sig att i ansökan uppge ett konto som innehas av Kredittagaren i eget namn.

5. RÄNTA

Kredittagaren ska betala ränta efter en årlig räntesats, som beräknas på vid varje tid utestående kreditbelopp (kvarstående skuld inklusive påförda avgifter och ränta). Den räntesats som gäller när krediten lämnas framgår av beviljad kreditansökan. Ränta debiteras från och med utbetalningsdagen och kapitaliseras månadsvis samt förfaller till betalning månadsvis. Avrundning får tillämpas till närmsta högre krona. I den utsträckning som det motiveras av kreditpolitiska beslut, ändrade upplåningskostnader för Kreditgivaren, eller andra kostnadsförändringar som Kreditgivaren inte skäligen kunnat förutse när krediten lämnades, får Kreditgivaren ändra räntesatsen för krediten. Aktuella räntor finns tillgängliga på www.brixo.se.

6. TOTALA BELOPPET ATT BETALA

Det totala beloppet som ska betalas är summan av kreditbeloppet och Kredittagarens samlade kreditkostnader. Det totala beloppet beräknas utifrån de förutsättningar som gäller vid tidpunkten för kreditansökans beviljande.

7. ÅTERBETALNING OCH AMORTERING

Av den beviljade kreditansökan framgår inom vilken tid krediten ska återbetalas till Kreditgivaren. Krediten ska återbetalas månadsvis genom inbetalning på av Kreditgivaren anvisat bankgirokonto. Betalningen ska vara Kreditgivaren tillhanda senast den dag som aviseras på betalningsavin. Kredittagaren kan vända sig till Kreditgivaren för att erhålla en amorteringsplan.

8. DRÖJSMÅLSRÄNTA OCH FÖRSENINGSAVGIFT

Om betalning av kapital, ränta eller avgifter inte fullgörs i tid, ska Kredittagaren betala en förseningsavgift samt särskild dröjsmålsränta på det förfallna beloppet till dess betalning sker. På belopp som inte förfallit fortsätter den vanliga räntan att löpa. Aktuell förseningsavgift och dröjsmålsränta framgår av Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI). Kredittagaren ska även betala ersättning för skriftlig betalningspåminnelse och inkassokrav med de belopp som anges i 4 § i lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. eller annan föreskrift som ersätter denna. Om Kreditgivaren måste driva fordran vidare till kronofogdemyndighet och/eller domstol ska Kredittagaren ersätta Kreditgivaren för de kostnader det innebär. Kredittagaren ska även, om Kreditgivaren begär det, ersätta Kreditgivarens kostnad för att återbetala Kredittagarens felaktiga betalningar. Som felaktig betalning räknas även inbetalning med ett belopp som överstiger aktuell skuld. Aktuell avgift för återbetalning av felaktiga betalningar framgår av Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI). Kreditgivaren äger rätt att dagligen kapitalisera dröjsmålsränta, avgifter och kostnader enligt detta stycke.

9. AVGIFTER OCH KOSTNADER

Kredittagaren är skyldig att utöver ränta betala särskild avgift till Kreditgivaren som ersättning för de kostnader Kreditgivaren har för krediten. De särskilda avgifter som för närvarande gäller och som kontohavaren ska betala till Kreditgivaren finns angivna i Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI) eller kredithandlingar i övrigt. Kreditgivaren får när som helst under kredittiden besluta om höjning av särskild avgift eller införa ny avgift i den mån Kreditgivarens kostnader ökat för den åtgärd som avgiften är avsedd att täcka. Kredittagare ska även vara skyldig att till Kreditgivaren betala andra avgifter än sådana som förorsakats av Kreditgivarens kostnader för krediten som sådan. Sådana avgifter utgår med de belopp och enligt de grunder i övrigt som Kreditgivaren vid varje tid allmänt tillämpar och utgörs exempelvis av påminnelseavgift och förseningsavgift. Kreditgivaren lämnar på begäran upplysningar om gällande avgifter. Kreditgivaren får således när som helst under löptiden besluta om ändring av avgifter enligt detta stycke. Vid försenad betalning och vid inbetalning med ett lägre belopp än det som framgår av beviljad kreditansökan debiteras en förseningsavgift och en påminnelseavgift. Vid uppläggning av betalningsplan (som innebär en avvikelse från ordinarie betalningsvillkor) debiteras en administrativ ändringsavgift. Aktuella avgifter framgår av Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI). Kredittagaren ska även ersätta Kreditgivarens kostnader för att bevaka och driva in Kreditgivarens fordran. Kreditgivaren äger rätt att dagligen kapitalisera avgifter och kostnader enligt detta stycke.

10. ÖVRIGA VILLKORSÄNDRINGAR

Kreditgivaren har rätt att ändra dessa villkor utan att i förväg inhämta Kredittagarens medgivande. Sådan ändring träder i kraft två månader efter Kredittagaren har underrättats om densamma. Om Kredittagaren inte godkänner ändringen får Kredittagaren omedelbart säga upp avtalet före den dag ändringarna träder i kraft. Hela det kvarvarande lånebeloppet samt upplupen ränta förfaller då till betalning.

11. AVRÄKNINGSORDNING

Vid betalning har Kreditgivaren rätt att avräkna samtliga på krediten till betalning förfallna avgifter, kostnader och räntor innan avräkning sker på kapitalskulden.

12. FÖRTIDSBETALNING

Kredittagare har rätt att när som helst betala hela krediten i förtid. Om Kredittagare önskar göra en förtidsbetalning ska Kreditgivaren meddelas om detta.

13. KREDITGIVARENS RÄTT ATT SÄGA UPP KREDITEN

Kreditgivaren har rätt att säga upp krediten till betalning vid tidpunkt som Kreditgivaren bestämmer, om någon av följande omständigheter föreligger:

  1. Kredittagaren är sedan mer än en månad i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger tio procent av kreditfordringen.

  2. Kredittagaren är sedan mer än en månad i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger fem procent av kreditfordringen och dröjsmålet avser två eller flera poster som förfallit vid olika tidpunkter.

  3. Kredittagaren är på annat sätt i väsentligt dröjsmål av betalningen.

  4. Det står klart att Kredittagaren genom att avvika, skaffa undan egendom eller förfara på annat sätt undandrar sig att betala sin kredit.

Vill Kreditgivaren få betalt i förtid enligt punkterna a – c gäller en uppsägningstid på minst fyra veckor räknat från den tidpunkt då Kreditgivaren sänder ett meddelande om uppsägning i brev till Kredittagaren under dennes vanliga adress, eller uppsägningen utan sådan åtgärd kommer Kredittagaren till handa. Har Kreditgivaren krävt betalning i förtid enligt punkterna a – c, är Kredittagaren ändå inte skyldig att betala i förtid, om han före utgången av uppsägningstiden betalar vad som förfallit jämte dröjsmålsränta. Detsamma gäller om Kredittagaren vid uppsägning enligt punkten d genast efter uppsägningen eller inom medgiven uppsägningstid ställer godtagbar säkerhet för krediten. Om Kredittagare avlider eller försätts i konkurs förfaller hela krediten till omedelbar betalning.

14. MEDDELANDEN M.M.

Kredittagaren ska omedelbart underrätta Kreditgivaren om namn- och/eller adressändring. Kreditgivaren har rätt att tillhandahålla information till Kredittagaren via e-post till av Kredittagaren angiven e-postadress och via elektroniskt textmeddelande (sms) till av Kredittagaren uppgivet mobilnummer. Information och meddelanden som lämnas via elektronisk kommunikationstjänst anses ha nått Kredittagare så snart som den gjorts tillgänglig. Brev som Kreditgivaren sänder till Kredittagaren ska anses ha kommit adressaten tillhanda senast på den sjunde (7:e) dagen efter avsändandet, om brevet sänts till den adress som angetts i beviljad kreditansökan eller som på annat sätt är känd för Kreditgivaren.

15. ÅNGERRÄTT

Enligt konsumentkreditlagen (2010:1846) och lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller ångerrätt för denna typ av kredit. Kredittagaren har därmed rätt att frånträda kreditavtalet genom att meddela Kreditgivaren inom 14 dagar från den dag då kreditavtalet ingicks. Kredittagare ska snarast och senast inom 30 dagar från den dag då Kredittagaren lämnade eller sände sitt meddelande om att avtalet frånträds betala tillbaka hela kreditbeloppet med tillägg för upplupen ränta. Ränta ska utgå från den dag då Kredittagaren fick tillgång till krediten till och med den dag den återbetalades till Kreditgivaren.

16. ÖVERLÅTELSE AV FORDRAN

Alla fordringar på Kredittagaren ägs av Kreditgivaren som i sin tur äger att överlåta/pantsätta fordran utan att i förväg inhämta Kredittagarens godkännande.

17. BEGRÄNSNING AV KREDITGIVARENS ANSVAR

Kreditgivaren är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott eller lockout eller annan liknande omständighet. Förbehållet i fråga om strejk, blockad, bojkott eller lockout gäller även om Kreditgivaren själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Skada som uppkommit i andra fall ska inte ersättas av Kreditgivaren, om den varit normalt aktsam.

Är Kreditgivaren till följd av omständighet som anges i första stycket förhindrad att ta emot betalning, har Kreditgivaren för den tid under vilket hindret förelegat rätt till ränta endast enligt de villkor som gällde på förfallodagen.

18. UPPGIFTSLÄMNANDE I ENLIGHET MED KREDITUPPLYSNINGSLAGEN

Uppgifter om krediten, betalningsförsummelse eller kreditmissbruk kan av Kreditgivaren komma att lämnas till kreditupplysningsföretag m.fl. i enlighet med kreditupplysningslagen (1973:1173). I samband med ansökan av kredit kommer Kreditgivaren att begära kreditupplysning gällande sökanden. Vidare kan kontroll av anställning och inkomst ske genom kontakt med uppgiven arbetsgivare. Ytterligare upplysningar om uppgiftslämnandet kan inhämtas av Kreditgivaren.

19. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER M.M.

De personuppgifter som behandlas av Kreditgivaren behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och Kreditgivarens policy för detta. Information om behandling av personuppgifter finns på www.brixo.se.

20. SAMTYCKE TILL BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

Genom att mottaga lånebeloppet samtycker Kredittagaren, eller på motsvarande sätt annan person som ansökt om kredit, till behandling av personuppgifter som beskrivits i föregående punkt.

21. KLAGOMÅL

Vid klagomål kontaktas Brixo Kundtjänst. Om missnöje kvarstår kan skriftlig kontakt tas med den Klagomålsansvarige hos Kreditgivaren. Kredittagaren kan även vända sig till den kommunala konsumentvägledningen alternativt till Konsumenternas Bank- och Finansbyrå för oberoende rådgivning. Ärendet kan även prövas externt genom att Kredittagaren vänder sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Eventuell tvist mellan Kredittagaren och Kreditgivaren löses i svensk domstol med tillämpning av svensk lag.

 

STANDARDISERAD EUROPEISK KONSUMENTKREDITINFORMATION

Inom EU har en standardiserad blankett för konsumentkreditinformation utformats. Blanketten utgör inte något rättsligt bindande krediterbjudande. Uppgifterna återger korrekt det erbjudande kreditgivaren skulle lämna under nuvarande marknadsförhållanden. Det bör dock observeras att sifferuppgifter kan påverkas av ändrade marknadsförutsättningar. Att kreditgivaren lämnar dessa uppgifter medför ingen skyldighet för denne att bevilja krediten.

1. Kreditgivarens/kreditförmedlarens namn och kontaktuppgifter

Kreditgivare

Adress

Telefon

E-post

Webbadress

Brixo AB, org. nr. 556978-9273

Box 599, 114 11 Stockholm

08-500 850 47

info@brixo.se

www.brixo.se

2. Beskrivning av huvuddragen i kreditprodukten

Typ av kredit

Blancolån, d.v.s. lån utan säkerhet, annuitetslån med fast ränta.

Det sammanlagda kreditbeloppet

Detta är den övre kreditgräns eller det totala belopp som ställs till förfogande genom kreditavtalet.

Beviljat kreditbelopp (5 000 kr – 30 000 kr).

Villkoren för kreditutnyttjandet 

Här anges när och hur pengarna kan lyftas.

Kreditbeloppet utbetalas till kredittagarens bankkonto senast en bankdag efter att lånet beviljats.

Kreditavtalets löptid

12 – 36 månader.

Avbetalningar och, i förekommande fall, i vilken ordning dessa ska fördelas

Lånebeloppet återbetalas genom fasta månatliga betalningar inklusive ränta och avgifter (annuitetslån). Den månatliga betalningen beräknas efter beviljat lånebelopp, räntesats och aktuella avgifter samt överenskommen återbetalningstid (upp till 36 månader). 

Långivaren har rätt att avräkna samtliga på lånet till betalning förfallna räntor, avgifter och dröjsmålsräntor innan avräkning på kapitalskulden sker.

Det totala belopp som du ska betala 

Detta är det lånade kapitalet plus ränta och eventuella kostnader i samband med krediten.

Representativt exempel:

26 136 kr. Av beloppet avser 15 000 kr kreditbeloppet, 9 656 kr ränta, 400 kr uppläggningsavgift och 1 080 kr aviseringsavgifter. I exemplet gäller följande förutsättningar: Krediten är återbetald på 36 månader, vilket innebär månatliga annuitetsbelopp om 726 kr inkl. aviseringsavgiften.

Exempel 2:

6 840 kr. Av beloppet avser 5 000 kr kreditbeloppet, 1 080 kr ränta, 400 kr uppläggningsavgift och 360 kr aviseringsavgifter. I exemplet gäller följande förutsättningar: Krediten är återbetald på 12 månader, vilket innebär månatliga annuitetsbelopp om 570 kr inkl. aviseringsavgiften.

Exempel 3:

47 520 kr. Av beloppet avser 30 000 kr kreditbeloppet, 16 040 kr ränta, 400 kr uppläggningsavgift och 1 080 kr aviseringsavgifter. I exemplet gäller följande förutsättningar: Krediten är återbetald på 36 månader, vilket innebär månatliga annuitetsbelopp om 1 320 kr inkl. aviseringsavgiften.

3. Kreditkostnader

Kreditränta eller i tillämpliga fall de olika krediträntor som gäller för kreditavtalet

Den nominella årsräntan uppgår till 29,95 % – 34,95 % och kapitaliseras månadsvis. 

Effektiv ränta 

Detta är totalkostnaden uttryckt som den effektiva räntan av det samlade kreditbeloppet. 

Den effektiva räntan anges för att hjälpa dig att jämföra olika erbjudanden.

Representativt exempel:

Kreditbelopp: 15 000 kr

Återbetalningstid: 36 månader

Nominell årsränta: 34,95 %

Uppläggningsavgift: 400 kr

Aviavgift: 30 kr

Effektiv ränta: 49,0 %

 

Exempel 2:

Kreditbelopp: 5 000 kr

Återbetalningstid: 12 månader

Nominell årsränta: 34,95 %

Uppläggningsavgift: 400 kr

Aviavgift: 30 kr

Effektiv ränta: 83,2 %

 

Exempel 3:

Kreditbelopp: 30 000 kr

Återbetalningstid: 36 månader

Nominell årsränta: 29,95 %

Uppläggningsavgift: 400 kr

Aviavgift: 30 kr

Effektiv ränta: 38,2 %

Är det, för att erhålla krediten eller för att erhålla den enligt villkoren i marknadsföringen, obligatoriskt att ingå avtal om

— en försäkring som säkrar krediten, eller

— någon annan kompletterande tjänst?

Om kostnaderna för dessa tjänster inte är kända av kreditgivaren ska de inte inkluderas i den effektiva räntan.

Nej.

Nej.

Härtill hörande kostnader

Andra kostnader i samband med kreditavtalet

Uppläggningsavgift: 400 kr

Aviseringsavgift: 30 kr

Ändringsavgift: 400 kr (om tillämpligt)

Avgift för återbetalning av felaktiga betalningar: 100 kr (om tillämpligt)

Villkor för att ändra de ovan nämnda kostnaderna i samband med kreditavtalet

Kreditgivaren har rätt att ändra räntesatsen för krediten i den utsträckning det motiveras av kreditpolitiska beslut, ökade upplåningskostnader eller andra kostnadsökningar som kreditgivaren inte skäligen kunnat förutse. Kreditgivaren har rätt att höja avgifterna om det är motiverat av ökningar i de kostnader som avgifterna är avsedda att täcka.

Kostnader i samband med försenade betalningar

Uteblivna betalningar kan få allvarliga konsekvenser (t.ex. tvångsförsäljning) och försvåra möjligheterna till att erhålla kredit.

Vid uteblivna eller försenade betalningar har kreditgivaren rätt att debitera kredittagaren dröjsmålsränta med 36 % på förfallet obetalt kreditbelopp, förseningsavgift om 195 kr och påminnelseavgift om 60 kr. Utöver detta kan kredittagaren komma att debiteras för lagstadgade inkassokostnader och kan också bli skyldig att betala kostnader som uppstår om fordran måste drivas vid kronofogdemyndighet eller domstol.

4. Andra viktiga rättsliga aspekter

Ångerrätt 

Ni har rätt att frånträda kreditavtalet inom 14 kalenderdagar.

Kredittagaren har rätt att frånträda kreditavtalet genom att till kreditgivaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag då kreditavtalet ingicks. Kredittagaren ska snarast och senast inom 30 dagar från den dag då kredittagaren lämnade eller sände sitt meddelande betala tillbaka det belopp som erhållits från kreditgivaren, med tillägg för upplupen ränta på beloppet. Räntan ska utgå från och med den dag då kredittagaren fick tillgång till krediten till och med den dag då den återbetalas. Om kreditgivaren med anledning av kreditavtalet har betalat en avgift till det allmänna som inte återbetalas, är kredittagaren skyldig att ersätta kreditgivaren för denna. Kreditgivaren ska snarast och senast inom 30 dagar från den dag då kreditgivaren tog emot kredittagarens meddelande om att kreditavtalet frånträds betala tillbaka de avgifter som kredittagaren har betalat med anledning av krediten.

Förtidsåterbetalning 

Hela eller delar av krediten kan återbetalas i förtid när som helst.

Ja.

Sökning i en databas 

Om en kreditansökan avvisas på grundval av en sökning i en databas måste kreditgivaren genast och kostnadsfritt meddela dig resultatet av sökningen. Detta gäller inte om utlämnandet av sådan information är förbjudet enligt gemenskapslagstiftningen eller strider mot allmän ordning och säkerhet.

Kreditprövning kommer att ske innan kredit medges. Bland annat kan en kreditförfrågan komma att göras hos kreditupplysningsföretag. Kredittagaren har rätt att snarast och utan kostnad underrättas om uppgifterna och vilken databas som har använts.

Rätt att få ett utkast till ett kreditavtal 

Du har rätt att på begäran kostnadsfritt få en kopia av ett utkast till ett kreditavtal. Denna bestämmelse är inte tillämplig om kreditgivaren vid tidpunkten för begäran är ovillig att ingå kreditavtalet med dig.

Ja.

5. Ytterligare information när det gäller distansförsäljning av finansiella tjänster

a) Beträffande kreditgivaren

 

Registrering

Brixo AB är registrerad i det svenska Bolagsverkets register med org. nr. 556978-9273.

Den berörda tillsynsmyndigheten

Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm, www.fi.se

Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad, www.konsumentverket.se

b) Beträffande kreditavtalet

 

Utnyttjande av ångerrätten

Kredittagaren har rätt att inom 14 dagar från den dag då kreditavtalet ingicks utnyttja sin ångerrätt genom att till kreditgivaren lämna eller sända ett meddelande om detta till den adress som anges under punkt 1 ovan.

Den lagstiftning som kreditgivaren använt som grundval för att upprätta förbindelser med dig innan kreditavtalet ingicks

Svensk lag.

Klausul om tillämplig lagstiftning för kreditavtalet och/eller behörig domstol

Svensk lag är tillämplig och svensk domstol är behörig att pröva tvisten.

Språkordning

Information och avtalsvillkor lämnas på svenska och kommunikation sker på svenska.

c) Beträffande prövning

 

Förekomst av och tillgång till en mekanism för klagomål och prövning utanför domstol

Kredittagaren kan vid klagomål i första hand vända sig till kreditgivaren. Kredittagaren kan också vända sig till: Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se

 

 

INFORMATION OM BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi skyddar dina personuppgifter

Att skydda din integritet är av högsta vikt för oss. Vårt mål är att du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till oss. Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en enskild person. Vi behöver behandla personuppgifter för att kunna ingå avtal med våra kunder, och för att därefter administrera avtalen. Dessutom behandlar vi uppgifterna för att uppfylla de krav som ställs på oss som kreditgivare, samt för att vidareutveckla vår verksamhet.

Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter alltid är skyddade hos oss och att behandlingen sker i enlighet med gällande dataskyddsregler och våra interna riktlinjer och rutiner. Personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter är Brixo AB (”Brixo”) om inget annat anges i denna information.

Det är viktigt för oss att vara öppna med hur dina personuppgifter hanteras som du lämnar till Brixo eller som vi samlar in på annat sätt. I denna informationstext beskriver vi därför hur och varför Brixo behandlar dina personuppgifter som befintlig kund eller blivande kund hos Brixo.

Varför hanterar Brixo personuppgifter?

Brixo hanterar personuppgifter utifrån de olika rättsliga grunder och ändamål som vi beskriver nedan. Om du av någon anledning inte vill ge oss nödvändiga personuppgifter eller om du önskar radera sådana personuppgifter, finns risken att vi inte kan erbjuda dig våra produkter och tjänster.

Uppfylla villkoren i våra avtal
Det grundläggande ändamålet med att Brixo samlar in, behandlar och lagrar personuppgifter är för att kunna förbereda, tillhandahålla och administrera bolagets produkter och tjänster till dig. Den rättsliga grunden för det är att uppfylla villkoren i våra avtal.

Följa lagar och regler
Bolaget måste följa ett antal lagar och myndighetsbeslut och då hanterar vi dina personuppgifter för att till exempel:

  • Kontrollera och verifiera din identitet
  • Följa upp och analysera hur du använder dina krediter och konton för att förebygga eller upptäcka bedrägerier, penningtvätt och andra brott
  • Dokumentera och spara personuppgifter kopplade till kreditprövning
  • Hantera säkerhetskraven för åtkomst till krediter och konton
  • Rapportera till myndigheter såsom Skatteverket och Finansinspektionen
  • Följa bokföringslagen och regler om riskhantering och statistik

Bolagets intresse
Brixo erbjuder finansiella tjänster med målsättningen att skapa långa och goda relationer med våra kunder. Därför hanterar vi dina personuppgifter för följande ändamål:

  • Utföra marknads- och kundanalyser för att utveckla våra produkter och erbjudanden
  • Genomföra marknadsaktiviteter där vi identifierar och föreslår produkter eller tjänster som kan vara relevanta för dig, om du inte har sagt till oss att du inte vill ta del av sådana aktiviteter och erbjudanden
  • Genomföra kundundersökningar
  • Göra riskanalyser och ta fram statistik för att till exempel förbättra våra kreditriskmodeller

Med ditt samtycke
I vissa fall behöver vi ditt samtycke för att behandla dina personuppgifter och då frågar vi efter det separerat från avtalet för produkten eller annan dokumentation. Vi beskriver då också hur du kan ta tillbaka ditt samtycke och hur det i så fall påverkar dig gällande den specifika produkten eller tjänsten.

Profilering och automatiserade beslut
Bolaget använder sig i vissa fall av så kallad profilering. Det innebär en automatisk behandling av personuppgifter för att göra analyser kring våra kunders ekonomiska situation, personliga val eller beteenden. Profilering används också i vissa fall vid automatiserat beslutsfattande som exempelvis kan vara ett automatiserat godkännande/avslag på en kreditansökan via internet.

Varifrån samlar vi in personuppgifter?

Vi samlar in personuppgifter om dig från olika källor:

  • Dig själv: Vi samlar in personuppgifter som du lämnar till oss, t.ex. i samband med att du som blivande eller befintlig kund ansöker om kredit, kontaktar oss eller använder våra digitala kanaler.
  • Informationstjänster för att hantera ansökan om kredit: I samband med en ansökan om kredit kan vi hämta uppgifter från offentliga register som är nödvändiga för att hantera ansökan.
  • Informationstjänster för att hantera kundförhållandet: Vi hämtar viss information från externa informationstjänster, t.ex. kan vi komma att regelbundet samköra ditt personnummer mot offentliga register, för att säkerställa att dina uppgifter är uppdaterade. Exempel på uppgifter som vi kan komma att hämta från externa informationstjänster för att hantera kundförhållandet är namn och kontaktuppgifter.
  • Informationstjänster för att uppfylla rättsliga förpliktelser: Vi hämtar aktuella sanktionslistor och information om vilka personer som anses vara s.k. politiskt exponerade personer (PEP) från informationstjänstleverantörer för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser att uppnå och säkerställa tillräcklig kundkännedom, samt genomföra kontroller mot sanktionslistor.
  • Kreditupplysningsföretag: Vi hämtar kreditupplysning från kreditupplysningsföretag i samband med att du ansöker om kredit.

Vilka personuppgifter behandlar vi och varför?

Hantera ansökan om kredit
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att hantera en ansökan om kredit, t.ex. registrera uppgifter i ansökan och göra en bedömning av ansökan. Det är nödvändigt att du lämnar de personuppgifter som vi efterfrågar för att vi ska kunna hantera din ansökan. Om du inte lämnar de uppgifter som vi efterfrågar kan vi inte hantera din ansökan. I förekommande fall hanteras din ansökan automatiskt och du får snabbt besked om din ansökan kan godkännas eller inte baserat på en bedömning av risk- och återbetalningsförmåga. Bedömningen sker enligt ett regelverk och statistiska modeller som Brixo använder sig av. Om informationen anses tillräcklig enligt regelverket hanteras ansökan per automatik och i annat fall kommer ansökan att handläggas av en handläggare. Du har alltid rätt att begära omprövning av ett automatiskt beslut genom att kontakta Brixos kundtjänst.

Uppgifter Laglig grund för behandlingen
  • Identitetsuppgifter, t.ex. namn, kundnummer och personnummer
  • Kontaktuppgifter, t.ex. adress, e-postadress och telefonnummer
  • Ansökningsuppgifter, t.ex. uppgift om ansökt kredit
  • Kontouppgifter, t.ex. kontonummer
  • Kundinteraktioner, t.ex. journalanteckningar och utskick
  • Kundengagemang, t.ex. uppgift om vilka produkter och tjänster som du har
  • Enhetsinformation, t.ex. uppgift om vilken enhet som används
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig.

 

Genomförande av kreditbedömningar
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kreditbedömningar i samband med en ansökan om en kreditprodukt.

Uppgifter Laglig grund för behandlingen
  • Identitetsuppgifter, t.ex. namn, kundnummer och personnummer
  • Kreditbedömningsinformation, t.ex. uppgift om inkomst, kostnader, tillgångar, skulder och eventuella betalningsanmärkningar
  • Betalningsinformation, t.ex. uppgift om gjorda inbetalningar
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har.

 

Hantera kundförhållandet
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att hantera ditt kundförhållande med Brixo, t.ex. för att registrera dina uppgifter i vårt kundregister, för att kommunicera med dig om kundförhållandet, skicka aviseringar, säkerställa att dina uppgifter är uppdaterade och korrekta, samt dokumentera träffade avtal och interaktioner med dig.

Uppgifter Laglig grund för behandlingen
  • Identitetsuppgifter, t.ex. namn, kundnummer och personnummer
  • Kontaktuppgifter, t.ex. adress, e-postadress och telefonnummer
  • Kundinteraktioner, t.ex. journalanteckningar och utskick
  • Kundengagemang, t.ex. uppgift om vilka produkter och tjänster som du har
  • Kontouppgifter, t.ex. kontonummer
  • Kredituppgifter, t.ex. kreditnummer
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig.

 

Hantera förfrågningar
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att hantera förfrågningar från dig, t.ex. om oss och våra produkter och tjänster i olika kanaler och för att hantera kundtjänstärenden.

Uppgifter Laglig grund för behandlingen
  • Identitetsuppgifter, t.ex. namn, kundnummer och personnummer
  • Kontaktuppgifter, t.ex. adress, e-postadress och telefonnummer
  • Kundinteraktioner, t.ex. journalanteckningar och utskick
  • Kundengagemang, t.ex. uppgift om vilka produkter och tjänster som du har
  • Kontouppgifter, t.ex. kontonummer
  • Kredituppgifter, t.ex. kreditnummer
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera förfrågningar från dig.

 

Tillhandahålla tjänster och produkter
Vi behandlar dina uppgifter för att tillhandhålla tjänster och produkter. I den utsträckning du lämnar särskilda kategorier av personuppgifter till oss i samband med användning av våra tjänster ger du ditt uttryckliga samtycke till vår behandling av dessa uppgifter för att tillhandahålla avtalade tjänster och produkter. Det är frivilligt att lämna ditt samtycke till behandlingen av dina personuppgifter för att vi ska kunna tillhandahålla våra tjänster, men om du inte lämnar ditt samtycke, kan du inte använda tjänsterna. Om du väljer att dela din platsinformation med oss genom användning av våra digitala kanaler kan vi även behandla denna information för att tillhandahålla tjänster som du har efterfrågat.

Uppgifter Laglig grund för behandlingen
  • Identitetsuppgifter, t.ex. namn, kundnummer och personnummer
  • Kontaktuppgifter, t.ex. adress, e-postadress och telefonnummer
  • Kontouppgifter, t.ex. kontonummer
  • Låneuppgifter, t.ex. lånenummer och lånebelopp
  • Enhetsinformation, t.ex. uppgift om vilken enhet som används
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig.

  

Utrednings- och säkerhetsskäl
Vi behandlar dina uppgifter av utrednings- och säkerhetsskäl, t.ex. för att förebygga, undersöka, avslöja och rapportera bedrägerier, samt skydda dina och Brixos tillgångar.

Uppgifter Laglig grund för behandlingen
  • Identitetsuppgifter, t.ex. namn, kundnummer, personnummer och IP-adress
  • Kontaktuppgifter, t.ex. adress, e-postadress och telefonnummer
  • Kontouppgifter, t.ex. kontonummer
  • Autentiseringsinformation, t.ex. uppgift om elektronisk signatur, giltighetstid och utfärdande bank
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att skydda dina, andras och Brixos tillgångar.

 

Riskhantering
Vi behandlar dina uppgifter för riskhantering, t.ex. för att genomföra regelbundna riskbedömningar och analyser i riskberäkningsmodeller.

Uppgifter Laglig grund för behandlingen
  • Identitetsuppgifter, t.ex. namn och personnummer
  • Kreditbedömningsinformation, t.ex. uppgift om inkomst, kostnader, tillgångar, skulder och eventuella betalningsanmärkningar
  • Betalningsinformation, t.ex. uppgift om gjorda inbetalningar
  • Kredituppgifter, t.ex. kreditnummer
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att av att identifiera och regelbundet kontrollera risker i verksamheten.

 

Kommunikation och lämnande av erbjudanden
Vi vill lämna rätt kommunikation och erbjudanden till dig, i rätt tid och i rätt kanal. Därför behandlar vi dina uppgifter i syfte att kommunicera personlig och relevant information, samt lämna erbjudanden till dig om våra egna och utvalda samarbetspartners varor och tjänster i olika kanaler, t.ex. brev, e-post och andra digitala kanaler. För att kommunicera personlig och relevant information och erbjudanden till dig analyserar vi de uppgifter som vi har samlat in på olika sätt, t.ex. genom att sortera kunder i olika kundsegment baserat på bland annat engagemang hos Brixo. Genom att ingå avtal med Brixo lämnar du ditt samtycke enligt marknadsföringslagen till vår elektroniska marknadsföring av våra egna och samarbetspartners varor och tjänster. Du har rätt att, när som helst, avregistrera dig från utskick genom att meddela detta till oss.

Uppgifter Laglig grund för behandlingen
  • Identitetsuppgifter, t.ex. namn, kundnummer och IP-adress
  • Kontaktuppgifter, t.ex. adress, e-postadress och telefonnummer
  • Kundsegment, t.ex. uppgift om vilket kundsegment du tillhör
  • Kundengagemang, t.ex. uppgift om vilka produkter och tjänster som du har
  • Betalningsinformation, t.ex. uppgift om gjorda inbetalningar
  • Användargenererade uppgifter, t.ex. uppgift om dina interaktioner i Brixos olika kanaler
  • Enhetsinformation, t.ex. uppgift om vilken enhet som används
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att kommunicera personlig och relevant information och erbjudanden till dig.

 

Genomförande av kundanalyser för ökad kundinsikt
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kundanalyser på en övergripande nivå, t.ex. för att utveckla affärsmetoder, analysmodeller, kund- och affärsstrategier. För detta syfte analyserar vi t.ex. kunders betalningsförmåga, beteende i Brixos olika kanaler, interaktioner, engagemang hos och användning av Brixos tjänster.

Uppgifter Laglig grund för behandlingen
  • Identitetsuppgifter, t.ex. namn och kundnummer
  • Kontaktuppgifter, t.ex. adress, e-postadress och telefonnummer
  • Kundengagemang, t.ex. uppgift om vilka produkter och tjänster som du har
  • Användargenererade uppgifter, t.ex. uppgift om interaktioner i Brixos olika kanaler
  • Svarsresultat, t.ex. frågesvar från genomförda kundundersökningar
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra kundanalyser för ökad kundinsikt.

 

Kundundersökningar
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kundundersökningar, t.ex. för att skicka ut och utvärdera resultatet av en undersökning.

Uppgifter Laglig grund för behandlingen
  • Identitetsuppgifter, t.ex. namn och kundnummer
  • Kontaktuppgifter, t.ex. adress, e-postadress och telefonnummer
  • Enhetsinformation, t.ex. uppgift om vilken enhet som används
  • Svarsresultat, t.ex. frågesvar från genomförda kundundersökningar
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att för att få information om din och andra kunders uppfattning om Brixo i allmänhet och särskilt produkter, tjänster och kundupplevelse.

 

Uppföljning och utvärdering
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att ta fram rapporter och statistik för uppföljning och utvärdering av vår verksamhet, t.ex. uppföljning av Brixos produkter och tjänster och genomförda aktiviteter, såsom kampanjutskick.

Uppgifter Laglig grund för behandlingen
  • Identitetsuppgifter, t.ex. namn och kundnummer
  • Kontaktuppgifter, t.ex. adress, e-postadress och telefonnummer
  • Kundengagemang, t.ex. uppgift om vilka produkter och tjänster som du har
  • Enhetsinformation, t.ex. uppgift om vilken enhet som används
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att följa upp och utvärdera vår verksamhet.

 

Livscykelhantering, skydd och utveckling av våra system och tjänster
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att livscykelhantera, skydda och utveckla våra system och tjänster, t.ex. för att felsöka, logga, utveckla, testa och förbättra våra system och tjänster.

Uppgifter Laglig grund för behandlingen
  • Identitetsuppgifter, t.ex. namn och kundnummer
  • Kredituppgifter, t.ex. kreditnummer
  • Kundengagemang, t.ex. uppgift om vilka produkter och tjänster som du har
  • Enhetsinformation, t.ex. uppgift om vilken enhet som används
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att livscykelhantera, skydda och utveckla våra system och tjänster.

 

Fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk t.ex. för att hantera klagomål och reklamationer, samband med en rättsprocess eller för att förhindra användning av Brixos tjänster i strid med villkoren för tjänsten.

Uppgifter Laglig grund för behandlingen
  • Identitetsuppgifter, t.ex. namn, kundnummer och personnummer
  • Kontaktuppgifter, t.ex. adress, e-postadress och telefonnummer
  • Kredituppgifter, t.ex. kreditnummer
  • Kontouppgifter, t.ex. kontonummer
  • Kundengagemang, t.ex. uppgift om vilka produkter och tjänster som du har
  • Enhetsinformation, t.ex. uppgift om vilken enhet som används
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk.

 

Uppfylla rättsliga förpliktelser
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har, t.ex. uppnå och säkerställa tillräcklig kundkännedom, bl.a. genom att kontrollera identitet, genomföra kontroller mot s.k. sanktionslistor, för att lämna kontoutdrag samt dokumentera träffade avtal och interaktioner.

Uppgifter Laglig grund för behandlingen
  • Identitetsuppgifter, t.ex. namn, fotografi, kundnummer och personnummer
  • Kontaktuppgifter, t.ex. adress, e-postadress och telefonnummer
  • Kredituppgifter, t.ex. kreditnummer
  • Kontouppgifter, t.ex. kontonummer
  • Kundkännedominformation, t.ex. medborgarskap, skatterättslig hemvist, inkomst, sysselsättning, bosättningsland, uppgift om politiskt exponerad person (PEP)
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har.

 

Mottagare som vi delar information med

Dina uppgifter skyddas av sekretess, vilket innebär att Brixo inte obehörigen får röja dessa uppgifter. När det är tillåtet med hänsyn till sekretessen delar Brixo vissa uppgifter med andra mottagare:

  • Banker av utrednings- och säkerhetsskäl: Brixo kan dela vissa personuppgifter med de banker som ingår i BankID-samarbetet av utrednings- och säkerhetsskäl, t.ex. för att undvika att ditt BankID missbrukas.
  • Tjänsteleverantörer: För att uppfylla ändamålen med vår behandling av dina personuppgifter delar vi dina personuppgifter med företag som tillhandahåller tjänster till Brixo, t.ex. IT-tjänster och tjänster för att hantera utskick. Dessa företag får endast behandla dina personuppgifter enligt våra uttryckliga instruktioner och får inte använda dina uppgifter för egna ändamål. De är även skyldiga enligt lag och avtal att skydda dina personuppgifter.
  • Inkassobolag: Om Brixo har ett krav gentemot dig kan vi dela de personuppgifter som är nödvändiga med inkassobolag för att fastställa, göra gällande och utöva vårt rättsliga anspråk.
  • Fordringsköpare: Om Brixo överlåter en fordran på dig kan vi dela de personuppgifter som är nödvändiga med fordringsköparen för att fastställa, göra gällande och utöva anspråk avseende fordran.
Uppgifter Laglig grund för behandlingen
  • Identitetsuppgifter, t.ex. namn och personnummer
  • Kontaktuppgifter, t.ex. adress och telefonnummer
  • Inkasso/fordringsuppgifter, t.ex. kredit- och kontonummer, skuldbelopp, ränte- och avgiftsuppgifter, skuldebrev/avtal, kopia på faktura/avi och påminnelse- och uppsägningsbrev
  • Betalningsinformation, t.ex. uppgift om gjorda inbetalningar
  • Ärendeinformation, t.ex. typ av ärende så som skuldsanering
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt, inkassobolagets och/eller fordringsköparens berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk.
  • Övriga mottagare: Vi kan i förekommande fall överföra dina personuppgifter till andra mottagare, t.ex. myndigheter och utvalda företag, än de som angivits ovan om det är nödvändigt för vissa syften.
Mottagare Syfte Laglig grund för behandlingen
Myndigheter Vi kan lämna nödvändig information till myndigheter om vi är skyldiga enligt lag att göra det, t.ex. kontrolluppgift till Skatteverket. Behandlingen är nödvändig för att uppfylla rättsliga förpliktelser.
Domstol, motparter etc. I samband med en rättstvist kan vi överföra uppgifter till andra parter. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk.
Rättsvårdande myndigheter, t.ex. Polisen Vi kan dela personuppgifter med rättsvårdande myndigheter, t.ex. Polisen om vi är skyldiga enligt lag att lämna ut dina uppgifter eller för att bidra till en pågående brottsutredning. Behandlingen är nödvändig för att uppfylla rättsliga förpliktelser alternativt tillgodose vårt berättigade intresse av att bidra till en pågående brottsutredning på begäran.
Potentiella köpare och säljare Vi kan komma att dela information med potentiella köpare och säljare om vi skulle sälja hela eller delar av verksamheten eller vid en sammanslagning. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra avyttringen eller sammanslagningen.

 

Var behandlar vi dina personuppgifter?

Vi strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter inom EU/EES-området. I vissa fall kan dock dina personuppgifter komma att överföras till och behandlas i ett land utanför EU/EES-området av våra tjänsteleverantörer. För att säkerställa att dina personuppgifter alltid är skyddade kommer vi i sådant fall att säkerställa att det finns skyddsåtgärder på plats, t.ex. dataöverföringsavtal som kräver att mottagarna skyddar uppgifterna på samma sätt som vi gör.

Hur länge sparas mina personuppgifter?

Vi sparar dina personuppgifter så länge vi behöver för att kunna tillhandahålla de produkter och tjänster du har avtal med oss om. Vi sparar också personuppgifter för att kunna uppfylla krav i lagar och beslut av myndigheter, som till exempel för bokföring och skatterapportering. Om du avslutar din kredit, ditt konto eller någon annan tjänst i bolaget behöver vi spara en del av dina personuppgifter som är kopplade till den produkten eller tjänsten under viss tid. Vi behöver exempelvis behålla vissa personuppgifter i sju år för att kunna rapportera till Skatteverket och i högst tio år för att uppfylla regler kring penningtvätt. Efter det kommer vi att på ett säkert sätt radera eller avidentifiera dina uppgifter så att det inte längre går att koppla dem till dig.

Dina rättigheter

Dataskyddslagstiftningen ger dig ett antal rättigheter i förhållande till behandlingen av dina personuppgifter. Vi behandlar dina personuppgifter i den utsträckning det är nödvändigt för att uppfylla dina rättigheter.

Tillgång till dina personuppgifter
Du har rätt att begära att få en bekräftelse från oss om vi behandlar personuppgifter som rör dig, samt i sådant fall begära tillgång till de personuppgifter som vi behandlar om dig, ett s.k. registerutdrag.

Begära rättelse
Vidare har du, om du anser att en uppgift om dig är felaktig eller ofullständig, rätt att begära att uppgiften rättas.

Återkalla samtycke med framtida verkan
I den utsträckning som vi behandlar dina personuppgifter med stöd av ditt samtycke har du rätt att, när som helst, återkalla ditt samtycke till behandlingen med framtida verkan. Det betyder att om du återkallar ditt samtycke har vi rätt att fortsätta behandla redan insamlade personuppgifter med stöd av ditt tidigare lämnande samtycke.

Motsätta dig behandling för direktmarknadsföringsändamål
Du har även rätt att, när som helst, motsätta dig vår behandling av dina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål och avregistrera dig från fortsatta utskick genom att anmäla detta till oss, t.ex. genom att klicka på en avregistreringslänk i utskicket eller kontakta kundtjänst. Från och med den 25 maj 2018 har du även rättigheterna nedan om det följer av gällande dataskyddslagstiftning.

Motsätta dig behandling som stödjer sig på vårt berättigade intresse
Du har rätt att motsätta dig behandlingar som stödjer sig på ett berättigat intresse som vi har om du har personliga skäl som rör situationen. Vi får dock fortsätta att behandla dina uppgifter, trots att du har motsatt dig behandlingen, om vi har tvingande berättigade skäl för behandlingen som överväger integritetsintresset.

Radering
Under vissa omständigheter har du rätt att få dina personuppgifter raderade. Detta gäller dock inte om vi exempelvis är skyldiga enligt lag att bevara uppgifterna.

Begränsning av behandling
Du har även rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Om du begär att behandlingen av dina uppgifter ska begränsas kan det dock medföra att vi inte kan uppfylla våra eventuella skyldigheter gentemot dig under den tid behandlingen begränsats.

Dataportabilitet
Slutligen har du rätt att få en kopia på de personuppgifter som rör dig i ett strukturerat format (dataportabilitet). Rätten till dataportabilitet, till skillnad från rätten till registerutdrag, omfattar endast uppgifter som du själv har tillhandahållit oss och som vi behandlar med stöd av vissa lagliga grunder, t.ex. ett avtal med dig.

Vem kontaktar jag vid frågor?

Om du har några frågor om behandlingen av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss. Kontaktuppgifter framgår nedan. Du kan också kontakta bolagets klagomålsansvarig eller tillsynsmyndigheten, Datainspektionen, för eventuella klagomål rörande behandlingen av dina personuppgifter.

Kontaktuppgifter
Personuppgiftsansvarig: Brixo AB, 556978-9273
Postadress: Box 599,114 11 Stockholm
Telefonnummer: 08-500 850 47


Senast uppdaterad: 2018-05-24

Politiskt exponerad person

Med en person i politiskt utsatt ställning (Politically Exposed Person – PEP) avses en person som har eller har haft viktiga offentliga funktioner samt sådana personers närmaste familjemedlemmar och kända medarbetare. Med viktiga offentliga funktioner avses följande befattningar eller motsvarigheten till befattningarna: stats- eller regeringschefer, ministrar samt vice och biträdande ministrar; parlamentsledamöter; domare i högsta domstolen, domare i konstitutionella domstolar eller andra rättsliga organ på hög nivå vilkas beslut endast undantagsvis kan överklagas; högre tjänstemän vid revisionsmyndigheter och ledamöter i centralbankers styrande organ; ambassadörer, beskickningschefer samt höga officerare i försvarsmakten; personer som ingår i statsägda företags förvaltnings-, lednings- eller kontrollorgan.