SMS-lån
Låna snabbt med vår kontokredit – ett flexibelt lån som har SMS-lånets alla fördelar. Ingen uppläggningsavgift, ingen aviavgift, ingen uttagsavgift. Du betalar endast ränta för nyttjat belopp. Ansök enkelt och få snabbt besked inom 24 timmar.
- Låna upp till 50 000 kr utan UC
- 0 kr i avgifter
- Betalningsanmärkningar accepteras
- Utbetalning via Swish eller banköverföring samma dag som krediten beviljas
Krediten har inga avgifter. Rörlig nominell årsränta är 21,95 % och den effektiva räntan är 24,3 %. En exempelkredit på 25 000 kr som återbetalas med 2 339 kr per månad under 12 månader har en total kostnad om 1 640 kr. Löptid från 7 till 102 månader vid maximalt initialt uttag, lägsta möjliga månadsvisa återbetalning och inga ytterligare uttag.

Att låna kostar pengar!
Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se.
Allt du behöver veta om SMS-lån
Vad kännetecknar egentligen ett sms-lån? Vad ska man tänka på innan man tar ett sms-lån och vad finns det för alternativ? Här berättar vi bland annat om de främsta kännetecknen för denna låneform, hur det fungerar när du tar smslån och om du kan ta smslån med betalningsanmärkning.
Du kan även läsa om hur du ansöker om kontokredit hos oss på Brixo. Vi erbjuder flexibla kontokrediter från 3000 kr till 50 000 kr med trygga villkor och återbetalning i en takt som passar dig. Brixo är inte ett sms-lån.
Vad är ett sms-lån?
Enkelt förklarat är ett sms-lån en form av mikrolån utan säkerhet som huvudsakligen kan tas av privatpersoner. Begreppet förekommer med många olika stavningar med och utan särskrivning. Korrekt är att skriva smslån eller möjligen sms-lån, men den särskrivna versionen “sms lån” är aldrig korrekt.
Det förekommer också att versaler används i ordet SMSlån eller SMS-lån vilket också torde vara korrekt i och med att sms är en förkortning för “Short Messaging System”
Denna typ av lån kännetecknas främst av en snabb ansökningsprocess och snabb utbetalning – ofta är det möjligt att få in pengarna på kontot redan samma dag som man gör ansökan. Det kan variera vilka krav olika långivare ställer för att en låntagare ska bli beviljad lån.
Ofta har sms-lån kortare återbetalningstid än andra typer av lån och i många fall behöver lånet betalas tillbaka inom bara 30 eller 60 dagar. Sms-lån brukar även ha förhållandevis höga räntor och avgifter och de är så gott som alltid en högkostnadskredit.
När du ansöker om smslån brukar du heller inte behöva ge någon detaljerad redogörelse för vad pengarna ska användas till. I regel kan du till exempel ange ”konsumtion” som skäl till att du vill låna pengar.
Det är oftast möjligt att ta ett sms-lån utan UC, vilket skiljer smslån från lån du kan ansöka om hos många traditionella långivare såsom banker. Det kan vara fördelaktigt för dig som låntagare att ta smslån utan UC då du undviker att försämra din kreditvärdighet hos UC.
Din kreditvärdighet hos UC har nämligen en påverkan på din möjlighet att ta större lån såsom bolån. Du kan läsa mer om fördelarna med att sms lån kan tas utan UC längre ned på denna sida.
Vanliga kännetecken för ett smslån:
- Lån utan säkerhet
- Lån på ett mindre belopp
- Snabb ansökan, handläggning och utbetalning
- Låga krav på låntagaren
- Korta löptider (dvs. tidsperioden från det att du tecknat lånet fram till dess att lånet ska vara fullständigt återbetalat)
- Smslån tas många gånger utan UC
- Smslån kan ofta tas med betalningsanmärkning
- Förhållandevis höga räntor och avgifter
Varför heter det sms-lån?
Var kommer egentligen benämningen smslån eller sms-lån ifrån? Jo, när sms-lånen kom till Sverige under mitten av 2000-talet kunde man ansöka om lån just genom att skicka ett sms direkt till långivaren. På den tiden kunde man i vissa fall få pengarna på sitt bankkonto så snabbt som på 15 minuter efter det att man skickat in ansökan.
Då denna typ av lån än idag kallas för smslån är det lätt att anta att ansökan fortfarande görs via sms. Idag brukar man dock inte använda sig av sms för att göra en förfrågan om lån, även om ett fåtal aktörer på marknaden fortfarande erbjuder detta för den här typen av smålån.
Vanligare är att man istället fyller i ett ansökningsformulär online. Den tekniska utvecklingen har även gjort att det är enklare att göra sin låneansökan via webben jämfört med att göra sin ansökan via sms, även om långivaren erbjuder detta tillvägagångssätt.
Hur kommer det sig egentligen att benämningen sms lån lever kvar, trots att det i princip är ett utdaterat sätt att ansöka om denna typ av lån?
Anledningen är troligen en kombination av aktörer som erbjuder denna typ av lån vill marknadsföra tjänsten som snabb och enkel och att det är en väletablerad benämning som människor känner till.
Sms-lån utan UC
Smslån brukar ges utan UC, vilket skiljer denna låneform från exempelvis banklån. Det är nämligen så att upplysningar hos UC registreras, vilket gör att din kreditvärdighet kan påverkas negativt om du skulle ha många kreditupplysningar.
Anledningen till att din kreditvärdighet kan försämras av många UC-förfrågningar är att din ekonomiska situation kan tolkas som instabil. På grund av detta erbjuder långivarna oftast smslån utan UC till sina kunder. När man tar sms-lån utan UC brukar istället en kontroll via kreditupplysningsbolag som Bisnode eller Creditsafe göras för att bedöma din kreditvärdighet.
På Brixo erbjuder vi lån i form av kontokrediter. Brixo är en så kallad lågkostnadskredit och alltså inte ett smslån eller högkostnadskredit. Gemensamt med många sms-lån är dock att Brixo inte heller tar kreditupplysningar hos UC, utan istället inhämtar motsvarande information från kreditupplysningsbolaget Bisnode.
Därutöver har Brixo också en snabb och enkelt ansökningsprocess samt utbetalning direkt när en kredit har beviljats.
Kan jag ta sms-lån med betalningsanmärkning?
Som tidigare nämnt erbjuder många aktörer på marknaden sina kunder att ta smslån med betalningsanmärkning. När du ansöker om ett sms-lån med betalningsanmärkning kan långivaren till exempel använda sig av en så kallad KALP-analys (kvar att leva på-analys).
I en KALP-analys vägs din inkomst mot dina utgifter såsom hyra och kostnader för andra lån. På så sätt kan långivaren skapa sig god bild av din aktuella återbetalningsförmåga när du tar smslån med betalningsanmärkning och därmed göra en mer pricksäker bedömning än de som bara generellt avslår alla lån med betalningsanmärkning.
Grundkraven för att ta ett smslån
Smslån är det lån på den svenska marknaden som har det lägsta antalet kriterier som behöver uppfyllas för att bli beviljad ett lån. Det kan variera vilka krav olika långivare ställer för att du ska få ta ett smslån. Nedan har vi listat vilka krav som brukar ställas.
- Du är minst 18 år gammal
- Du är folkbokförd i Sverige
- Du har ett svenskt personnummer
- Du kan legitimera dig med BankID
Ofta krävs det att du inte har ett skuldsaldo hos Kronofogden. Många gånger kan du dock ta smslån med betalningsanmärkning.
Många långivare vill se att du har någon form av inkomst när du gör din ansökan. Din inkomst kan komma från lön, studiebidrag, socialbidrag eller pension. Det viktiga är att du har en fast inkomst, även om många långivare också tillåter andra typer av inkomster för smslån.
Skärpta regler för sms-lån
Den 1 september 2018 infördes nya regler i Sverige gällande olika former av snabblån. Skälet till detta var att man ville åstadkomma en mer ansvarsfull marknad. För dig som låntagare innebär detta förbättrade villkor när du till exempel tar ett smslån eller ansöker om kontokrediter.
De nya reglerna som trädde i kraft 2018 innebar bland annat att ett ränte- och kostnadstak infördes för högkostnadskrediter. Med högkostnadskrediter menas lån där den effektiva räntan ligger på 30 % eller mer. Idag får alltså inte svenska långivare ta ut alltför höga räntor eller avgifter på sina lån.
Kostnaderna för en högkostnadskredit får till exempel inte överstiga ett belopp som motsvarar kreditbeloppet. Lånar du till exempel 5000 kr får långivaren inte ta ut mer än 5000 kr i räntekostnader och avgifter för ditt lån.
Ytterligare en förändring i lagen är att långivaren alltid ska göra en kreditprövning när någon gör en låneansökan. Detta för att undvika att människor som redan har en alltför ansträngd ekonomi tar lån de inte kan återbetala i tid.
Då kan ett smslån vara rätt lösning?
De flesta människor har någon gång upplevt en tillfällig ebb i kassan. Då kan det vara ett alternativ att ta ett smslån för att tillfälligt återställa kontot på plus. Ett sms-lån kan till exempel vara en lösning om man har ovanligt många utgifter inom en kort tidsperiod.
Ett smslåb kan också vara ett alternativ om man fått en oförutsedd utgift och man inte har möjlighet att vänta på lönen.
Innan du ansöker om sms-lån
Att ta ett smslån är en kortsiktig lösning som i värsta fall kan bli dyr. Innan du bestämmer dig för att göra en låneansökan bör du försäkra dig om att du är i stånd att betala tillbaka lånet inom avtalad tid.
Smslån är, som tidigare nämnt, en låneform med förhållandevis korta löptider – något du behöver ta med i beräkningen. Genom att vara medveten om detta och ta ett välgrundat beslut kan du undvika onödiga extrakostnader i form av påminnelseavgifter, betalningsanmärkningar och i värsta fall en skuld hos Kronofogden.
De flesta aktörer som erbjuder sms-lån utan UC använder sig av andra kreditupplysningsbolag (till exempel Bisnode) för att göra sina kreditupplysningar. Även om det för vissa kan kännas lockande att välja en långivare som erbjuder lån eller krediter helt utan kreditprövning är detta någonting du bör undvika.
Detta tyder nämligen på oseriös verksamhet, då långivaren inte bryr sig om att du kan hamna i livslång skuld på grund av lånet. Dessutom är det sedan 2018 olagligt att bevilja lån utan att göra en kreditprövning först.
Alternativ till smslån
Vill du ha ett mer flexibelt lån där du själv har möjlighet att påverka i vilken takt ditt lån ska återbetalas? Då kan ett alternativ till smslån vara att ansöka om kontokredit hos oss på Brixo. Brixo kontokredit har väsentligt lägre kostnader än ett typiskt sms-lån.
Vi på Brixo står under Finansinspektionens tillsyn och har givetvis tillstånd för att tillhandahålla krediter. När du väljer att ta del av våra kontokreditlösningar kan du alltså känna dig trygg med att vi följer gällande lagar och bestämmelser samt att vi följer god kreditgivningssed.
Sms-lån och Brixos kredit – likheter och skillnader
Kontokrediter har blivit en populär låneform, till stor del på grund av dess flexibla karaktär. Med vår kontokredit får du ett mer flexibelt lån som kommer med många av fördelarna med sms ån utan UC. Nedan kan du läsa mer om likheter och skillnader på sms-lån och Brixos kontokredit.
Detta har våra krediter och ett smslån gemensamt:
Lån utan säkerhet
Du får ett lån utan säkerhet, alltså ett lån där du som låntagare inte behöver lämna någon form av pant såsom en bostad eller en bil för att låna pengar.
Smidig ansökningsprocess
Precis som när du ansöker om smslån får du en smidig och användarvänlig ansökningsprocess från början till slut. Ansökan fylls i på ett par minuter och signeras med BankID. Normalt sett ger vi dig svar på din ansökan inom 24 timmar under helgfria vardagar, och samma dag som din kredit beviljas görs utbetalningen av det initiala uttaget.
Lån utan UC
Likt många långivare som erbjuder sms lån tar vi ingen kreditupplysning hos UC. Vi använder oss istället av kreditupplysningsbolaget Bisnode. Detta innebär att du kan låna pengar hos oss utan att din kreditvärdighet hos UC påverkas.
Du kan låna trots tidigare betalningsanmärkningar
Du kan som tidigare nämnt ofta ta smslån med betalningsanmärkning. På Brixo har vi även valt att erbjuda lån till dig som har historiska betalningsanmärkningar. Detta på grund av att vi ser till din nuvarande ekonomi och din framtida betalningsförmåga. Att du någon gång har haft svårt att betala en räkning ska inte behöva göra att du inte kan ta ett lån, enligt oss.
Hos oss är det istället din framtida betalningsförmåga som avgör om din ansökan blir beviljad. För att göra en bedömning av din betalningsförmåga väger vi samman information som inhämtats från Bisnode och de uppgifter du lämnat i din ansökan.
Ingen detaljerad redogörelse för vad pengarna ska användas till
När du ansöker om kredit hos oss på Brixo får du fylla i ett eller flera alternativ gällande vad du ska göra med pengarna du lånar. Du kan exempelvis fylla i ”konsumtion” eller ”investering” som låneskäl.
Vi vill med andra ord veta i stora drag vad pengarna ska användas till, men du behöver inte lämna någon detaljerad redogörelse för att bli beviljad lån såsom man behöver hos en storbank.
Detta skiljer Brixos kontokrediter från sms-lån
Flexibel återbetalning
Smslån har vanligen mycket korta löptider – ofta så korta som 30 dagar. När du lånar pengar hos Brixo kan du själv påverka i vilken takt du vill återbetala lånet. Du behöver endast betala 5 % av ditt utestående skuldsaldo varje månad (minimibeloppet är dock 500 kr per månad).
Det är du som avgör hur du vill betala tillbaka de pengar du lånat. Du kan till exempel dela upp betalningen med ett lägre belopp varje månad med en månadskostnad inklusive ränta och avgifter. Du kan även välja att betala av hela lånet i förtid utan extra kostnad.
Högre lånebelopp
Hos många långivare som erbjuder smslån kan du enbart låna förhållandevis låga belopp. En del långivare erbjuder enbart mindre summor såsom 500 till 3000 kr, även om det så klart finns aktörer som lånar ut mer än så.
Hos Brixo har du möjlighet att låna upp till 50 000 kr som finns tillgängligt på ditt kreditutrymme efter att din ansökan beviljats. Du kan även ansöka om utökning av ditt lån efter två månader om så önskas.
Kontokrediter fungerar som ett kreditkort
Vår kontokreditlösning kan liknas vid ett kreditkort – fast på nätet. Detta innebär att du blir beviljad ett kreditutrymme som du kan ta ut pengar från när du vill. Du behöver alltså inte – till skillnad från ett vanligt lån – ta ut hela lånebeloppet på en och samma gång.
Du kan göra hur många kostnadsfria uttag du vill, vilket du enkelt gör via Mina Sidor på vår hemsida. Du betalar endast ränta för den delen av ditt kreditutrymme som överförts till ditt konto. Detta eftersom det först då räknas som ett lån. Väljer du till exempel att enbart göra ett uttag på 2000 kr betalar du enbart ränta för dessa 2000 kr.
Du kan enkelt påverka din månadskostnad för lånet
Vanligen när du tar ett lån på ett specifikt belopp räknas hela denna summa som ett lån. Kontokrediter fungerar annorlunda, då endast den del av ditt kreditutrymme du fört över till ditt konto räknas som ett lån. Detta innebär att du har möjlighet att påverka dina månadskostnader för ditt lån hos oss.
Du kan påverka din månadskostnad dels genom att endast göra uttag på den summa du behöver för tillfället och låta resterande ligga kvar på ditt kreditsaldo. Du kan även göra inbetalningar på din kontokredit för att minska dina räntekostnader. Givetvis kan du även lösa in hela lånebeloppet i förtid.
Brixo som långivare
Brixo är ett svenskt konsumentkreditinstitut med huvudkontor i Stockholm. Sedan 2015 har vi hjälpt människor som är i behov av att låna pengar. Vår vision sedan start är att erbjuda dig marknadens tryggaste och smidigaste lån. Du kan ansöka om en kontokredit dygnet runt oavsett var du befinner dig direkt på vår hemsida – det enda du behöver är internetuppkoppling.
Vi månar om dig som kund. Därför anpassas våra kontokreditlösningar efter dig och dina behov och vi tillämpar ansvarsfull kreditgivning. När du väljer oss som långivare får du en användarvänlig process från det att du gör din låneansökan till dess att du återbetalat ditt lån.
Du får en tydlig återbetalningsplan anpassad efter dina förutsättningar och har alltid tillgång till vår kundservice som alltid står redo att besvara alla frågor och funderingar du kan tänkas ha.
Så fungerar det att låna hos Brixo
Våra kontokrediter fungerar ungefär som ett kreditkort. När du blivit beviljad ett kreditbelopp kan du utnyttja det genom att göra valfritt antal uttag till ditt ordinarie bankkonto. En kontokredit kan fungera som en buffert – du behöver alltså inte utnyttja hela det beviljade lånebeloppet, utan du kan låta en del av summan du för tillfället inte behöver ligga kvar på din kontokredit.
Du betalar bara ränta på det belopp du fört över till ditt bankkonto eftersom det först då klassas som ett lån. Pengarna som helt stannar kvar på ditt kreditutrymme betalar du alltså inte ränta för.
Du kan dessutom göra extrabetalningar på din kontokredit för att minska dina månadskostnader. Givetvis kan du även betala in hela krediten i förtid helt utan extra kostnad. Du kan alltså själv påverka månadskostnaden för ditt lån hos Brixo.
Låna hos Brixo utan UC-upplysning
På Brixo har kan du låna pengar utan UC. För att bedöma din kreditvärdighet inhämtar vi istället en kreditupplysning hos Bisnode. Det är den information som inhämtas från Bisnode som tillsammans med de uppgifter du lämnat i din låneansökan avgör om du blir beviljad kredit.
Anledningen till att vi valt att erbjuda lån utan UC är att vi inte vill försämra din kreditvärdighet hos UC. Idag använder sig de flesta större långivare och banker av UC när du ansöker om exempelvis ett bolån eller liknande. Har du då många kreditupplysningar registrerade på ditt namn kan detta påverka din kreditvärdighet negativt. Det kan till exempel leda till att du inte får ta lån eller att du får en högre ränta.
När du väljer att ansöka om lån hos Brixo kan du alltså känna dig helt trygg med att ingen notering görs till UC varken när du skickar in din ansökan eller när du blir beviljad kredit. I denna del har alltså Brixos kontokredit gemensamma egenskaper med sms-lån.
Ansök hos Brixo
Vill du ansöka om en kontokredit hos oss på Brixo? Hos oss kan du ansöka om en kontokredit på 5 000 till 50 000 kr. Givetvis kan du läsa igenom våra villkor i lugn och ro innan du bestämmer dig.
Du kan även se vad det skulle kosta dig att låna pengar hos oss med hjälp av låneräknaren, där du enkelt ställer in lånebelopp och önskad återbetalningstid. Du signerar din ansökan med BankID. Välkommen med din ansökan!
Ansök om SMS-lån – Så går det till
Fyll i din ansökan
Det första steget till att bli kund hos en långivare är att fylla i ansökningsformuläret på långivarens hemsida. Här fyller du vanligen i vilket belopp du vill låna, dina personuppgifter, kontaktuppgifter, bankuppgifter, månadsinkomst och sysselsättning. Processen är samma för de flesta SMSlån som för vår kontokredit.
Ansökan tar ett par minuter och signeras vanligen med BankID.
Kreditprövning
Långivaren kontrollerar att du uppfyller grundkrav för att bli beviljad SMSlån och inhämtar därefter en kreditupplysning via Bisnode. Du kan hos Brixo, likt ett smslån, låna utan UC hos oss.
Godkännande
När din ansökan handlagts får du ett meddelande om detta via e-postadressen du angett i din ansökan. I e-postmeddelandet får du även kreditavtalet. Du får i regel svar på din ansökan inom ett dygn.
Utbetalning och uttag
Utbetalningen av SMS-lån sker normalt redan samma dag som krediten beviljats. Brixo erbjuder istället kontokrediter där du bestämmer själv hur stor del av din limit du vill ta ut på dagen lånet beviljas. Uttagen är alltid kostnadsfria hos Brixo.
Våra grundkrav för att bli beviljad kontokredit
För att bli beviljad kontokredit hos oss på Brixo finns det ett antal grundkrav du behöver uppfylla.
- Du har fyllt 21 år
- Du är folkbokförd i Sverige
- Du har ett svenskt personnummer
- Du har ett bankkonto i ditt namn
- Du har en inkomst på minst 200 000 kronor per år
- Du saknar skuldsaldo hos Kronofogden. Du som har betalningsanmärkningar är dock välkommen att ansöka
Undrar du något? Kontakta oss!
Vill du veta mer om Brixo eller hur våra kontokreditlösningar fungerar? Tveka då inte att kontakta oss via telefon alternativt via mejl. Vi berättar gärna mer om oss och hur vi kan hjälpa dig att låna pengar på ett sätt som känns smidigt, tryggt och enkelt för dig! På vår hemsida kan du även se svar på vanliga frågor vi får från våra kunder.
Vanliga frågor om sms-lån
Vad är ett sms-lån?
Ett sms-lån eller snabblån som det kallas är ett lån på ett mindre belopp med en kort löptid. Beloppen är ofta på 500 kr upp till 10 000 kronor (även om vissa långivare även erbjuder större belopp) och löptiden ligger i regel på 30-60 dagar. Sms-lån kännetecknas även av snabba handläggsnings- och utbetalningstider och förhållandevis låga krav.
Namnet sms-lån är ett egentligen ett gammalt namn som lever kvar. När den här typen av lån först lanserades i Sverige var det vanligt att ansökningen gjordes via sms. Idag sker ansökan så gott som alltid via långivarens webbplats.
Sms-lån har på senare år och i allt högre grad ersatts av kontokrediter som den vi på Brixo erbjuder. Anledningen är främst att reglerna för den här typen av konsumenkrediter skärpts sedan en lagändring gjordes 2018, sedan dess får räntan ligga på maximalt 40 procent över gällande referensränta.
Kan jag få ett sms-lån utan UC?
Ja, det är fullt möjligt att få ett sms-lån utan UC. Faktum är att de flesta långivare som erbjuder sms-lån använder sig av kreditupplysningsbolag som Bisnode eller Creditsafe, vilket innebär att ingen UC-förfrågan registreras i samband med din ansökan. En fördel för dig som planerar att söka ett annat lån i framtiden och inte vill belasta din kreditvärdighet och UC-score i onödan. Nackdelen med sms-lån utan UC är att de generellt är dyra, räntan ofta hög och till den kommer i regel avgifter som uppläggningsavgifter. Kostnaden kan därmed bli hög i förhållande till lånebeloppet.
Vem kan ansöka om sms-lån?
Alla som fyllt 18 år och är svenska medborgare kan ansöka om ett sms-lån. För att din ansökan om sms-lån ska bli godkänd krävs emellertid du passerar långivarens kreditprövning. Något som i praktiken innebär att du behöver ha en inkomst och att du är fri från skulder hos Kronofogden. De flesta långivare som erbjuder sms-lån accepterar sökanden som har betalningsanmärkningar, men det gäller inte alla.
Vad kostar ett sms-lån?
Kostnaden för ett sms-lån kan variera en hel del mellan olika långivare och beroende på vem det är som ansöker. Det är vanligt att sms-långivare tar ut en fast ränta oavsett vem det är som söker. Men det finns också de som sätter räntan individuellt för varje sökande baserat på dennes kreditvärdighet och betalningsförmåga. Har du låg kreditvärdighet kommer räntan då att bli högre.
Kom också ihåg att många långivare som erbjuder sms-lån lägger på avgifter utöver den nominella låneräntan. Därför är det viktigt att titta särskilt noga på den effektiva räntan när du jämför kostnaden för olika sms-lån eller om du jämför ett specifikt sms-lån med ett annat lånealternativ som den kontokredit vi på Brixo erbjuder. Den effektiva räntan avser nämligen alla kostnader för ett lån uttryckt i procent och beräknat per år. I måttet ingår både den ordinarie låneräntan och alla avgifter om sådana tillkommer. Den effektiva räntan är därför ett bättre mått på den faktiska kostnaden för ett sms-lån än vad den officiella låneräntan är.
Vad är räntan på sms-lån?
Sms-lån är de i flesta fall så kallade högkostnadskrediter. Det innebär att årsräntan ligger på mer än 30 procent (plus gällande referensränta). I regel är dock räntan inte den enda kostnaden för sms-lån. De flesta långivare som erbjuder sms-lån lägger även på avgifter som uppläggnings-, handläggnings- och aviavgifter. Något som betyder att många sms-lån i praktiken är betydligt dyrare än vad enbart räntan ger vid handen. I somliga fall kan den effektiva årsräntan (alla kostnader för ett lån) landa på över 100 procent.
Av de här skälen är det viktigt att titta noga på villkoren och de finstilta delarna innan du ansöker om ett sms-lån, så att du inte får en obehaglig överraskning när det är dags att betala första fakturan.


Information
Information
Information
Information
Ett fel har uppstått
Ett fel har uppstått
Avbruten
Autentiserad
Information
Information
Information



Allmänna villkor
Utgivningsdatum: 2025-08-18
Parter i detta avtal är Brixo AB och Kontoinnehavaren. Dessa allmänna villkor gäller för sparkonton som Kontoinnehavaren har hos Brixo. Ett sparkonto kan löpa med fast ränta under en bindningstid (s.k.fasträntekonto) eller med rörlig ränta utan bindningstid.Kontoinnehavaren är fordringshavare gentemot Brixo avseendetillgodohavande på sparkonton. Sparkonton hos Brixo omfattas avstatlig insättningsgaranti enligt beslut av Riksgälden.
Avtalet mellan Brixo och Kontoinnehavaren består av dessa allmänna villkor och de produktvillkor som är specifika för det kontoslag som Kontoinnehavaren har hos Brixo (”Avtalet”). Kontoinnehavaren har i samband med ansökan om sparkonto förklarat sig införstådd med att Kontoinnehavarens personuppgifter behandlas i enlighet med Information om behandling av personuppgifter som Brixo tillämpar.Dessa allmänna villkor, produktvillkoren, och information om behandling av personuppgifter finns tillgängliga på brixo.se. Den som önskar få en kopia av villkoren på papper kan vända sig till kundtjänst.
1. BOLAGET
Brixo AB, org.nr. 556978-9273, Brunnsgatan 21B, 111 38 Stockholm (”Brixo” eller “Bolaget”) är ett kreditmarknadsbolag med tillstånd att driva finansieringsrörelse enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse. Bolaget står under tillsyn av Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm.
2. KONTOINNEHAVARE
Kontoinnehavare är fysisk person som har fyllt 18 år, som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet (konsument) och som ansökt om och beviljats sparkonto, samt har svenskt personnummer och är folkbokförd i Sverige (”Kontoinnehavaren”).
3. ALLMÄNT
Sparkonton beviljas till Kontoinnehavaren efter en ansökan via Bolagets hemsida i enlighet med de instruktioner som följer däri.Kontoinnehavaren förbinder sig att ta del av och följa Avtalets villkor. Bolaget tillhandahåller Avtalets villkor och all övrig information och kommunikation rörande sparkonton på svenska. Avtalet mellan Bolaget och Kontoinnehavaren gäller för Bolagets del först efter att tillfredsställande åtgärder för att uppnå kundkännedom hänförlig till Kontoinnehavaren har vidtagits. Kontoinnehavaren kommer inte att få tillgång till sparkontot förrän dessa åtgärder har slutförts. Bolaget förbehåller sig rätten att vägra öppna ett sparkonto och att avsluta befintligt Avtal med Kontoinnehavare om inte tillräckliga kundkännedomsåtgärder kan vidtas.
4. ÄNDAMÅLET MED SPARKONTON
Sparkonton hos Bolaget ger Kontoinnehavaren möjlighet att spara pengar hos Bolaget mot ersättning i form av ränta. Sparkonton är uteslutande avsedda för sparande. Det innebär att det är möjligt att göra egna insättningar och uttag på sparkonton, men att sparkonton inte ska användas för att göra eller motta betalningar från tredje man.Kontot skall vara avsett för Kontoinnehavarens privata ändamål och får inte användas för näringsverksamhet.
5. ANSÖKAN OM ATT ÖPPNA SPARKONTON OCH INGÅENDE AVAVTAL
Kontoinnehavare kan online ansöka om att öppna sparkonto hos Bolaget i enlighet med de instruktioner som lämnas på brixo.se. Det är inte möjligt att online ansöka om att öppna sparkonto för någon annans räkning. Sökanden måste kunna identifiera sig genom svenskt BankID för att online ansöka om att öppna sparkonto. För att öppna ett sparkonto med fast ränta under en bindningstid krävs att Kontoinnehavaren innehar ett sparkonto med rörlig ränta utan bindningstid hos Bolaget. För att kunna öppna ett sparkonto krävs det att Kontoinnehavaren innehar ett svenskt bankkonto. En ansökan kan komma att avslås vid misstanke om att ett sparkonto kommer att användas för brottslig verksamhet, om sökanden under de senaste tre åren före ansökan grovt har åsidosatt sina skyldigheter gentemot Bolaget eller om det annars föreligger särskilda skäl enligt 11 d § lagen (1995:1571) om insättningsgaranti. Avtal om sparkonto ingås när sökanden identifierats av Bolaget, sökanden godkänt dessa allmänna villkor och de produktvillkor som gäller för den typ av sparkonto som sökanden ansökt om att öppna och Bolaget meddelat sökanden att sparkonto öppnats. Om inte annat anges i produktvillkoren gäller Bolagets erbjudande om att öppna sparkonto hos Bolaget i enlighet med dessa allmänna villkor och de produktvillkor som gäller för respektive typ av sparkonto tills vidare.
6. FÖRFOGANDE ÖVER SPARKONTON
Kontoinnehavaren förfogar ensam över sina sparkonton hos Bolaget.Det är inte möjligt för två eller flera personer att öppna sparkonton med gemensam förfoganderätt. Kontoinnehavaren har inte möjlighet att låta någon annan med stöd av fullmakt förfoga över Kontoinnehavarens sparkonton i Bolaget, såvida inte Bolaget i ett enskilt fall accepterar fullmakt.Om Kontoinnehavaren är en fysisk person som inte själv har rättslig förmåga att utöva sin förfoganderätt, t.ex. på grund av att han eller hon är omyndig eller har förvaltare, utövas förfoganderätten över sparkonton för Kontoinnehavarens räkning av den eller de personer som enligt tillämplig lag har rätt att företräda Kontoinnehavaren. Den som enligt vad som nu sagts önskar förfoga över sparkonton för en Kontoinnehavares räkning måste styrka sin rätt att företräda Kontoinnehavaren enligt de anvisningar som Bolaget lämnar. Rätten att förfoga över sparkonton kan inte genom avtal överlåtas eller upplåtas till någon annan.Vid universalsuccession, såsom att fysisk person avlider och dess dödsbo övertar dess rättigheter och skyldigheter, måste förvärvaren styrka att universalsuccession ägt rum och sin rätt att förfoga över sparkontot enligt de anvisningar som Bolaget lämnar.
7. INSÄTTNINGAR
Insättningar på sparkonton med rörlig ränta utan bindningstid görs genom överföring till Kontoinnehavarens sparkonto med angivande av det bankgironummer och OCR som Bolaget anvisar i anslutning till att Kontoinnehavarens ansökan om att öppna sparkonto godkänts eller på annat sätt som anvisas av Bolaget. Insättningar kan inte ske genom insättningsautomater eller på Bolagets kontor. Insättningar på sparkonton med fast ränta under en bindningstid kan endast göras genom överföring från ett sparkonto med rörlig ränta utan bindningstid som Kontoinnehavaren innehar hos Bolaget. Om inte annat anges i produktvillkoren gäller inga begränsningar för hur många insättningar Kontoinnehavaren får göra på sina sparkonton i Bolaget eller med avseende på hur lågt belopp som får sättas in. Om insättning av misstag skett på Kontoinnehavarens sparkonto har Bolaget rätt att återbetala det felaktigt insatta beloppet till insättaren jämte upplupen ränta. Om ett belopp felaktigt har noterats som insatt på Kontoinnehavarens konto har Bolaget rätt att återställa kontot och
kreditera räntan på det felaktiga beloppet.
8. UTTAG/UTBETALNING
Sparkonton med rörlig ränta utan bindningstid Uttag från sparkonton med rörlig ränta utan bindningstid kan endast göras genom att Kontoinnehavaren begär att dess tillgodohavande utbetalas till ett svenskt bankkonto som innehas av Kontoinnehavaren. Om Kontoinnehavaren skulle sakna möjlighet att öppna ett svenskt bankkonto får Bolaget utbetala tillgodohavandet till Kontoinnehavaren på annat sätt efter det att Bolaget identifierat Kontoinnehavaren. Uttag kan inte ske genom uttagsautomater eller på Bolagets kontor. Kontoinnehavaren anger i samband med begäran om uttag till vilket konto som denne vill att utbetalning ska göras. Bolaget har rätt att vidta åtgärder för att verifiera att det angivna kontot innehas av Kontoinnehavaren, inklusive att inhämta uppgifter från den bank i vilket det angivna kontot är öppnat och att kontakta Kontoinnehavaren och/eller dess företrädare för ytterligare kontroller. Bolaget har rätt att kräva att Kontoinnehavaren i stället för att ange konto för utbetalning i samband med utbetalning ska föranmäla till vilket konto som denne vill att utbetalning ska ske. Kontoinnehavaren förbinder sig att uppge ett bankkonto som tillhör Kontoinnehavaren och innehas i eget namn.Kontoinnehavaren måste vid begäran online om utbetalning kunna identifiera sig med svenskt BankID. Bolaget kan komma att kräva att Kontoinnehavaren även på annat sätt bekräftar begäran om utbetalning och därvid tillförlitligt identifierar sig för att minska risken för obehöriga uttag. Vad som sagts i detta stycke gäller även för den som i tillämpliga fall är företrädare för Kontoinnehavaren. En företrädare måste dessutom kunna styrka sin behörighet att företräda Kontoinnehavaren.Utbetalning sker normalt en till tre bankdagar efter att Kontoinnehavaren har begärt det och identifierat sig. Bolaget har rätt att dröja med utbetalning om det bedöms som skälig för att öka möjligheterna att förhindra obehöriga uttag. Vid misstanke om att en begäran om utbetalning gjorts av någon obehörig eller om Bolaget av annat skäl bedömer att det finns skäl att närmare granska begäran har Bolaget rätt att avvakta med en utbetalning till dess att Bolagets utredning är slutförd, dock längst till dess att fyra veckor har förflutit från det att en begäran om utbetalning framställdes. Om Bolaget har vidtagit skäliga åtgärder för att utreda en begäran om utbetalning, men inte vet och heller inte bör veta om den som begärt utbetalning är fordringsägare med avseende på tillgodohavandet på sparkontot har Bolaget rätt att senast 30 dagar efter mottagandet av begäran om utbetalning sätta ner ett belopp motsvarande det belopp som begärts utbetalt enligt lag (1927:56) om nedsättning av pengar hos myndighet.Om inte annat anges i produktvillkoren gäller inga begränsningar för hur många uttag som får göras eller med avseende på hur lågt belopp som får tas ut varje gång eller under en viss period. Kontoinnehavaren åtar sig att inte begära uttag med högre belopp än saldot på sparkontot. Övertrassering av sparkonto är inte tillåtet.
Sparkonton med bindningstid
Bolaget överför vid bindningstidens utgång eller vid förtida uttag hela tillgodohavandet, inklusive eventuell kapitaliserad ränta, på sparkonto med fast ränta under en bindningstid till ett sparkonto med rörlig ränta utan bindningstid som Kontoinnehavaren innehar hos Bolaget. Kontoinnehavaren kan därefter begära utbetalning från sitt sparkonto med rörlig ränta utan bindningstid i enlighet med vad som angetts ovan. Det är ej möjligt för Kontoinnehavaren att få tillgodohavande på sparkonto med fast ränta under en bindningstid utbetalt på annat sätt än genom överföring till ett sparkonto med rörlig ränta utan bindningstid som Kontoinnehavaren innehar hos Bolaget.
Alla sparkonton
Om Kontoinnehavaren till följd av en insättning av misstag på dennes sparkonto, en felaktig notering av ett belopp som insatt på dennes sparkonto, en felaktig ränteberäkning eller en felaktig notering om ränta eller ett annat dylikt fel har fått utbetalning med ett för högt belopp är Kontoinnehavaren skyldig att genast återbetala det felaktigt mottagna beloppet. Kontoinnehavaren är också skyldig att underrätta Bolaget så snart denne upptäckt felet.
9. RÄNTA
Sparkonton med rörlig ränta utan bindningstid
Kontoinnehavaren har rätt till ränta på tillgodohavande på sparkonto med rörlig ränta utan bindningstid beräknad efter den räntesats, uttryckt som nominell årsränta, som Bolaget vid var tid generellt tillämpar för den aktuella typen av sparkonto. Uppgifter om vid var tid generellt tillämpad räntesats finns tillgängliga på brixo.se.
Sparkonton med bindningstid
Kontoinnehavaren har rätt till ränta på tillgodohavande på sparkonto med fast ränta under en bindningstid beräknad efter den räntesats, uttryckt som nominell årsränta, som Bolaget vid tiden för Kontoinnehavarens insättning på kontot erbjuder för den aktuella typen av sparkonto. Uppgifter om vid var tid erbjuden fast ränta finns tillgängliga på brixo.se.
Alla sparkonton
Ränta utgår endast på tillgodohavanden hos Bolaget upp till totalt 1 050 000 kronor per Kontoinnehavare oavsett antalet sparkonton. Om Kontoinnehavarens totala tillgodohavande på Bolagets sparkonton överstiger 1 050 000 kronor har denne ej rätt till ränta på överskjutande belopp. Ränta beräknas för 365 dagar om året eller – under skottår – för 366 dagar om året. Ränta beräknas från och med den dag som ett insatt belopp bokförts på Kontoinnehavarens sparkonto till och med dagen före den dag då ett belopp utbetalas från sparkontot. Samtliga insättningar respektive uttag som utförs på samma kalenderdag kvittas mot varandra. Bolaget gör avdrag för preliminärskatt på kapitaliserad ränta enligt vid var tid gällande och tillämpliga författningar. Bolaget har rätt att ändra räntesatsen som beräkningsgrunden för räntan. Om räntesatsen ändras till nackdel för Kontoinnehavaren och detta beror på omständighet som Bolaget inte råder över, till exempel ändring i allmänna ränteläget, ska Bolaget underrätta Kontoinnehavaren om detta enligt punkten 19 nedan så snart det kan ske. Om ändring av räntesatsen eller ändring av beräkningsgrunderna för ränta beror på annan omständighet ska Bolaget underrätta Kontoinnehavaren minst fjorton (14) dagar innan ändringen träder i kraft. Vid ränteändring beräknas räntan efter den nya räntesatsen från och med den dag då ränteändringen träder i kraft.
10. AVGIFTER OCH KOSTNADER
Om inte annat anges i produktvillkoren debiterar Bolaget inte Kontoinnehavaren några avgifter med anledning av att denne öppnar, innehar eller avslutar ett sparkonto i Bolaget.
11. ÖVRIGA VILLKORSÄNDRINGAR
Bolaget har rätt att ändra dessa villkor utan att i förväg inhämta Kontoinnehavarens medgivande. Om inget annat angetts träder ändringar i kraft en (1) månad efter det att Kontoinnehavaren har underrättats om densamma. Om Kontoinnehavaren inte godkänner ändringen får Kontoinnehavaren omedelbart säga upp avtalet före den dag ändringarna träder i kraft utan att iaktta någon uppsägningstid och utan skyldighet att betala någon avgift eller annan ersättning för avtalets förtida upphörande. Vad som nu sagts gäller även om Bolaget vill höja en avgift eller kostnad eller vill införa en avgift eller kostnad på en tidigare avgiftsfri eller kostnadsfri tjänst eller produkt.
12. VALUTA
Om inte annat anges i produktvillkoren förs sparkontot i svenska kronor.
13. BEVIS OM KONTOSTÄLLNING
Bolaget registrerar löpande insättningar, uttag, räntor och andra eventuella transaktioner på sparkonton i sin bokföring. Bolagets bokföring ska anses som tillförlitligt bevis om kontoställningen, såvida det inte visas att bokföringen är oriktig.
14. KONTOUTDRAG
Kontoinnehavaren har tillgång till kontoutdrag genom inloggning på Mina Sidor. Kontoutdrag på papper kan beställas från kundtjänst. Kontoinnehavaren ska åtminstone en gång om året granska de insättningar och uttag som enligt kontoutdraget förekommit sedan sparkonto öppnades respektive sedan Kontoinnehavarens senaste granskning.
15. REKLAMATION
Om Kontoinnehavaren anser att ett kontoutdrag inte korrekt avspeglar de insättningar och uttag som förekommit på sparkontot eller i övrigt är felaktigt, eller om Kontoinnehavaren annars anser att kontoställningen är felaktig, ska denne utan onödigt dröjsmål efter att denne fått kännedom om felaktigheten underrätta Bolaget om detta. Om Kontoinnehavaren inte har reklamerat en insättning eller ett uttag som felaktigt inom tretton (13) månader från att insättningen eller uttaget noterades på sparkontot förlorar Kontoinnehavaren rätten att åberopa felet. Detsamma gäller om Bolaget har lämnat Kontoinnehavaren information om transaktionen och Kontoinnehavaren inte underrättar Bolaget inom tretton (13) månader från det att beloppet belastat sparkontot.
16. ÖVERLÅTELSE OCH PANTSÄTTNING
Kontoinnehavaren har inte rätt att överlåta eller pantsätta tillgodohavande på sparkonton till tredje man. Bolaget har rätt att överlåta samtliga eller delar av sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet och/eller sparkontot till annan.
17. KVITTNING
Bolaget har, med de begränsningar som följer av lag, rätt att kvitta den fordran som Kontoinnehavaren till följd av tillgodohavande på sparkonto har på Bolaget mot annan förfallen fordran som Bolaget må ha på Kontoinnehavaren.
18. AVSLUTANDE AV SPARKONTON OCH AVTALETS UPPHÖRANDE
Såvida inte annat särskilt avtalats, eller annat framgår av produktvillkor, har Kontoinnehavaren rätt att avsluta ett sparkonto med omedelbar verkan. Vid avslut gäller vad som framgår av punkt 8 ovan. Bolaget har rätt att när som helst avsluta ett sparkonto med rörlig ränta utan bindningstid med iakttagande av en uppsägningstid om minst en (1) månad. Om Kontoinnehavaren inte har fullgjort sina förpliktelser enligt Avtalet eller om Bolaget skäligen kan anta att Kontoinnehavaren använder sparkontot direkt eller indirekt för att helt eller delvis för egen eller annans räkning främja penningtvätt och/eller finansiering av terrorism eller särskilt allvarlig brottslighet har Bolaget rätt att säga upp eller spärra sparkonto med omedelbar verkan. Bolaget har även rätt att frysa tillgångar på sparkonto och/eller överlämna information om Kontoinnehavaren och om transaktioner rörande sparkonto till behörig myndighet. Efter avslutande av sparkontot upphör Avtalet om sparkonto mellan Bolaget och Kontoinnehavaren när tillgodohavandet inklusive upplupen ränta har slutreglerats.
19. OTILLÅTEN ANVÄNDNING M.M.
Kontoinnehavaren är skyldig att skydda sina personliga koder som Kontoinnehavaren använder för att använda tjänsterna och komma åt sitt sparkonto (t.ex. BankID-koder). Kontoinnehavaren får inte låta någon annan utnyttja dennes namn, personnummer, BankID eller annan legitimation eller andra identitetsuppgifter för att öppna eller avsluta sparkonto eller för att göra insättningar eller uttag på sparkonto. Kontoinnehavaren får inte använda sparkonto för ändamål som strider mot lag. Om det hos Kontoinnehavaren uppkommer misstanke om att någon annan genom att utnyttja dennes namn, personnummer, BankID eller annan legitimation eller andra identitetsuppgifter har ansökt eller ingått avtal med Bolaget om sparkonto, satt in eller tagit ut medel från sparkonto, begärt uttag från sparkonto eller anmält annat konto för utbetalning eller kan komma att vid sådana åtgärder, ska Kontoinnehavaren omedelbart anmäla detta till Bolaget. Kontoinnehavaren ska även omedelbart anmäla till Bolaget om någon annan genom hot, tvång eller vilseledande har förmått Kontoinnehavaren att ansöka om att öppna sparkonto, sätta in eller ta ut medel från sparkonto, begära uttag av tillgodohavande på sparkonto eller anmäla annat konto för utbetalning från sparkonto.
20. MEDDELANDEN M.M.
Kontoinnehavaren ska omedelbart underrätta Bolaget om namn-och/eller adressändring samt andra kontaktuppgifter eller annat förhållande som är av betydelse för Bolaget. Bolaget har rätt att tillhandahålla information till Kontoinnehavaren via e-post till av Kontoinnehavaren angiven e-postadress och via elektroniskt textmeddelande (sms) till av Kontoinnehavaren uppgivet mobilnummer. Information och meddelanden som lämnas via elektronisk kommunikationstjänst anses ha nått Kontoinnehavaren så snart som den gjorts tillgänglig. Brev som Bolaget sänder till Kontoinnehavaren ska anses ha kommit adressaten tillhanda senast på den sjunde (7:e) dagen efter avsändandet, om brevet sänts till den adress som angetts i beviljad kontoansökan eller som på annat sätt är känd för Bolaget.
21. ÅNGERRÄTT
Kontoinnehavaren som är konsument och som ingår avtal med Bolaget om sparkonto har rätt att frånträda avtalet inom fjorton (14) dagar från den dag avtalet mellan Bolaget och Kontoinnehavaren om sparkontot ingicks (ångerrätt). Meddelande om ångerrätt ska inom nämnda frist ske genom t.ex. brev eller e-post eller per telefon till Bolagets kundtjänst. Om Kontoinnehavaren utövar sin rätt att frånträda avtalet avslutas sparkontot och Bolaget utbetalar eventuellt tillgodohavande på kontot jämte eventuellt upplupen ränta till Kontoinnehavaren senast 30 dagar från den dag då denne sände eller lämnade sitt meddelande till Bolaget om att denne utövar ångerrätten. Bolaget har rätt till ersättning för den avtalade tjänsten för den tid tjänsten utnyttjas och för skäliga kostnader fram till dess att ångerrättens utövades. Vad som sagt ovan i denna punkt om ångerrätt gäller inte för individuella insättningar och uttag som sker efter att fristen för Kontoinnehavaren att ångra öppnandet av sparkontot har löpt ut.
22. INSÄTTNINGSGARANTI
Samtliga typer av sparkonton i Bolaget omfattas av statlig insättningsgaranti enligt beslut av Riksgälden. Garantin ersätter högst 1050 000 kronor av det tillgodohavande som Kontoinnehavaren har på sparkonton i Bolaget oavsett antalet konton. Utöver detta belopp kan Kontoinnehavaren få ersättning med högst fem miljoner kronor om denne på ett tillförlitligt sätt visar att tillgodohavandet avser medel som hänförs till någon av nedan händelser och att insättningen gjorts inom de senaste tolv månaderna:
a) Avyttring av privatbostad.
b) Ersättning för skada på privatbostad.
c) Upphörande av anställning, pension, sjukdom, invaliditet eller dödsfall.
d) Utbetalning av försäkringar.
e) Ersättning för skada till följd av brott, felaktig dom eller fel eller försummelse vid myndighetsutövning.
Rätten till ersättning inträder om Finansinspektionen i beslut funnit att förutsättningarna är uppfyllda för att garantin ska träda in eller om Bolaget försatts i konkurs. Riksgälden betalar ut ersättningen inom sju arbetsdagar från den dag Finansinspektionen beslutade att insättningsgarantin ska träda in eller Bolaget försattes i konkurs. I vissa särskilt angivna undantagsfall får Riksgälden skjuta upp utbetalningen av ersättningen. Riksgälden får betala ut ersättningen på det sätt som myndigheten finner lämpligt. Ytterligare information om insättningsgarantin finns på Riksgäldens webbplats: riksgalden.se/insattningsgarantin.
23. BEGRÄNSNING AV BOLAGETS ANSVAR
Bolaget är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott eller lockout, pandemi eller epidemi eller annan liknande omständighet. Förbehållet i fråga om strejk, blockad, bojkott eller lockout gäller även om Bolaget själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Skada som uppkommit i andra fall ska inte ersättas av Bolaget, om den varit normalt aktsam.
24. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER M.M.
De personuppgifter som behandlas av Bolaget behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och Bolagets policy för detta. Information om behandling av personuppgifter finns på brixo.se.
25. KLAGOMÅL
Om Kontoinnehavaren är missnöjd med information som Bolaget har lämnat eller den tjänst som Bolaget har tillhandahållit kan Kontoinnehavaren framföra dessa synpunkter till Bolaget. Klagomål ska ske på sådant sätt som framgår av brixo.se/klagomal/. Klagomål kan även lämnas skriftligen till Klagomålsansvarige som nås via e-post klagomal@brixo.se eller genom brev till Brixo AB, Klagomålsansvarig, Brunnsgatan 21B, 111 38 Stockholm. Om missnöje kvarstår med Bolagets hantering av klagomålet kan Kontoinnehavaren vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), som är nämnd för alternativ tvistlösning. ARN nås via deras hemsida arn.se eller på adress Box 174, 101 23 Stockholm. Mer information om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden finns på konsumentverket.se.
Kontoinnehavaren kan även vända sig till allmän domstol för prövning av ärendet. Kontoinnehavaren kan även söka rådgivning hos den kommunala konsumentvägledningen samt genom Konsumenternas Bank- och finansbyrå eller Konsumenternas Försäkringsbyrå genom att läsa mer på konsumenternas.se. Eventuell tvist mellan Kontoinnehavaren och Bolaget löses i svensk domstol med tillämpning av svensk lag.
För nedladdning (PDF)
Information till insättare
Grundläggande information om skydd för insättningar | |
---|---|
Insättningar i Brixo AB skyddas av: | Statlig insättningsgaranti enligt lagen (1995:1571) om insättningsgaranti (1). |
Skyddets begränsning: | 1 050 000 kronor per insättare per kreditinstitut (2). |
Om du har fler insättningar hos samma kreditinstitut: |
Alla dina insättningar hos samma kreditinstitut läggs samman och det sammanlagda beloppet omfattas av gränsen på 1 050 000 kronor (2). |
Om du har ett gemensamt konto tillsammans med andra personer: |
Gränsen på 1 050 000 kronor gäller för varje insättare separat (3). |
Ersättningsperiod om kreditinstitutet fallerar: | Sju arbetsdagar (4). |
Valuta: | Ersättning ges i svenska kronor. |
Kontakt: | Riksgälden Olof Palmes gata 17 103 74 Stockholm Sverige Telefon: +46 (0)8-613 52 00 E-post: ig@riksgalden.se |
Ytterligare information: | Se www.riksgalden.se/insattningsgarantin |
Ytterligare information (gäller allt nedan eller delar därav) |
1. System som ansvarar för skyddet av din insättning
Din insättning täcks av ett lagstadgat insättningsgarantisystem. Om insolvens uppstår kommer dina insättningar att återbetalas med upp till 1 050 000 kronor av insättningsgarantisystemet.
2. Allmän begränsning för skyddet
Om en insättning är indisponibel på grund av att ett kreditinstitut inte kan uppfylla sina finansiella åtaganden ska insättarna få återbetalning via ett insättningsgarantisystem. Denna återbetalning täcker maximalt 1 050 000 kronor per kreditinstitut. Detta innebär att alla insättningar hos ett och samma kreditinstitut läggs samman för att kunna fastställa garantinivån. Om en insättare till exempel har ett sparkonto med 950 000 kronor och ett lönekonto med 200 000 kronor kommer insättaren enbart att ersättas med 1 050 000 kronor.
3. Begränsning för gemensamma konton och förhöjt skydd i vissa fall
Om det rör sig om gemensamma konton gäller gränsvärdet på 1 050 000 kronor för varje insättare. I vissa fall (avyttring av privatbostad, ersättning för skada på privatbostad, upphörande av anställning, bodelning, pension, sjukdom, invaliditet eller dödsfall, utbetalning av försäkring eller ersättning för skada till följd av brott, felaktig dom eller fel/försummelse vid myndighetsutövning) skyddas insättningar utöver 1 050 000 kronor. Ytterligare information finns på www.riksgalden.se/insattningsgarantin.
4. Återbetalning
Ansvarigt insättningsgarantisystem är Riksgälden, adress Olof Palmes gata 17, 103 74 Stockholm, telefon +46 (0)8-613 52 00, e-post ig@riksgalden.se, webbplats www.riksgalden.se/insattningsgarantin. Insättningsgarantisystemet kommer att återbetala dina insättningar (med upp till 1 050 000 svenska kronor) senast inom 7 arbetsdagar. Om du inte erhållit någon återbetalning inom denna tidsfrist bör du kontakta insättningsgarantisystemet eftersom möjligheten att kräva återbetalning kan upphöra efter en viss tid. Ytterligare information fås på www.riksgalden.se/insattningsgarantin.
5. Annan viktig information
Insättningar av privatkunder och företag omfattas i regel av insättningsgarantisystem. Undantag för vissa insättningar anges på det ansvariga insättningsgarantisystemets webbplats. På begäran informerar ditt kreditinstitut om huruvida vissa produkter är garanterade. Om insättningar är garanterade ska kreditinstitutet även bekräfta det på
kontoutdraget.
För nedladdning (PDF)
Produkt villkor Sparkonto
Utgivningsdatum: 2025-08-18
Dessa produktvillkor gäller för sparkonton i Brixo AB (“Brixo” eller “Bolaget”) med rörlig ränta utan bindningstid eller uttagsbegränsningar som en fysisk person (”Kontoinnehavaren”) har hos Bolaget. Avtalet mellan Brixo och Kontoinnehavaren består av dessa produktvillkor och av allmänna villkor. Följande villkor gäller för sparkontot i tillägg till de allmänna villkoren.
Ränta: | Rörlig, för vid var tid aktuell ränta se brixo.se |
Kapitalisering av ränta: | Upplupen ränta, efter eventuellt avdrag för preliminärskatt, kapitaliseras den sista dagen varje månad och vid avslutande av sparkontot |
Valuta: | Sparkontot förs i svenska kronor (SEK). |
Beloppsgräns tillgodohavande: | 1 050 000 kronor (gäller kundens samtliga sparkonton hos Bolaget) |
Bindningstid: | Nej |
Antal insättningar per år: | Obegränsat |
Antal uttag per år: | Obegränsat |
Lägsta insättningsbelopp: | 10 000 kronor |
Lägsta uttagsbelopp: | 1 krona |
Avgifter insättningar: | Nej |
Avgifter uttag: | Nej |
Avslut av konto: | Kontoinnehavaren kan när som helst avsluta sparkontot, förutsatt att Kontoinnehavaren vid tiden för önskat avslut inte har ett pågående avtal om Sparkonto Plus eller ett sparkonto med fast ränta under en bindningstid (s.k. fasträntekonto) hos Bolaget. Vid avslut av kontot kapitaliseras all ränta, och saldot betalas ut efter avdrag för innehållen källskatt. |
Statlig insättningsgaranti: | Ja, enligt beslut av Riksgälden. För närmare information, se de allmänna villkoren och separat informationsblad. Ytterligare information finns på Riksgäldens webbplats:riksgalden.se/insattningsgarantin. |
Ångerrätt: | Ja, mer information om ångerrätten finns i de allmänna villkoren |
Brixo AB är ett kreditmarknadsbolag med tillstånd att driva finansieringsrörelse enligt lagen
(2004:297) om bank- och finansieringsrörelse. Bolaget står under tillsyn av Finansinspektionen, Box 7821, 103 97
Stockholm och Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad.
Denna version av produktvillkoren för Brixos Sparkonto rörlig ränta gäller från och med 2025-08-18.
För nedladdning (PDF)
Information om behandling av personuppgifter
Vi skyddar dina personuppgifter
Att skydda din integritet är av högsta vikt för oss. Vårt mål är att du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till oss. Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en enskild person. Vi behöver behandla personuppgifter för att kunna ingå avtal med våra kunder, och för att därefter administrera avtalen. Dessutom behandlar vi uppgifterna för att uppfylla de krav som ställs på oss som kreditgivare, samt för att vidareutveckla vår verksamhet.
Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter alltid är skyddade hos oss och att behandlingen sker i enlighet med gällande dataskyddsregler och våra interna riktlinjer och rutiner. Personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter är Brixo AB (”Brixo”) om inget annat anges i denna information.
Det är viktigt för oss att vara öppna med hur dina personuppgifter hanteras som du lämnar till Brixo eller som vi samlar in på annat sätt. I denna informationstext beskriver vi därför hur och varför Brixo behandlar dina personuppgifter som befintlig kund eller blivande kund hos Brixo.
Varför hanterar Brixo personuppgifter?
Brixo hanterar personuppgifter utifrån de olika rättsliga grunder och ändamål som vi beskriver nedan. Om du av någon anledning inte vill ge oss nödvändiga personuppgifter eller om du önskar radera sådana personuppgifter, finns risken att vi inte kan erbjuda dig våra produkter och tjänster.
Uppfylla villkoren i våra avtal
Det grundläggande ändamålet med att Brixo samlar in, behandlar och lagrar personuppgifter är för att kunna förbereda, tillhandahålla och administrera bolagets produkter och tjänster till dig. Den rättsliga grunden för det är att uppfylla villkoren i våra avtal.
Följa lagar och regler
Bolaget måste följa ett antal lagar och myndighetsbeslut och då hanterar vi dina personuppgifter för att till exempel:
- Kontrollera och verifiera din identitet
- Följa upp och analysera hur du använder dina krediter och konton för att förebygga eller upptäcka bedrägerier, penningtvätt och andra brott
- Dokumentera och spara personuppgifter kopplade till kreditprövning
- Hantera säkerhetskraven för åtkomst till krediter och konton
- Rapportera till myndigheter såsom Skatteverket och Finansinspektionen
- Följa bokföringslagen och regler om riskhantering och statistik
Bolagets intresse
Brixo erbjuder finansiella tjänster med målsättningen att skapa långa och goda relationer med våra kunder. Därför hanterar vi dina personuppgifter för följande ändamål:
- Utföra marknads- och kundanalyser för att utveckla våra produkter och erbjudanden
- Genomföra marknadsaktiviteter där vi identifierar och föreslår produkter eller tjänster som kan vara relevanta för dig, om du inte har sagt till oss att du inte vill ta del av sådana aktiviteter och erbjudanden
- Genomföra kundundersökningar
- Göra riskanalyser och ta fram statistik för att till exempel förbättra våra kreditriskmodeller
Med ditt samtycke
I vissa fall behöver vi ditt samtycke för att behandla dina personuppgifter och då frågar vi efter det separerat från avtalet för produkten eller annan dokumentation. Vi beskriver då också hur du kan ta tillbaka ditt samtycke och hur det i så fall påverkar dig gällande den specifika produkten eller tjänsten.
Profilering och automatiserade beslut
Bolaget använder sig i vissa fall av så kallad profilering. Det innebär en automatisk behandling av personuppgifter för att göra analyser kring våra kunders ekonomiska situation, personliga val eller beteenden. Profilering används också i vissa fall vid automatiserat beslutsfattande som exempelvis kan vara ett automatiserat godkännande/avslag på en kreditansökan via internet.
Varifrån samlar vi in personuppgifter?
Vi samlar in personuppgifter om dig från olika källor:
- Dig själv: Vi samlar in personuppgifter som du lämnar till oss, t.ex. i samband med att du som blivande eller befintlig kund ansöker om kredit, kontaktar oss eller använder våra digitala kanaler.
- Informationstjänster för att hantera ansökan om kredit: I samband med en ansökan om kredit kan vi hämta uppgifter från offentliga register som är nödvändiga för att hantera ansökan.
- Informationstjänster för att hantera kundförhållandet: Vi hämtar viss information från externa informationstjänster, t.ex. kan vi komma att regelbundet samköra ditt personnummer mot offentliga register, för att säkerställa att dina uppgifter är uppdaterade. Exempel på uppgifter som vi kan komma att hämta från externa informationstjänster för att hantera kundförhållandet är namn och kontaktuppgifter.
- Informationstjänster för att uppfylla rättsliga förpliktelser: Vi hämtar aktuella sanktionslistor och information om vilka personer som anses vara s.k. politiskt exponerade personer (PEP) från informationstjänstleverantörer för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser att uppnå och säkerställa tillräcklig kundkännedom, samt genomföra kontroller mot sanktionslistor.
- Kreditupplysningsföretag: Vi hämtar kreditupplysning från kreditupplysningsföretag i samband med att du ansöker om kredit.
Vilka personuppgifter behandlar vi och varför?
Hantera ansökan om kredit
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att hantera en ansökan om kredit, t.ex. registrera uppgifter i ansökan och göra en bedömning av ansökan. Det är nödvändigt att du lämnar de personuppgifter som vi efterfrågar för att vi ska kunna hantera din ansökan. Om du inte lämnar de uppgifter som vi efterfrågar kan vi inte hantera din ansökan. I förekommande fall hanteras din ansökan automatiskt och du får snabbt besked om din ansökan kan godkännas eller inte baserat på en bedömning av risk- och återbetalningsförmåga. Bedömningen sker enligt ett regelverk och statistiska modeller som Brixo använder sig av. Om informationen anses tillräcklig enligt regelverket hanteras ansökan per automatik och i annat fall kommer ansökan att handläggas av en handläggare. Du har alltid rätt att begära omprövning av ett automatiskt beslut genom att kontakta Brixos kundtjänst.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig. |
Genomförande av kreditbedömningar
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kreditbedömningar i samband med en ansökan om en kreditprodukt.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har. |
Hantera kundförhållandet
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att hantera ditt kundförhållande med Brixo, t.ex. för att registrera dina uppgifter i vårt kundregister, för att kommunicera med dig om kundförhållandet, skicka aviseringar, säkerställa att dina uppgifter är uppdaterade och korrekta, samt dokumentera träffade avtal och interaktioner med dig.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig. |
Hantera förfrågningar
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att hantera förfrågningar från dig, t.ex. om oss och våra produkter och tjänster i olika kanaler och för att hantera kundtjänstärenden.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera förfrågningar från dig. |
Tillhandahålla tjänster och produkter
Vi behandlar dina uppgifter för att tillhandhålla tjänster och produkter. I den utsträckning du lämnar särskilda kategorier av personuppgifter till oss i samband med användning av våra tjänster ger du ditt uttryckliga samtycke till vår behandling av dessa uppgifter för att tillhandahålla avtalade tjänster och produkter. Det är frivilligt att lämna ditt samtycke till behandlingen av dina personuppgifter för att vi ska kunna tillhandahålla våra tjänster, men om du inte lämnar ditt samtycke, kan du inte använda tjänsterna. Om du väljer att dela din platsinformation med oss genom användning av våra digitala kanaler kan vi även behandla denna information för att tillhandahålla tjänster som du har efterfrågat.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig. |
Utrednings- och säkerhetsskäl
Vi behandlar dina uppgifter av utrednings- och säkerhetsskäl, t.ex. för att förebygga, undersöka, avslöja och rapportera bedrägerier, samt skydda dina och Brixos tillgångar.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att skydda dina, andras och Brixos tillgångar. |
Riskhantering
Vi behandlar dina uppgifter för riskhantering, t.ex. för att genomföra regelbundna riskbedömningar och analyser i riskberäkningsmodeller.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att av att identifiera och regelbundet kontrollera risker i verksamheten. |
Kommunikation och lämnande av erbjudanden
Vi vill lämna rätt kommunikation och erbjudanden till dig, i rätt tid och i rätt kanal. Därför behandlar vi dina uppgifter i syfte att kommunicera personlig och relevant information, samt lämna erbjudanden till dig om våra egna och utvalda samarbetspartners varor och tjänster i olika kanaler, t.ex. brev, e-post och andra digitala kanaler. Vi kan komma att dela dina personuppgifter med tredjeparters annonseringstjänster för att kunna utvärdera, leverera och förbättra våra sådana tjänster som vi använder baserat på en analys av de uppgifter som vi har samlat in på olika sätt, t.ex. genom att sortera kunder i olika kundsegment baserat på bland annat engagemang hos Brixo. Genom att ingå avtal med Brixo lämnar du ditt samtycke enligt marknadsföringslagen till vår elektroniska marknadsföring av våra egna och samarbetspartners varor och tjänster. Du har rätt att, när som helst, avregistrera dig från utskick genom att meddela detta till oss.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att kommunicera personlig och relevant information och erbjudanden till dig. |
Genomförande av kundanalyser för ökad kundinsikt
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kundanalyser på en övergripande nivå, t.ex. för att utveckla affärsmetoder, analysmodeller, kund- och affärsstrategier. För detta syfte analyserar vi t.ex. kunders betalningsförmåga, beteende i Brixos olika kanaler, interaktioner, engagemang hos och användning av Brixos tjänster.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra kundanalyser för ökad kundinsikt. |
Kundundersökningar
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kundundersökningar, t.ex. för att skicka ut och utvärdera resultatet av en undersökning.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att för att få information om din och andra kunders uppfattning om Brixo i allmänhet och särskilt produkter, tjänster och kundupplevelse. |
Uppföljning och utvärdering
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att ta fram rapporter och statistik för uppföljning och utvärdering av vår verksamhet, t.ex. uppföljning av Brixos produkter och tjänster och genomförda aktiviteter, såsom kampanjutskick.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att följa upp och utvärdera vår verksamhet. |
Livscykelhantering, skydd och utveckling av våra system och tjänster
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att livscykelhantera, skydda och utveckla våra system och tjänster, t.ex. för att felsöka, logga, utveckla, testa och förbättra våra system och tjänster.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att livscykelhantera, skydda och utveckla våra system och tjänster. |
Fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk t.ex. för att hantera klagomål och reklamationer, samband med en rättsprocess eller för att förhindra användning av Brixos tjänster i strid med villkoren för tjänsten.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk. |
Uppfylla rättsliga förpliktelser
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har, t.ex. uppnå och säkerställa tillräcklig kundkännedom, bl.a. genom att kontrollera identitet, genomföra kontroller mot s.k. sanktionslistor, för att lämna kontoutdrag samt dokumentera träffade avtal och interaktioner.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har. |
Mottagare som vi delar information med
Dina uppgifter skyddas av sekretess, vilket innebär att Brixo inte obehörigen får röja dessa uppgifter. När det är tillåtet med hänsyn till sekretessen delar Brixo vissa uppgifter med andra mottagare:
- Banker av utrednings- och säkerhetsskäl: Brixo kan dela vissa personuppgifter med de banker som ingår i BankID-samarbetet av utrednings- och säkerhetsskäl, t.ex. för att undvika att ditt BankID missbrukas.
- Tjänsteleverantörer: För att uppfylla ändamålen med vår behandling av dina personuppgifter delar vi dina personuppgifter med företag som tillhandahåller tjänster till Brixo, t.ex. IT-tjänster och tjänster för att hantera utskick. Dessa företag får endast behandla dina personuppgifter enligt våra uttryckliga instruktioner och får inte använda dina uppgifter för egna ändamål. De är även skyldiga enligt lag och avtal att skydda dina personuppgifter.
- Inkassobolag: Om Brixo har ett krav gentemot dig kan vi dela de personuppgifter som är nödvändiga med inkassobolag för att fastställa, göra gällande och utöva vårt rättsliga anspråk.
- Fordringsköpare: Om Brixo överlåter en fordran på dig kan vi dela de personuppgifter som är nödvändiga med fordringsköparen för att fastställa, göra gällande och utöva anspråk avseende fordran.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt, inkassobolagets och/eller fordringsköparens berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk. |
- Övriga mottagare: Vi kan i förekommande fall överföra dina personuppgifter till andra mottagare, t.ex. myndigheter och utvalda företag, än de som angivits ovan om det är nödvändigt för vissa syften.
Mottagare | Syfte | Laglig grund för behandlingen |
---|---|---|
Myndigheter | Vi kan lämna nödvändig information till myndigheter om vi är skyldiga enligt lag att göra det, t.ex. kontrolluppgift till Skatteverket. | Behandlingen är nödvändig för att uppfylla rättsliga förpliktelser. |
Domstol, motparter etc. | I samband med en rättstvist kan vi överföra uppgifter till andra parter. | Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk. |
Rättsvårdande myndigheter, t.ex. Polisen | Vi kan dela personuppgifter med rättsvårdande myndigheter, t.ex. Polisen om vi är skyldiga enligt lag att lämna ut dina uppgifter eller för att bidra till en pågående brottsutredning. | Behandlingen är nödvändig för att uppfylla rättsliga förpliktelser alternativt tillgodose vårt berättigade intresse av att bidra till en pågående brottsutredning på begäran. |
Potentiella köpare och säljare | Vi kan komma att dela information med potentiella köpare och säljare om vi skulle sälja hela eller delar av verksamheten eller vid en sammanslagning. | Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra avyttringen eller sammanslagningen. |
Var behandlar vi dina personuppgifter?
Vi strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter inom EU/EES-området. I vissa fall kan dock dina personuppgifter komma att överföras till och behandlas i ett land utanför EU/EES-området av våra tjänsteleverantörer. För att säkerställa att dina personuppgifter alltid är skyddade kommer vi i sådant fall att säkerställa att det finns skyddsåtgärder på plats, t.ex. dataöverföringsavtal som kräver att mottagarna skyddar uppgifterna på samma sätt som vi gör.
Hur länge sparas mina personuppgifter?
Vi sparar dina personuppgifter så länge vi behöver för att kunna tillhandahålla de produkter och tjänster du har avtal med oss om. Vi sparar också personuppgifter för att kunna uppfylla krav i lagar och beslut av myndigheter, som till exempel för bokföring och skatterapportering. Om du avslutar din kredit, ditt konto eller någon annan tjänst i bolaget behöver vi spara en del av dina personuppgifter som är kopplade till den produkten eller tjänsten under viss tid. Vi behöver exempelvis behålla vissa personuppgifter i sju år för att kunna rapportera till Skatteverket och i högst tio år för att uppfylla regler kring penningtvätt. Efter det kommer vi att på ett säkert sätt radera eller avidentifiera dina uppgifter så att det inte längre går att koppla dem till dig.
Dina rättigheter
Dataskyddslagstiftningen ger dig ett antal rättigheter i förhållande till behandlingen av dina personuppgifter. Vi behandlar dina personuppgifter i den utsträckning det är nödvändigt för att uppfylla dina rättigheter.
Tillgång till dina personuppgifter
Du har rätt att begära att få en bekräftelse från oss om vi behandlar personuppgifter som rör dig, samt i sådant fall begära tillgång till de personuppgifter som vi behandlar om dig, ett s.k. registerutdrag.
Begära rättelse
Vidare har du, om du anser att en uppgift om dig är felaktig eller ofullständig, rätt att begära att uppgiften rättas.
Återkalla samtycke med framtida verkan
I den utsträckning som vi behandlar dina personuppgifter med stöd av ditt samtycke har du rätt att, när som helst, återkalla ditt samtycke till behandlingen med framtida verkan. Det betyder att om du återkallar ditt samtycke har vi rätt att fortsätta behandla redan insamlade personuppgifter med stöd av ditt tidigare lämnande samtycke.
Motsätta dig behandling för direktmarknadsföringsändamål
Du har även rätt att, när som helst, motsätta dig vår behandling av dina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål och avregistrera dig från fortsatta utskick genom att anmäla detta till oss, t.ex. genom att klicka på en avregistreringslänk i utskicket eller kontakta kundtjänst. Från och med den 25 maj 2018 har du även rättigheterna nedan om det följer av gällande dataskyddslagstiftning.
Motsätta dig behandling som stödjer sig på vårt berättigade intresse
Du har rätt att motsätta dig behandlingar som stödjer sig på ett berättigat intresse som vi har om du har personliga skäl som rör situationen. Vi får dock fortsätta att behandla dina uppgifter, trots att du har motsatt dig behandlingen, om vi har tvingande berättigade skäl för behandlingen som överväger integritetsintresset.
Radering
Under vissa omständigheter har du rätt att få dina personuppgifter raderade. Detta gäller dock inte om vi exempelvis är skyldiga enligt lag att bevara uppgifterna.
Begränsning av behandling
Du har även rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Om du begär att behandlingen av dina uppgifter ska begränsas kan det dock medföra att vi inte kan uppfylla våra eventuella skyldigheter gentemot dig under den tid behandlingen begränsats.
Dataportabilitet
Slutligen har du rätt att få en kopia på de personuppgifter som rör dig i ett strukturerat format (dataportabilitet). Rätten till dataportabilitet, till skillnad från rätten till registerutdrag, omfattar endast uppgifter som du själv har tillhandahållit oss och som vi behandlar med stöd av vissa lagliga grunder, t.ex. ett avtal med dig.
Vem kontaktar jag vid frågor?
Om du har några frågor om behandlingen av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss. Kontaktuppgifter framgår nedan. Du kan också kontakta bolagets klagomålsansvarig eller tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten, för eventuella klagomål rörande behandlingen av dina personuppgifter.
Kontaktuppgifter
Personuppgiftsansvarig: Brixo AB, 556978-9273
Postadress: Brunnsgatan 21B, 111 38
Telefonnummer: 08-500 850 47
Senast uppdaterad: 2024-01-29
För nedladdning (PDF)
Tredjepartsleverantörer, inklusive Google, använder cookies för att visa annonser baserat på någons tidigare besök på Brixos hemsida. De insamlade uppgifterna kommer att användas i enlighet med vår egen integritetspolicy och Googles sekretesspolicy. Du kan ange inställningar för hur Google annonserar till dig genom sidan Google Ad Inställningar och om du vill kan du välja bort intressebaserad annonsering helt genom cookieinställningar eller permanent med en plugin till din webbläsare.