Lån med betalnings-anmärkning
Låna pengar trots betalningsanmärkning. Med vår kontokredit kan du låna upp till 50 000 kronor även med anmärkning.
- Låna från 5 000 till 50 000 kr utan UC
- Utbetalning samma dag via Swish eller banköverföring
- Inga avgifter
Krediten har inga avgifter. Rörlig nominell årsränta är 21,95 % och den effektiva räntan är 24,3 %. En exempelkredit på 25 000 kr som återbetalas med 2 339 kr per månad under 12 månader har en total kostnad om 1 640 kr. Löptid från 7 till 102 månader vid maximalt initialt uttag, lägsta möjliga månadsvisa återbetalning och inga ytterligare uttag.

Att låna kostar pengar!
Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se.
Lån med betalnings-anmärkning
Låna pengar trots betalningsanmärkning. Med vår kontokredit kan du låna upp till 50 000 kronor även med anmärkning.
- Låna från 5 000 till 50 000 kr utan UC
- Utbetalning samma dag via Swish eller banköverföring
- Inga avgifter
Krediten har inga avgifter. Rörlig nominell årsränta är 21,95 % och den effektiva räntan är 24,3 %. En exempelkredit på 25 000 kr som återbetalas med 2 339 kr per månad under 12 månader har en total kostnad om 1 640 kr. Löptid från 7 till 102 månader vid maximalt initialt uttag, lägsta möjliga månadsvisa återbetalning och inga ytterligare uttag.

Att låna kostar pengar!
Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se.
Låna pengar med betalningsanmärkningar
Har du en eller flera betalningsanmärkningar? Då blir det i allmänhet svårare att låna och du får färre alternativ att välja mellan, då många långivare inte accepterar sökanden som har betalningsanmärkningar. Men det är definitivt inte omöjligt, betalningsanmärkningar innebär inte ett automatiskt avslag.
Alla kan av en eller annan anledning hamna i en olycklig situation och råka ut för tillfälliga ekonomiska svårigheter. Om du exempelvis varit sjuk eller arbetslös under en period kan din ekonomi tillfälligt tagit skada, vilket kan leda betalningsproblem och anmärkningar. Att detta hänt i ett tidigare skede betyder inte nödvändigtvis att din privatekonomi och betalningsförmåga är dålig idag.
Du kan rentav ha dragit på dig en betalningsanmärkning på grund av faktorer som inte har med dina ekonomiska förutsättningar att göra alls. En betalnings-avi kan exempelvis skickats till fel ställe i samband med flytt och adressändring eller bara försvunnit i posthanteringen. I värsta fall kan det här leda till att du får en betalningsanmärkning utan egen förskyllan.
Då kan ett lån med betalningsanmärkning vara ett bra val:
- Du behöver ett mindre lån med kort varsel för att betala en akut kostnad
- Du har förmåga att betala tillbaka lånet i tid utan problem
- Du har löst skulden som är upphovet till anmärkningen
- Lånet kommer att förbättra din ekonomi eller är nödvändigt
- Du har inte möjlighet att vänta till anmärkningen är borta
- Du har färre än tio betalningsanmärkningar (har du fler blir det svårt eller väldigt dyrt att ta ett lån)
En anmärkning behöver inte betyda att din ekonomi är svag nu
Långivarna vet att en anmärkning inte behöver ge rättvisande bild av din ekonomiska situation och betalningsförmåga kan därför i många fall ha överseende med betalningsanmärkningar och erbjuda dig ett lån om din ekonomin ser bra ut i övrigt. Samtidigt ska man inte glömma att betalningsanmärkningar har en betydande inverkan på din kreditvärdighet, det vill säga den bedömning av låntagarens återbetalningsförmåga som kreditgivaren gör. En sämre kreditvärdighet innebär rent statiskt sett att det är mer riskfyllt att låna ut pengar till dig.
För att kompensera för den risken tar många långivare ut en högre ränta eller lägger på avgifter vid sidan den reguljära låneräntan. På så sätt kan de täcka upp för den kreditförlust som uppstår om några låntagare inte betalar tillbaka sina lån. I praktiken så innebär detta att det blir dyrare att ta lån om du har en eller flera anmärkningar. Villkoren och kostnaderna för att låna kan dessuton skilja sig åt markant mellan olika långivare som erbjuder lån trots betalningsanmärkningar, särskilt om långivaren tillämpar individuell räntesättning.
Om du har betalningsanmärkningar och letar efter ett lån så det därför viktigt att granska och utvärdera de olika aktörers erbjudanden innan du bestämmer dig. Om du tar första bästa lån finns alltid en risk att du får ett dyrare lån än du räknat med.
Tänk på detta innan du söker lån med betalningsanmärkning:
- Sök bara lånet om du är säker på att du kan betala tillbaka det. Om din ekonomiska situation inte blivit sedan anmärkningen kan ett nytt lån leda till ännu värre ekonomiska problem.
- Läs det finstilta. Alla lån är inte lika bra. Många kommer inte bara med höga räntor utan även dryga avgifter. Titta särskilt noga på den effektiva räntan, den avser alla kostnader för ett lån.
- Lånets löptid. Lån med betalningsanmärkning har generellt inte den lägsta räntan. Men om du betalar tillbaka lånet behöver det inte bli så dyrt ändå. Men då gäller förstås att du betalar tillbaka inom löptiden. Välj ett lån med en löptid som passar dig.
Är det möjligt att låna trots anmärkning hos Brixo?
Hos oss på Brixo är det möjligt att låna pengar trots betalningsanmärkning. Vi gör alltid en individuell bedömning av varje ansökan och tittar på din ekonomi som den ser idag och på sikt istället för att döma någon på grund av tidigare misstag. Man kan säga att vi fäster större vikt vid din framtida betalningsförmåga än historiska misstag. Därmed behöver en tidigare betalningsanmärkning inte vara ett hinder för att få ett lån. Brixo tillämpar en fast räntesats för alla låntagare och tar inte ut några avgifter utöver räntan. Vi anser att detta är en mer transparent och rättvis modell som också det lättare att planera din ekonomi på sikt.
På vår webbplats går det snabbt och enkelt att ansöka om lån online, dygnet runt alla dagar i veckan. Uttag görs enkelt och utan avgift och du kan när som helst återbetala hela krediten utan extra kostnad. Väljer du att låna pengar hos oss i form av Brixo kontokredit, kan du vara säker på att du har frihet och kontroll att välja om du ska använda hela eller delar av ditt beviljade kreditbelopp eller om du ska betala tillbaka din kredit snabbt i förtid.
Du kan även välja att ansöka om ett privatlån på upp till 100 000 kr hos Brixo. Privatlånet är i form av ett annuitetslån. Läs mer om Brixos privatlån här.
Vad är en betalningsanmärkning?
En betalningsanmärkning uppstår om du inte betalar en skuld som en faktura i tid. Om det händer och du inte betalar trots upprepade betalningspåminnelser kan den du är skyldig pengar ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Du får nu ytterligare en chans att betala skulden, gör du inte det kommer Kronofogden till slut fastställa skulden.
Informationen om den misskötta skulden plockas sedan upp av kreditupplysningsbolagen som sparar en notering i sina register. Det är detta som är betalningsanmärkningen. Det är alltså inte Kronofogden som utfärdar betalningsanmärkningar som många tror, även om de spelar en betydande roll i processen som leder fram till anmärkningen.
Betalningsanmärkningen ligger kvar i tre från det datum den registrerades och kommer under den tiden att synas när någon begär en kreditupplysning på dig.
Anmärkningen visar att du misskött en skuld och kan vara ett tecken på att du har en svag ekonomi och/eller ett mönster att fatta förhastade och illa genomtänkta ekonomiska beslut. Den leder därför till negativa konsekvenser för din kreditvärdighet och dina möjligheter att teckna lån och ingå avtal. Det blir exempelvis betydligt svårare att låna pengar, köpa saker mot faktura eller avbetalning och till och med att teckna hyresavtal och abonnemang.
Det är bra att känna till att det stor skillnad på anmärkningar och anmärkningar. Några viktiga faktorer här är hur gammal betalningsanmärkningen är, vilket belopp den avser och förstås hur många anmärkningar du har. Det är av uppenbara skäl värre att ha många betalningsanmärkningar än att ha en enda och en ny anmärkning är mer skadlig för din kreditvärdighet än en som är ett år eller mer. En tumregel är att det blir betydligt svårare att låna om betalningsanmärkningen registrerats under de senaste sex månaderna.
Av uppenbara skäl är det även värre att ha ett flertal anmärkningar än att ha en enda. Det blir i regel ytterst svårt att låna om du har mer än tio betalningsanmärkningar. Men vissa kreditgivare kan förstås sätta gränsen vid redan vid fem. Har du mer än tio anmärkningar blir det i allmänhet väldigt svårt att få ett lån.
Hur uppstår en betalningsanmärkning?
En betalningsanmärkning kan uppstå av ett flertal olika skäl. Ofta handlar det om en räkning som inte betalats i tid och gått vidare till inkasso. Betalar man inte heller inkassokravet i tid brukar det bli en notering hos Kronofogdemyndigheten och detta kan resultera i en betalningsanmärkning.
Det är inte Kronofogden som utfärdar betalningsanmärkningar – begreppet används hos kreditupplysningsföretagen som samlingsnamn för ett antal olika noteringar hos Kronofogden.
Förutom obetalda räkningar och skatter kan det handla om exempelvis beslut om utmätning eller skuldsanering. Noteringarna blir automatiskt tillgängliga för alla kreditupplysningsföretag; UC, Creditsafe, Bisnode med flera och dessa uppdaterar sina register dagligen.
Betalningsanmärkningar kan också handla om uppgifter de inhämtat från annat håll än Kronofogden. För privatpersoner syns betalningsanmärkningen i tre år, oavsett om man betalar tillbaka sin skuld eller inte.
Hur länge syns en betalningsanmärkning?
Normalt syns en betalningsanmärkning för en privatperson i tre år. Det är inte möjligt att få noteringen borttagen ur registren innan tidsperioden är över, såvida man inte anser att den är felaktig. I så fall bör man snarast kontakta Kronofogden (förutsatt att det är en notering hos dem som gett upphov till anmärkningen) med argument för varför man inte ska anses betalningsskyldig. Det är bra att kunna visa upp dokument som styrker din berättelse.
Vill du ta reda på om du har en betalningsanmärkning eller inte, kan du kontakta ett kreditupplysningsföretag. Du kan högst en gång om året ta en kostnadsfri kreditupplysning på dig själv.
Varje gång en kreditupplysning tas på dig får du med posten en kopia på de uppgifter som lämnats, som också anger vem som beställt dem.
Vem kan få lån trots betalningsanmärkningar?
För att bli beviljad ett lån behöver du först och främst uppfylla den aktuella kreditgivarens grundkrav. Kraven kan skilja sig en hel del åt mellan olika aktörer. Vissa tillämpar strikta tuffa krav medan andra kan vara mer tillåtande.
Hos en del långivare räcker det med att du fyllt 18 år och att du har en årsinkomst på 120 00 kronor per år. Andra kan kräva en årsinkomst på 180 000 kr eller mer och en åldersgräns på så mycket som 23 år.
I allmänhet blir kraven hårdare i takt med att lånebeloppet blir större. Banker är också i allmänhet striktare i sina krav än vad mindre långivare med fokus på privatlån och kontokrediter är.
Det finns några generella krav som tillämpas av alla seriösa långivare och som du inte kommer undan oavsett om du vill låna har betalningsanmärkningar eller inte.
Du får till exempel inte ha ett aktivt skuldsaldo hos Kronofogden och du måste ha en taxerad inkomst. Du ska också vara bosatt i Sverige, ha ett svenskt bankkonto och ett fungerande BankID så att du kan legitimera dig och signera din låneansökan.
Grundkrav för att låna med betalningsanmärkning hos Brixo:
För att låna pengar hos oss på Brixo krävs att du är minst 21 år gammal vid ansökningstillfället. Du ska också ha en årsinkomst på minst 200 000 kronor och vara folkbokförd i Sverige. Betalningsanmärkningar är som tidigare nämnt inte ett hinder i sig och kommer inte att påverka lånets ränta negativt, vilket det gör hos många andra långivare som erbjuder möjligheten att låna med betalningsanmärkningar.
Vi kan däremot inte bevilja ett lån om du har ett aktivt skuldsaldo hos Kronofogden, Slutligen ska du ha ett svenskt bankkonto och ett fungerande BankID (krävs för att identifiera dig, signera din ansökan och för att logga in och administrera din kredit).
- Du är minst 21 år gammal vid ansökningstillfället
- Har en årlig inkomst på 200 000 kronor eller mer
- Du får inte ha skulder hos Kronofogden (skuldsaldo).
- Du har ett svenskt bankkonto
- Fungerade BankID (behövs för att signera ansökan och för att göra uttag från krediten)
Hur ansöker jag om ett lån i form av kontokredit med betalningsanmärkning?
Det är enkelt att ansöka om lån med betalningsanmärkning hos på Brixo. Allt du behöver är en internetuppkoppling och ett fungerande BankID (behövs för att identifiera dig och signera din ansökan).
1. Välj belopp din ansökan
Välj lånebelopp i formuläret högst upp på den här sidan. Du väljer både en maximal kreditgräns från 5 000 kr till 50 000 kr och hur mycket du vill ha vid ditt först uttag. Här kan du även välja om du vill få dina pengar utbetalade via banköverföring eller Swish.
2. Fyll i dina uppgifter
Ange dina personuppgifter och signera sedan din ansökan med hjälp av BankID.
3. Kreditprövning
Vi går nu igenom din ansökan och gör en kreditprövning. En stor del av den här processen är automatiserad och det är ofta möjligt att få ett preliminärt besked direkt på skärmen.
4. Slutgiltigt besked
Om uppfyller kraven och klarar kreditprövningen kan v oftast lämna besked inom 24 timmar från det att du skickat in din ansökan. Detta gäller under vardagar. Skickar du in din ansökan under en helg kan vi tidigast lämna besked följande (helgfria) måndag.
5. Lånet betalas ut
När allt är klart betalas pengar ut till det konto du angett i samband med din ansökan. Det är möjligt att få pengarna utbetalda redan samma dag som din ansökan godkänns under vardagar.
Privatlån upp till 100 000 kr trots betalningsanmärkning
Om du vill ha en bra överblick och betala tillbaka en fast summa varje månad kan Brixos privatlån vara ett bra alternativ. Läs mer och ansök om privatlån upp till 100 000 kr.
Kan jag utöka mitt lån trots anmärkning?
Ja. Hos oss är det möjligt att ansöka om lån med betalningsanmärkning i form av vår kontokredit. Med kontokredit får du en kreditgräns från 5 000 kronor upp till 50 000 kronor och fria uttag (i intervall om 500 kronor) upp till din aktuella kreditgräns. Det är fullt möjligt att utöka den kreditgränsen till en högre nivå, även om du har betalningsanmärkningar sedan tidigare eller ådragit dig en ny betalningsanmärkning under tiden du haft krediten.
Grundregeln för att få låna med betalningsanmärkning är alltid att du måste ha förutsättningar att betala tillbaka lånet. Har du behöver en (eller flera) betalningsanmärkningar inte vara ett problem. Om du vill utöka kreditgränsen och lånebeloppet måste vi dock göra en ny kreditprövning.
Kreditupplysningen som ligger till grund för den görs hos Bisnode oavsett om du ansöker om lån med betalningsanmärkning hos oss för första gången eller vill utöka en befintlig kredit. Däremot görs ingen ny kreditprövning när du vill göra uttag från krediten upp till din befintliga kreditgräns.
Därför blir det svårare att låna pengar med betalningsanmärkning
Banker och långivare fattar beslut om vem som kan få ett lån och sätter räntan för lån utifrån ett riskperspektiv. Personer som exempelvis har en stabil inkomst, fast anställning och inga tidigare betalningsproblem förknippas med låg risk. De har därför goda möjligheter att få en eventuell låneansökan beviljad och att samtidigt få en bra ränta.
Om du däremot saknar fast anställning, har en oregelbunden inkomst och tidigare prickar i din kredithistorik, exempelvis i form av en betalningsanmärkning, förknippas du med en högre riskfaktor. Statistiskt sett är risken att låntagaren inte betalar tillbaka de lånade pengarna om denne har betalningsanmärkningar.
För att väga upp för risken att några av låntagarna med anmärkning inte betalar tillbaka pengarna sätter många långivare och banker ofta en högre ränta om personen som söker lånet har en betalningsanmärkning. Det blir därmed både svårare och/eller dyrare att låna pengar med betalningsanmärkning.
Om du har en eller flera betalningsanmärkningar i kombination med skulder avråder vi därför från att ta ytterligare lån om det inte är absolut nödvändigt. Det kan förstås kännas frestande att teckna nya kortfristiga lån för att hålla Kronofogden borta och din ekonomi flytande.
Att använda lån för att betala för löpande levnadskostnader och saker som räntor för tidigare lån är aldrig inte en bra lösning, inte ens tillfälligt. I värsta fall leder det till en ond spiral av ökad skuldsättning och skenande räntekostnader. En bokstavlig skuldfälla. Och när skuldfällan slagit igen kan det vara riktigt svårt att ta sig loss.
Det finns dock ett undantag då det kan vara lämpligt att låna pengar med betalningsanmärkningar och hög skuldsättning. Om du har ett flertal lån och krediter med höga räntor och avgifter kan det, i somliga fall, vara fördelaktigt att slå ihop dem till ett enda större lån.
Genom att baka ihop dyra små lån till ett enda större lån, på samma belopp som summan de befintliga skulderna, är det ofta möjligt att få en lägre ränta. Dessutom slipper du betala tilläggsavgifter till flera olika långivare. Med lägre ränta och färre avgifter får du en lägre månadskostnad och större möjligheter att amortera ner skulden. På så sätt stärker du din kreditvärdighet, får du mer pengar över varje månad och en chans att snabbare bli kvitt skulderna.
Skillnad på anmärkningar och anmärkningar
Låt oss vara ärliga. Det finns inga bra betalningsanmärkningar. Det är bättre att var utan än att ha en betalningsanmärkning. Däremot finns det mängder av andra riskindikatorer som innebär att en person som ansöker om lån med betalningsanmärkning inte alls behöver ha lägre kreditvärdighet än en som söker lån utan betalningsanmärkningar.
Nya betalningsanmärkningar är värre än gamla
Tidsfaktorn är troligen den viktigaste för att bedöma möjligheten att låna med betalningsanmärkning. Är din betalningsanmärkning alldeles ny som kommer det att tolkas som mycket mer riskfyllt än om det gått flera år sedan anmärkningen kom till.
Tyvärr visar statistik att betalningsanmärkningar tenderar att komma i klump hos vissa låntagare och därför befarar kreditupplysningsbolagen och långivarna att en första betalningsanmärkning snart kan följas av fler.
Har det däremot gått många månader sedan en betalningsanmärkning kom till så ökar chansen väsentligt att kunna låna pengar trots betalningsanmärkning i bagaget.
Antalet betalningsanmärkningar påverkar dina möjligheter att låna
Antalet betalningsanmärkningar är också en betydande faktor om man vill låna pengar trots anmärkning. Det sägs ju att en gång är ingen gång, medan två gånger är en trend. De flesta som lånar pengar med betalningsanmärkningar hos Brixo har en till två betalningsanmärkningar, med det är också möjligt att låna pengar med fler än så. Mer om det nedan.
Har man riktigt många anmärkningar så blir det svårare att låna, men antalet i sig är faktiskt inte en särskilt bra riskindikator eftersom det i vissa situationer kan vara naturligt att få många betalningsanmärkningar på samma gång.
Har man drabbats av en allvarlig kris och inte kunnat betala sina räkningar under någon eller några månaders tid kan det lätt bli många betalningsanmärkningar på samma gång. När det sedan har gått något år eller två och man visat på skötsamhet så behöver det inte alls vara ett problem att låna pengar med betalningsanmärkningar. Givet att långivaren gör bedömningen att det var ett och samma problem som orsakade de många betalningsanmärkningarna på samma gång.
Olika typer av betalningsanmärkningar
Ovan har vi behandlat tidsfaktorn och antalet anmärkningar som viktiga faktorer, men en tredje faktor som kan vara lika viktig är typen av anmärkning. Med den mest fördelaktiga typen av anmärkning är det ganska lätt att låna pengar med betalningsanmärkning hos de långivare som överhuvudtaget tillåter det så länge övriga krav är uppfyllda.
På ett övergripande plan brukar man prata om A-mål och E-mål. A-mål står för allmänna mål och E-mål står för enskilda mål. Allmänna mål är sådana där staten eller det offentliga är motpart. Det kan t ex röra sig om obetalda skatter, böter eller underhållstöd. Enskilda mål är sådana som kommer från privata företag.
A-mål och E-mål
A-mål anses generellt vara en lindrigare form av betalningsanmärkning och det är därför lättare att låna pengar trots sådana anmärkningar. Anledningen är att det är lättare att få en sådan anmärkning då det krävs lite mindre slarv och går snabbare från en första missad betalning tills anmärkningen är ett faktum.
Exempel kan vara trängselskatt eller restskatt som direkt leder till en betalningsanmärkning utan allt för många föregående varningar från staten. Ofta är dessa A-mål också på mindre belopp, även om det förekommer stora skatteskulder också.
En bidragande orsak till att vissa A-mål kan anses mindre allvarliga är att de inte alltid fullt ut förknippas med bristande underliggande betalningsförmåga utan istället kan vara vanligt slarv då det går så snabbt till anmärkning efter missad betalning.
Det kan också vara underhållsstöd som lett till anmärkning och där den bakomliggande orsaken är en vårdnadstvist och ovilja att betala istället för oförmåga.
E-mål anses generellt vara en värre form av betalningsanmärkning. Den huvudsakliga anledningen till att det är svårare att låna med anmärkning från E-mål är att det tar längre tid att få en sådan anmärkning. De flesta företag ger en konsument flera påminnelser om en betalning skulle utebli.
Därefter använder man inkassokrav och i många fall extra brev och telefonsamtal för att försöka hitta en lösning med avbetalningsplan och liknande innan man som allra sista utväg vänder sig till Kronofogden och ansöker om betalningsföreläggande.
Betalningsanmärkningar på stora belopp
Inom E-mål kan man också dela upp olika betalningsanmärkningar i kategorier. De viktigaste för en långivare som vill ge möjligheten att ta lån med betalningsanmärkning är att kunna bedöma underliggande betalningsförmåga och då är beloppet på anmärkningen viktigt.
Har man fallerat på stora belopp från andra lån är det vanligtvis de värsta eftersom man vet att andra långivare har långa processer och har försökt hitta lösningar innan det gått så långt. Är det däremot småbelopp från parkeringsböter så är det en annan sak och möjligheten att låna med anmärkning av den karaktären är klart större.
Möjligt att låna med betalningsanmärkning utan UC hos Brixo
Att du tidigare har haft svårigheter att betala någon faktura och därmed fått en anmärkning hos Kronofogden ska inte normalfallet behöva hindra dig från att kunna låna pengar igen. Vi på Brixo lägger större fokus vid att bedöma din framtida betalningsförmåga i stället för att fokusera för mycket på tidigare händelser i din ekonomi.
Vi gör alltid en kreditprövning där vi tar hänsyn till en lång rad faktorer där även antalet betalningsanmärkningar är en faktor. Hos Brixo ansöker du om lån utan UC och betalningsanmärkningar kan accepteras.
Så bedöms kreditvärdigheten när den sökande har betalningsanmärkningar
När vi mottar en ansökan och en kreditprövning ska genomföras för att besluta om en kredit kan beviljas eller inte, tas många olika parametrar med i bedömningen. Betalningsanmärkningar kan vägas upp av andra positiva faktorer, och behöver därför inte vara en anledning till att få avslag på sin ansökan.
Vi ser nämligen inte enbart till specifika faktorer utan gör en helhetsbedömning av all den information som inhämtats om den sökande. I kreditbedömningen ser vi dels till den information som uppgetts i ansökan, tillsammans med de uppgifter om den sökande som inhämtas i kreditupplysningen från Bisnode (våra lån är utan UC).
I vissa fall kan vi behöva ytterligare information om din ekonomiska situation för att kunna ta ett välgrundat kreditbeslut. Du kommer då att bli tillfrågad om att komplettera med fler uppgifter som vi specifikt frågar efter, genom att enkelt följa de instruktioner som skickas till dig via epost.
Att vi ibland önskar kompletterande uppgifter är för att både låntagaren och långivaren ska vara trygga med att det kreditbeslutet som tas är hållbart, det vill säga att lånebeloppet kommer att kunna betalas tillbaka.
Hos Brixo kan man låna upp till 50 000 kr med betalningsanmärkning. Bland andra populära lånebelopp där anmärkningar tillåts finns 10 000 kr och lån på 15 000 kronor.
Brixos kontokrediter erbjuds med kreditgränser i alla jämna tusental från 5 000 kr upp till 50 000 kr och det innebär således att du t ex kan låna 7 000 kr, 8 000 kr eller 9 000 kr trots anmärkning.
Låna med betalningsanmärkning hos Brixo:
- Ingen säkerhet krävs för att låna hos oss
- Vi tar inte ut några avgifter
- Räntan är fast och samma för alla – oavsett om du har en betalningsanmärkning eller inte
- För att låna behöver du uppfylla våra grundkrav och klara kreditprövningen
- Det är helt gratis att ansöka
- Du har alltid två veckors ångerrätt
- Lånet är en kontokredit med flexibla uttag – du kan göra uttag i intervall om 500 kronor och betalar endast ränta för det belopp du utnyttjat
- Till skillnad från många andra lån med betalningsanmärkning är Brixos erbjudande INTE en högskostnadskredit
- Vi står för sund kreditgivning och beviljar inte lån till personer som saknar inkomst eller har skuldsaldo hos Kronofogden
- Låna aldrig mer än du behöver eller klarar av att betala tillbaka
- Låna inte till onödig konsumtion och du har betalningsanmärkningar
Att tänka på innan du söker lån med betalningsanmärkning
Det är som vi sett möjligt att låna pengar trots att du har en eller flera betalningsanmärkning. Men det betyder inte nödvändigtvis att ett lån med betalningsanmärkning är en optimal lösning just för dig och din situation.
Om problem som ledde till att du fick en anmärkning kvarstår talar mycket för att ytterligare ett lån inte kommer göra saken bättre. Tvärtom kan ett nytt lån och en ökad skuldsättning leda till mer omfattande ekonomiska bekymmer, som kan ta åratal att bli av med. Är du det minsta osäker på om du kommer kunna betala tillbaka pengarna bör du därför avstå från att ansöka om lånet.
Vi på Brixo rekommenderar därför att du tänker igenom saken nog innan du lånar pengar, oavsett hur det står till med din privatekonomi. Har du betalningsanmärkningar eller skulder sedan tidigare är det klokt att tänka igenom beslutet en extra gång.
En betalningsanmärkning är förstås inte bra och du bör tveklöst se över din ekonomi och/eller rutiner om du dragit på dig en. Samtidigt vet vi att en betalningsanmärkning inte behöver säga så mycket om hur du din ekonomi mår idag och inte eller om din förmåga att betala tillbaka ett nytt lån.
Alla kan råka ut för en betalningsanmärkning. Det är inte ovanligt att personer som i övrigt har en ordnad ekonomi och rentav riktigt goda inkomster råkar ut för en betalningsanmärkning. Det kan hända av flera olika anledningar.
Kanske har du varit bortrest, sjuk under en längre tid eller helt enkelt haft mycket att göra och missat en faktura? Det är heller inte ovanligt att pappersfakturor kommer bort i samband med adressändring eller liknande, och posten har inte precis varit ett under av tillförlitlighet under senare år. Ett sådant misstag, eller utslag av ren otur, som ligger några år tillbaka i tiden är inte nödvändigtvis ett tecken på att du har ekonomiska problem idag.
Om du har ordning på din privatekonomi, en stabil inkomst och trygga ekonomiska förhållanden är det mycket möjligt att du också kan hantera återbetalningen av ett lån utan några som helst problem, trots anmärkning.
Vi tycker därför inte du ska bli helt utfryst från lånemarknaden på grund av ett enstaka, gammalt misstag om din ekonomi är ordnad och stabil idag.
Men det här resonemanget fungerar åt motsatt håll också. En person med perfekt kreditscore mycket väl drabbas av sjukdom, bli arbetslös eller råka ut för något annat som gör det svårt att betala tillbaka ett lån. Det är just därför det är så viktigt att noga tänka igenom beslutet att låna pengar, oavsett om du har en betalningsanmärkning eller ej.
Du kan förstås aldrig förutspå framtida sjukdomsfall eller ofördelaktiga händelser som leder till en sämre privatekonomi. Men du kan se till att du inte lånar orimligt mycket pengar och du väljer ett lån som ger dig en månadskostnad du kan hantera, oavsett vad som händer.
Vi rekommenderar att du både räknar på saken och helst även gör en prognos för dina finanser och inkomster under de kommande åren framöver. Kan du betala samma belopp varje månad om sex månader och om ett, två eller åtta år? Om du känner minsta tvekan bör du avstå från att låna eller välja ett mindre belopp, i synnerhet om du har betalningsanmärkning.
Sammanfattning:
- Ta aldrig ett nytt lån med betalningsanmärkning om lånet ifråga inte leder till en förbättring av din ekonomiska situation.
- Räntan blir ofta högre om du lånar med betalningsanmärkning
- Välj ett belopp och en löptid som ger en månadskostnad du kan leva med – oavsett vad som händer
- Låna aldrig för att finansiera onödig konsumtion och annat du inte behöver om du har anmärkningar
- Titta på den effektiva räntan när du jämför olika lånealternativ. Många långivare lägger på dryga avgifter när du lånar trots betalningsanmärkningar (dock inte vi på Brixo)
Vanliga frågor om lån med betalningsanmärkning
Kan man låna med betalningsanmärkning?
Ja, hos Brixo ser vi till helheten och kan bevilja lån trots betalningsanmärkningar. Vi fokuserar främst på din framtida återbetalningsförmåga och ser till vilka inkomster och kostnader du har idag.
Hur många betalningsanmärkningar kan man låna med?
Det finns ingen exakt gräns och antalet är inte särskilt viktigt. Det är viktigare att det gått en tid sedan anmärkningen kom till så att det är tydligt för oss som långivare att du inte har några problem kvar med din ekonomi.
Kan jag låna utan UC trots betalningsanmärkning?
Ja, vi använder Bisnode för kreditupplysningar och hos oss lånar man alltid utan UC och det är möjligt att lån med betalningsanmärkning.
Hur länge syns en betalningsanmärkning?
En betalningsanmärkning syns hos kreditupplysningsbolagen i 3 år efter att utslag meddelats eller efter det att en skuld hos Kronofogden blivit betald.
Vad är en betalningsanmärkning?
En betalningsanmärkning är en notering hos de olika kreditupplysningsbolagen och den visar att du har misskött betalningen av en skuld. Betalningsanmärkningen uppstår inte på en gång om du inte skulle betala en skuld. Först behöver den du är skyldig pengar begära ett betalningsföreläggande hos Kronofogden.
Det här tar tid och i regel kommer du få ett par påminnelser först, företaget du är skyldig pengar kommer med stor sannolikhet överlåta skulden till Inkassobolag som kommer göra ett par försök att driva in skulden. Du har med andra ord flera chanser att betala skulden först innan du hamnar hos Kronofogden och en betalningsanmärkning uppstår.
Vad krävs för att låna med betalningsanmärkning?
För att låna pengar med betalningsanmärkning hos oss på Brixo krävs att du är minst 21 år vid ansökningstillfället och att du har en årlig inkomst på minst 200 000 kronor. Du ska också vara folkbokförd och bosatt i Sverige och du behöver ett svensk bankkonto och BankID. BankID krävs för att identifiera dig i samband med ansökan, för att signera samma ansökan och för att administrera ditt lån via Mina Sidor här på Brixo.se. Vi kan dessvärre inte erbjuda dig ett lån om du har skulder hos Kronofogden. Dina chanser att få ett lån med betalningsanmärkningar ökar väsentligt om det gått mer än sex månader sedan den sista anmärkningen registrerades.


Information
Information
Information
Information
Ett fel har uppstått
Ett fel har uppstått
Avbruten
Autentiserad
Information
Information
Information



Allmänna villkor
Utgivningsdatum: 2025-03-01
Parter i detta avtal är Brixo AB och Kredittagaren. Dessa villkor, tillsammans med beviljad kreditansökan samt Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI) och Information om behandling av personuppgifter, är ett avtal om konsumentkredit mellan Brixo AB och Kredittagaren. Brixo AB har tillstånd att bedriva viss verksamhet med konsumentkrediter och står under tillsyn av Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm och Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad.
1. KREDITGIVARE
Kreditgivare är Brixo AB, org.nr. 556978-9273, Brunnsgatan 21B, 111 38 Stockholm (”Kreditgivaren”).
2. KREDITTAGARE
Kredittagare är den person som ansökt om och beviljats kredit, samt har svenskt personnummer och är folkbokförd i Sverige (”Kredittagaren”).
3. ALLMÄNT
Kreditgivaren beviljar enbart krediter till fysiska personer efter en kreditprövning. Kredittagaren förbinder sig att ta del av och följa dessa villkor. Kreditgivaren tillhandahåller kreditvillkor och all övrig information och kommunikation rörande krediten på svenska.
4. KREDIT OCH KREDITGRÄNS
Beviljad kredit är en s.k. revolverande kontokredit med rätt för Kredittagaren att tills vidare fritt utnyttja ett kreditutrymme. Beviljad kreditgräns kan höjas efter ny ansökan och särskild kreditprövning. Detta avtal gäller fortsatt vid höjning av beviljad kreditgräns. När Kredittagaren begär ett uttag, d.v.s. att ett belopp inom kreditutrymmet uttages eller utnyttjas genom överföring till kunds föranmälda bankkonto, minskar kreditutrymmet med motsvarande belopp. När Kredittagaren amorterar eller återbetalar krediten med ett belopp ökar kreditutrymmet med motsvarande belopp. Kreditgivaren förbehåller sig rätten att omedelbart sänka, begränsa eller säga upp outnyttjad eller amorterad del av kreditutrymmet. Om så sker ska Kredittagaren omedelbart underrättas om ändringen samt skälen därtill.
5. UTBETALNING
Utbetalning av kredit ska ske till ett svenskt bankkonto som uppgivits av Kredittagaren i ansökan. Kredittagaren förbinder sig att i ansökan uppge ett bankkonto som tillhör Kredittagaren och innehas i eget namn. Kredittagaren ansvarar för uttag till det uppgivna bankkontot.
6. RÄNTA
Kredittagaren ska betala ränta efter en årlig räntesats, som beräknas på vid varje tid utestående kreditbelopp (kvarstående skuld inklusive påförda avgifter och ränta). Den räntesats som gäller när krediten lämnas framgår av beviljad kreditansökan. Ränta debiteras från och med utbetalningsdagen och kapitaliseras månadsvis samt förfaller till betalning månadsvis. Avrundning får tillämpas till närmsta högre krona. I den utsträckning som det motiveras av kreditpolitiska beslut, ändrade upplåningskostnader för Kreditgivaren, eller andra kostnadsförändringar som Kreditgivaren inte skäligen kunnat förutse när krediten lämnades, får Kreditgivaren ändra räntesatsen för krediten. Aktuella räntor finns tillgängliga på www.brixo.se.
7. TOTALA BELOPPET ATT BETALA
Det totala beloppet som ska betalas är summan av kreditbeloppet och kreditens samlade kreditkostnader. Det totala beloppet beräknas utifrån de förutsättningar som gäller vid tidpunkten för kreditansökans beviljande. Eftersom räntan kan komma att ändras utgör det totala beloppet endast en indikation på vad det totala beloppet slutligen blir.
8. ÅTERBETALNING OCH AMORTERING
Av den beviljade kreditansökan framgår inom vilken tid krediten ska återbetalas till Kreditgivaren. Kredittagarens betalning av kredit skall ske genom autogiro enligt nedan. Kreditgivaren skickar ut en månadsavi/faktura varje månad. Även om månadsavin/fakturan inte har erhållits ligger skyldighet hos Kredittagaren att betala förfallna månadsavier/fakturor. Betalningarna inklusive ränta och kostnader ska vara Kreditgivaren tillhanda på angivet bankgiro eller plusgirokonto senast på förfallodagen på respektive månadsavi/faktura. Av månadsavierna framgår lägsta belopp att betala. Kredittagaren väljer själv betalning av lägsta beloppet eller ett högre belopp. Om utestående utnyttjat kreditbelopp inklusive ränta och avgifter understiger lägsta beloppet att betala uppgår återbetalningsbeloppet till utestående kreditsaldo inklusive avgifter och räntor att betala vid förfallodagen. Kredittagaren kan när som helst betala hela kreditbeloppet till Kreditgivaren utan att det tillkommer någon extra kostnad utöver upplupna räntor och avgifter. Kreditgivaren har rätt att avräkna samtliga på krediten till betalning förfallna avgifter, kostnader och räntor, innan avräkning på kapitalskulden sker. Kredittagaren har rätt att utan kostnad från Kreditgivaren erhålla en sammanställning som visar när kapital, ränta och avgifter ska betalas. Kredittagarens betalning av krediten ska ske genom autogiro. Kreditgivaren debiterar Kredittagarens konto med lägsta belopp att betala på i månadsavi/faktura aviserad förfallodag. Om förfallodagen infaller på en helgdag görs uttag nästkommande bankdag. Täckningskontroll görs bankdagen innan förfallodagen. Kontoförande bank är inte skyldig att pröva behörigheten av gjorda uttag eller särskilt avisera dessa. Kredittagaren förbinder sig att hålla tillräckligt belopp tillgängligt på kontot senast dagen före förfallodagen. Har autogiro inte kunnat anslutas, ansvarar Kredittagaren själv för inbetalning av lägsta belopp. Kredittagaren medger att betalning av krediten skall ske via autogiro från i ansökan angivet bankkonto. Kredittagaren lämnar Kreditgivaren fullmakt att hos kontoförande bank kontrollera att Kredittagaren är innehavare till i ansökan angivet bankkonto.
9. MEDGIVANDE TILL BETALNING VIA AUTOGIRO
Kredittagaren (”betalaren”), medger att betalning får göras genom uttag från angivet konto eller av betalaren senare angivet konto, på begäran av angiven betalningsmottagare för betalning till denne på viss dag (”förfallodagen”) via Autogiro. Betalaren samtycker till att behandling av personuppgifter som lämnats i detta medgivande behandlas av betalarens betaltjänstleverantör, betalningsmottagaren, betalningsmottagarens betaltjänstleverantör och Bankgirocentralen BGC AB för administration av tjänsten. Personuppgiftsansvariga för denna personuppgiftsbehandling är betalarens betaltjänstleverantör, betalningsmottagaren samt betalningsmottagarens betaltjänstleverantör. Betalaren kan när som helst begära att få tillgång till eller rättelse av personuppgifterna genom att kontakta betalarens betaltjänstleverantör. Ytterligare information om behandling av personuppgifter i samband med betalningar kan finnas i villkoren för kontot och i avtalet med betalningsmottagaren. Betalaren kan när som helst återkalla sitt samtycke, vilket medför att tjänsten i sin helhet avslutas.
10. BESKRIVNING AV AUTOGIRO
Allmänt Autogiro är en betaltjänst som innebär att betalningar utförs från betalarens konto på initiativ av betalningsmottagaren. För att betalaren ska kunna betala via Autogiro, ska betalaren lämna sitt medgivande till betalningsmottagaren om att denne får initiera betalningar från betalarens konto. Dessutom ska betalarens betaltjänstleverantör (t ex bank eller betalningsinstitut) godkänna att kontot kan användas för Autogiro och betalningsmottagaren ska godkänna betalaren som användare av Autogiro. Betalarens betaltjänstleverantör är inte skyldig att pröva behörigheten av eller meddela betalaren i förväg om begärda uttag. Uttag belastas betalarens konto enligt de regler som gäller hos betalarens betaltjänstleverantör. Meddelande om uttag får betalaren från sin betaltjänstleverantör. Medgivandet kan på betalarens begäran överflyttas till annat konto hos betaltjänstleverantören eller till konto hos annan betaltjänstleverantör.
Definition av bankdag Med bankdag avses alla dagar utom lördag, söndag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton eller annan allmän helgdag.
Information om betalning Betalaren kommer av betalningsmottagaren att meddelas belopp, förfallodag och betalningssätt senast åtta bankdagar före förfallodagen. Detta kan meddelas inför varje enskild förfallodag eller vid ett tillfälle avseende flera framtida förfallodagar. Om meddelandet avser flera framtida förfallodagar ska meddelandet lämnas senast åtta bankdagar före den första förfallodagen. Detta gäller dock inte fall då betalaren godkänt uttaget i samband med köp eller beställning av vara eller tjänst. I sådant fall får betalaren meddelande av betalningsmottagaren om belopp, förfallodag och betalningssätt i samband med köpet och/eller beställningen. Genom undertecknandet av detta medgivande lämnar betalaren sitt samtycke till att betalningar som omfattas av betalningsmottagarens meddelande enligt denna punkt genomförs.
Täckning måste finnas på kontot Betalaren ska se till att täckning finns på kontot senast kl. 00.01 på förfallodagen. Har betalaren inte täckning på kontot på förfallodagen kan det innebära att betalningar inte blir utförda. Om täckning saknas för betalning på förfallodagen får betalningsmottagaren göra ytterligare uttagsförsök under de kommande bankdagarna. Betalaren kan på begäran få information från betalningsmottagaren om antalet uttagsförsök.
Stoppa betalning (återkallelse av betalningsorder) Betalaren får stoppa en betalning genom att kontakta antingen betalningsmottagaren senast två bankdagar före förfallodagen eller sin betaltjänstleverantör senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören. Om betalaren stoppar en betalning enligt ovan innebär det att den aktuella betalningen stoppas vid ett enskilt tillfälle. Om betalaren vill att samtliga framtida betalningar som initieras av betalningsmottagaren ska stoppas måste betalaren återkalla medgivandet.
Medgivandets giltighetstid, återkallelse Medgivandet gäller tills vidare. Betalaren har rätt att när som helst återkalla medgivandet genom att kontakta betalningsmottagaren eller sin betaltjänstleverantör. Meddelandet om återkallelse av medgivandet ska för att stoppa ännu inte genomförda betalningar vara betalningsmottagaren tillhanda senast fem bankdagar före förfallodagen alternativt vara betalarens betaltjänstleverantör tillhanda senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören.
Rätten för betalningsmottagaren och betalarens betaltjänstleverantör att avsluta anslutningen till Autogiro Betalningsmottagaren har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro trettio dagar efter det att betalningsmottagaren underrättat betalaren härom. Betalningsmottagaren har dock rätt att omedelbart avsluta betalarens anslutning till Autogiro om betalaren vid upprepade tillfällen inte har haft tillräcklig kontobehållning på förfallodagen eller om det konto som medgivandet avser avslutas eller om betalningsmottagaren bedömer att betalaren av annan anledning inte bör delta i Autogiro. Betalarens betaltjänstleverantör har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro i enlighet med de villkor som gäller mellan betalarens betaltjänstleverantör och betalaren.
11. DRÖJSMÅLSRÄNTA
Om betalning av kapital, ränta, avgifter eller kostnader inte fullgörs i tid, ska Kredittagaren betala särskild dröjsmålsränta på det förfallna beloppet till dess betalning sker. På belopp som inte förfallit fortsätter den vanliga räntan att löpa. Aktuell dröjsmålsränta framgår av Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI). Kredittagaren ska även betala ersättning för skriftlig betalningspåminnelse och inkassokrav med de belopp som anges i 4 § i lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. eller annan föreskrift som ersätter denna. Om Kreditgivaren måste driva fordran vidare till kronofogdemyndighet och/eller domstol ska Kredittagaren ersätta Kreditgivaren för de kostnader det innebär. Kreditgivaren äger rätt att dagligen kapitalisera dröjsmålsränta, avgifter och kostnader enligt detta stycke.
12. AVGIFTER OCH KOSTNADER
Kredittagaren är skyldig att utöver ränta betala särskild avgift till Kreditgivaren som ersättning för de kostnader Kreditgivaren har för krediten. De särskilda avgifter som för närvarande gäller och som kontohavaren ska betala till Kreditgivaren finns angivna i Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI) eller kredithandlingar i övrigt. Kreditgivaren får när som helst under kredittiden besluta om höjning av särskild avgift eller ändra eller införa ny avgift i den mån Kreditgivarens kostnader ökat för den åtgärd som avgiften är avsedd att täcka. Kredittagare ska även vara skyldig att till Kreditgivaren betala andra avgifter än sådana som förorsakats av Kreditgivarens kostnader för krediten som sådan. Sådana avgifter utgår med de belopp och enligt de grunder i övrigt som Kreditgivaren vid varje tid allmänt tillämpar och utgörs exempelvis av påminnelseavgift. Kreditgivaren lämnar på begäran upplysningar om gällande avgifter. Kreditgivaren får således när som helst under löptiden besluta om ändring av avgifter enligt detta stycke. Vid försenad betalning och vid inbetalning med ett lägre belopp än det som framgår av beviljad kreditansökan debiteras en påminnelseavgift. Vid beviljad ansökan om ändrad kreditgräns debiteras en kreditgränsändringsavgift. Kredittagaren ska även, om Kreditgivaren begär det, ersätta Kreditgivarens kostnad för att återbetala Kredittagarens felaktiga betalningar. Som felaktig betalning räknas även inbetalning med ett belopp som överstiger aktuell skuld. Aktuella avgifter framgår av Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI). Kredittagaren ska även ersätta Kreditgivarens kostnader för att bevaka och driva in Kreditgivarens fordran. Kreditgivaren äger rätt att dagligen kapitalisera avgifter och kostnader enligt detta stycke.
13. ÖVRIGA VILLKORSÄNDRINGAR
Kreditgivaren har rätt att ändra dessa villkor utan att i förväg inhämta Kredittagarens medgivande. Sådan ändring träder i kraft en (1) månad efter det att Kredittagaren har underrättats om densamma. Om Kredittagaren inte godkänner ändringen får Kredittagaren omedelbart säga upp avtalet före den dag ändringarna träder i kraft. Hela det kvarvarande lånebeloppet samt upplupen ränta förfaller då till betalning.
14. AVRÄKNINGSORDNING
Vid betalning har Kreditgivaren rätt att avräkna samtliga på krediten till betalning förfallna avgifter, kostnader och räntor innan avräkning sker på kapitalskulden.
15. FÖRTIDSBETALNING
Kredittagare har rätt att när som helst betala hela krediten i förtid. Om Kredittagare önskar göra en förtidsbetalning ska Kreditgivaren meddelas om detta. Vid en förtidsbetalning ska Kredittagaren ersätta Kreditgivaren för kreditens samlade kreditkostnader för tiden fram till dagen för slutbetalningen.
16. KREDITENS LÖPTID OCH UPPSÄGNING AV KREDITAVTALET
Kreditavtalet gäller tills vidare. Kredittagaren äger när som helst rätt att säga upp kreditavtalet med omedelbar verkan. Kredittagaren ska meddela Kreditgivaren därom. Vid parts uppsägning skall oreglerat skuldsaldo (inklusive upplupna räntor och avgifter) slutregleras senast vid kreditavtalets upphörandedag. Kreditgivaren har rätt att säga upp kreditavtalet med iakttagande av två (2) månaders uppsägningstid och kreditavtalet upphör att gälla när uppsägningstiden har löpt ut. Kreditgivaren kan till exempel komma att säga upp kreditavtalet om Kredittagaren inte har utnyttjat krediten sedan minst ett (1) år. Kreditgivaren har alltid rätt att säga upp kreditavtalet med omedelbar verkan enligt efterföljande punkt nedan. Kreditgivaren äger även rätt att säga upp kreditavtalet med omedelbar verkan om Kredittagarens lämnade uppgifter vid ansökan om kredit eller därefter visar sig felaktiga eller senare händelser motiverar ändrat ställningstagande.
17. KREDITGIVARENS RÄTT ATT SÄGA UPP KREDITEN
Kreditgivaren har rätt att säga upp krediten till betalning vid tidpunkt som Kreditgivaren bestämmer, om någon av följande omständigheter föreligger:
Kredittagaren är sedan mer än en månad i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger tio procent av kreditfordringen.
Kredittagaren är sedan mer än en månad i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger fem procent av kreditfordringen och dröjsmålet avser två eller flera poster som förfallit vid olika tidpunkter.
Kredittagaren är på annat sätt i väsentligt dröjsmål av betalningen.
Det står klart att Kredittagaren genom att avvika, skaffa undan egendom eller förfara på annat sätt undandrar sig att betala sin kredit.
Vill Kreditgivaren få betalt i förtid enligt punkterna a – c gäller en uppsägningstid på minst fyra veckor räknat från den tidpunkt då Kreditgivaren sänder ett meddelande om uppsägning i brev till Kredittagaren under dennes vanliga adress, eller uppsägningen utan sådan åtgärd kommer Kredittagaren till handa. Har Kreditgivaren krävt betalning i förtid enligt punkterna a – c, är Kredittagaren ändå inte skyldig att betala i förtid, om han före utgången av uppsägningstiden betalar vad som förfallit jämte dröjsmålsränta. Detsamma gäller om Kredittagaren vid uppsägning enligt punkten d genast efter uppsägningen eller inom medgiven uppsägningstid ställer godtagbar säkerhet för krediten. Om Kredittagare avlider eller försätts i konkurs förfaller hela krediten till omedelbar betalning.
18. MEDDELANDEN M.M.
Kredittagaren ska omedelbart underrätta Kreditgivaren om namnoch/ eller adressändring samt om ändringar av andra kontaktuppgifter eller annat förhållande som är av betydelse för Kreditgivaren. Kreditgivaren har rätt att tillhandahålla information till Kredittagaren via e-post till av Kredittagaren angiven e-postadress och via elektroniskt textmeddelande (sms) till av Kredittagaren uppgivet mobilnummer. Information och meddelanden som lämnas via elektronisk kommunikationstjänst anses ha nått Kredittagare så snart som den gjorts tillgänglig. Brev som Kreditgivaren sänder till Kredittagaren ska anses ha kommit adressaten tillhanda senast på den sjunde (7:e) dagen efter avsändandet, om brevet sänts till den adress som angetts i beviljad kreditansökan eller som på annat sätt är känd för Kreditgivaren.
19. ÅNGERRÄTT
Enligt konsumentkreditlagen (2010:1846) och lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller ångerrätt för denna typ av kredit. Kredittagaren har därmed rätt att frånträda kreditavtalet genom att meddela Kreditgivaren inom 14 dagar från den dag då kreditavtalet ingicks. Kredittagare ska snarast och senast inom 30 dagar från den dag då Kredittagaren lämnade eller sände sitt meddelande om att avtalet frånträds betala tillbaka hela kreditbeloppet med tillägg för upplupen ränta. Ränta ska utgå från den dag då Kredittagaren fick tillgång till krediten till och med den dag den återbetalades till Kreditgivaren.
20. ÖVERLÅTELSE AV FORDRAN
Alla fordringar på Kredittagaren ägs av Kreditgivaren som i sin tur äger rätt att överlåta eller pantsätta fordran enligt kreditavtalet till annan utan att i förväg inhämta Kredittagarens godkännande. Kredittagaren har inte rätt att överlåta eller pantsätta sina rättigheter eller skyldigheter enligt kreditavtalet.
21. BEGRÄNSNING AV KREDITGIVARENS ANSVAR
Kreditgivaren är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott eller lockout eller annan liknande omständighet. Förbehållet i fråga om strejk, blockad, bojkott eller lockout gäller även om Kreditgivaren själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Skada som uppkommit i andra fall ska inte ersättas av Kreditgivaren, om den varit normalt aktsam.
Är Kreditgivaren till följd av omständighet som anges i första stycket förhindrad att ta emot betalning, har Kreditgivaren för den tid under vilket hindret förelegat rätt till ränta endast enligt de villkor som gällde på förfallodagen.
22. UPPGIFTSLÄMNANDE I ENLIGHET MED KREDITUPPLYSNINGSLAGEN
Uppgifter om krediten, betalningsförsummelse eller kreditmissbruk kan av Kreditgivaren komma att lämnas till kreditupplysningsföretag m.fl. i enlighet med kreditupplysningslagen (1973:1173). I samband med ansökan av kredit kommer Kreditgivaren att begära kreditupplysning gällande sökanden. Vidare kan kontroll av anställning och inkomst ske genom kontakt med uppgiven arbetsgivare. Ytterligare upplysningar om uppgiftslämnandet kan inhämtas av Kreditgivaren.
23. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER M.M.
De personuppgifter som behandlas av Kreditgivaren behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och Kreditgivarens policy för detta. Information om behandling av personuppgifter finns på www.brixo.se.
Genom att ansöka om kredit godkänner Kredittagaren, eller på
motsvarande sätt annan person som ansökt om kredit, behandling av
personuppgifter som beskrivits i föregående stycke.
24. MEDGIVANDE TILL MARKNADSFÖRING
Kredittagaren, eller annan person som ansökt om kredit, medger i
samband med ansökan att Kreditgivaren har rätt att behandla
personuppgifter för marknadsföringssyfte avseende Kreditgivarens
egna eller samarbetspartners produkter och tjänster. Kredittagaren har
rätt att när som helst återkalla detta medgivande genom att kontakta
Kreditgivaren.
25. KLAGOMÅL
Vid klagomål kontaktas Brixo Kundtjänst. Om missnöje kvarstår kan skriftlig kontakt tas med den Klagomålsansvarige hos Kreditgivaren. Kredittagaren kan även vända sig till den kommunala konsumentvägledningen alternativt till Konsumenternas Bank- och Finansbyrå för oberoende rådgivning. Ärendet kan även prövas externt genom att Kredittagaren vänder sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Eventuell tvist mellan Kredittagaren och Kreditgivaren löses i svensk domstol med tillämpning av svensk lag.
För nedladdning (PDF)
Inom EU har en standardiserad blankett för konsumentkreditinformation utformats. Blanketten utgör inte något rättsligt bindande krediterbjudande. Uppgifterna återger korrekt det erbjudande kreditgivaren skulle lämna under nuvarande marknadsförhållanden. Det bör dock observeras att sifferuppgifter kan påverkas av ändrade marknadsförutsättningar. Att kreditgivaren lämnar dessa uppgifter medför ingen skyldighet för denne att bevilja krediten.
1. Kreditgivarens/kreditförmedlarens namn och kontaktuppgifter
Kreditgivare
Adress Telefon E-post Webbadress |
Brixo AB, org. nr. 556978-9273
Brunnsgatan 21B, 111 38 Stockholm 08-500 850 47 info@brixo.se www.brixo.se |
2. Beskrivning av huvuddragen i kreditprodukten
Typ av kredit | Brixo (revolverande kontokredit). Att låna kostar pengar! Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på www.konsumtverket.se |
Det sammanlagda kreditbeloppet
Detta är den övre kreditgräns eller det totala belopp som ställs till förfogande genom kreditavtalet. |
Beviljat kreditutrymme (5 000 kr – 50 000 kr). |
Villkoren för kreditutnyttjandet
Här anges när och hur pengarna kan lyftas. |
Krediten kan fritt utnyttjas helt eller delvis inom kreditutrymmet och utbetalas till kredittagarens bankkonto senast en bankdag efter beviljande. |
Kreditavtalets löptid | Krediten gäller tillsvidare. |
Avbetalningar och, i förekommande fall, i vilken ordning dessa ska fördelas | Månadsinbetalningar på krediten ska uppgå till minst 4,0 % av innevarande skuld per månad, dock lägst 400 kr. Återbetalning och delbetalning av utnyttjad kredit sker månadsvis på förfallodagen som framgår av månadsavierna. Avräkningar sker enligt följande ordning; eventuella avgifter, räntor och amortering av kapitalbeloppet. |
Det totala belopp som du ska betala
Detta är det lånade kapitalet plus ränta och eventuella kostnader i samband med krediten. |
Representativt exempel:
28 068 kr. Av beloppet avser 25 000 kr kreditbeloppet och 3 068 ränta. I exemplet gäller följande förutsättningar: Krediten är återbetald på 12 månader med lika stora månadsbetalningar om 2 339 kr. |
3. Kreditkostnader
Kreditränta eller i tillämpliga fall de olika krediträntor som gäller för kreditavtalet | Den nominella årsräntan uppgår till 21,95 % och kapitaliseras månadsvis. |
Effektiv ränta
Detta är totalkostnaden uttryckt som den effektiva räntan av det samlade kreditbeloppet. Den effektiva räntan anges för att hjälpa dig att jämföra olika erbjudanden. |
Representativt exempel:
Kreditbelopp: 25 000 kr Återbetalningstid: 12 månader Nominell årsränta: 21,95 % Uppläggningsavgift: 0 kr Administrationsavgift: 0 kr Effektiv ränta: 24,3 % |
Är det, för att erhålla krediten eller för att erhålla den enligt villkoren i marknadsföringen, obligatoriskt att ingå avtal om
— en försäkring som säkrar krediten, eller — någon annan kompletterande tjänst? Om kostnaderna för dessa tjänster inte är kända av kreditgivaren ska de inte inkluderas i den effektiva räntan. |
Nej.
Nej. |
Härtill hörande kostnader | |
Andra kostnader i samband med kreditavtalet | Uppläggningsavgift: 0 kr
Årsavgift: 0 kr Administrationsavgift: 0 kr Kreditgränsändringsavgift: 0 kr Uttagsavgift: 0 kr Avgift för återbetalning av felaktiga betalningar: 100 kr (om tillämpligt) |
Villkor för att ändra de ovan nämnda kostnaderna i samband med kreditavtalet | Kreditgivaren har rätt att ändra räntesatsen för krediten i den utsträckning det motiveras av kreditpolitiska beslut, ökade upplåningskostnader eller andra kostnadsökningar som kreditgivaren inte skäligen kunnat förutse. Kreditgivaren har rätt att höja avgifterna om det är motiverat av ökningar i de kostnader som avgifterna är avsedda att täcka. |
Kostnader i samband med försenade betalningar
Uteblivna betalningar kan få allvarliga konsekvenser (t.ex. tvångsförsäljning) och försvåra möjligheterna till att erhålla kredit. |
Vid uteblivna eller försenade betalningar har kreditgivaren rätt att debitera kredittagaren dröjsmålsränta med 23,0 % på förfallet obetalt kreditbelopp och påminnelseavgift om 60 kr. Utöver detta kan kredittagaren komma att debiteras för lagstadgade inkassokostnader och kan också bli skyldig att betala kostnader som uppstår om fordran måste drivas vid kronofogdemyndighet eller domstol. |
4. Andra viktiga rättsliga aspekter
Ångerrätt
Ni har rätt att frånträda kreditavtalet inom 14 kalenderdagar. |
Kredittagaren har rätt att frånträda kreditavtalet genom att till kreditgivaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag då kreditavtalet ingicks. Kredittagaren ska snarast och senast inom 30 dagar från den dag då kredittagaren lämnade eller sände sitt meddelande betala tillbaka det belopp som erhållits från kreditgivaren, med tillägg för upplupen ränta på beloppet. Räntan ska utgå från och med den dag då kredittagaren fick tillgång till krediten till och med den dag då den återbetalas. Om kreditgivaren med anledning av kreditavtalet har betalat en avgift till det allmänna som inte återbetalas, är kredittagaren skyldig att ersätta kreditgivaren för denna. Kreditgivaren ska snarast och senast inom 30 dagar från den dag då kreditgivaren tog emot kredittagarens meddelande om att kreditavtalet frånträds betala tillbaka de avgifter som kredittagaren har betalat med anledning av krediten. |
Förtidsåterbetalning
Hela eller delar av krediten kan återbetalas i förtid när som helst. |
Ja. |
Sökning i en databas
Om en kreditansökan avvisas på grundval av en sökning i en databas måste kreditgivaren genast och kostnadsfritt meddela dig resultatet av sökningen. Detta gäller inte om utlämnandet av sådan information är förbjudet enligt gemenskapslagstiftningen eller strider mot allmän ordning och säkerhet. |
Kreditprövning kommer att ske innan kredit medges. Bland annat kan en kreditförfrågan komma att göras hos kreditupplysningsföretag. Kredittagaren har rätt att snarast och utan kostnad underrättas om uppgifterna och vilken databas som har använts. |
Rätt att få ett utkast till ett kreditavtal
Du har rätt att på begäran kostnadsfritt få en kopia av ett utkast till ett kreditavtal. Denna bestämmelse är inte tillämplig om kreditgivaren vid tidpunkten för begäran är ovillig att ingå kreditavtalet med dig. |
Ja. |
5. Ytterligare information när det gäller distansförsäljning av finansiella tjänster
a) Beträffande kreditgivaren | |
Registrering | Brixo AB är registrerad i det svenska Bolagsverkets register med org. nr. 556978-9273. |
Den berörda tillsynsmyndigheten | Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm, www.fi.se
Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad, www.konsumentverket.se |
b) Beträffande kreditavtalet | |
Utnyttjande av ångerrätten | Kredittagaren har rätt att inom 14 dagar från den dag då kreditavtalet ingicks utnyttja sin ångerrätt genom att till kreditgivaren lämna eller sända ett meddelande om detta till den adress som anges under punkt 1 ovan. |
Den lagstiftning som kreditgivaren använt som grundval för att upprätta förbindelser med dig innan kreditavtalet ingicks | Svensk lag. |
Klausul om tillämplig lagstiftning för kreditavtalet och/eller behörig domstol | Svensk lag är tillämplig och svensk domstol är behörig att pröva tvisten. |
Språkordning | Information och avtalsvillkor lämnas på svenska och kommunikation sker på svenska. |
c) Beträffande prövning | |
Förekomst av och tillgång till en mekanism för klagomål och prövning utanför domstol | Kredittagaren kan vid klagomål i första hand vända sig till kreditgivaren. Kredittagaren kan också vända sig till: Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se |
För nedladdning (PDF)
Information om behandling av personuppgifter
Vi skyddar dina personuppgifter
Att skydda din integritet är av högsta vikt för oss. Vårt mål är att du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till oss. Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en enskild person. Vi behöver behandla personuppgifter för att kunna ingå avtal med våra kunder, och för att därefter administrera avtalen. Dessutom behandlar vi uppgifterna för att uppfylla de krav som ställs på oss som kreditgivare, samt för att vidareutveckla vår verksamhet.
Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter alltid är skyddade hos oss och att behandlingen sker i enlighet med gällande dataskyddsregler och våra interna riktlinjer och rutiner. Personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter är Brixo AB (”Brixo”) om inget annat anges i denna information.
Det är viktigt för oss att vara öppna med hur dina personuppgifter hanteras som du lämnar till Brixo eller som vi samlar in på annat sätt. I denna informationstext beskriver vi därför hur och varför Brixo behandlar dina personuppgifter som befintlig kund eller blivande kund hos Brixo.
Varför hanterar Brixo personuppgifter?
Brixo hanterar personuppgifter utifrån de olika rättsliga grunder och ändamål som vi beskriver nedan. Om du av någon anledning inte vill ge oss nödvändiga personuppgifter eller om du önskar radera sådana personuppgifter, finns risken att vi inte kan erbjuda dig våra produkter och tjänster.
Uppfylla villkoren i våra avtal
Det grundläggande ändamålet med att Brixo samlar in, behandlar och lagrar personuppgifter är för att kunna förbereda, tillhandahålla och administrera bolagets produkter och tjänster till dig. Den rättsliga grunden för det är att uppfylla villkoren i våra avtal.
Följa lagar och regler
Bolaget måste följa ett antal lagar och myndighetsbeslut och då hanterar vi dina personuppgifter för att till exempel:
- Kontrollera och verifiera din identitet
- Följa upp och analysera hur du använder dina krediter och konton för att förebygga eller upptäcka bedrägerier, penningtvätt och andra brott
- Dokumentera och spara personuppgifter kopplade till kreditprövning
- Hantera säkerhetskraven för åtkomst till krediter och konton
- Rapportera till myndigheter såsom Skatteverket och Finansinspektionen
- Följa bokföringslagen och regler om riskhantering och statistik
Bolagets intresse
Brixo erbjuder finansiella tjänster med målsättningen att skapa långa och goda relationer med våra kunder. Därför hanterar vi dina personuppgifter för följande ändamål:
- Utföra marknads- och kundanalyser för att utveckla våra produkter och erbjudanden
- Genomföra marknadsaktiviteter där vi identifierar och föreslår produkter eller tjänster som kan vara relevanta för dig, om du inte har sagt till oss att du inte vill ta del av sådana aktiviteter och erbjudanden
- Genomföra kundundersökningar
- Göra riskanalyser och ta fram statistik för att till exempel förbättra våra kreditriskmodeller
Med ditt samtycke
I vissa fall behöver vi ditt samtycke för att behandla dina personuppgifter och då frågar vi efter det separerat från avtalet för produkten eller annan dokumentation. Vi beskriver då också hur du kan ta tillbaka ditt samtycke och hur det i så fall påverkar dig gällande den specifika produkten eller tjänsten.
Profilering och automatiserade beslut
Bolaget använder sig i vissa fall av så kallad profilering. Det innebär en automatisk behandling av personuppgifter för att göra analyser kring våra kunders ekonomiska situation, personliga val eller beteenden. Profilering används också i vissa fall vid automatiserat beslutsfattande som exempelvis kan vara ett automatiserat godkännande/avslag på en kreditansökan via internet.
Varifrån samlar vi in personuppgifter?
Vi samlar in personuppgifter om dig från olika källor:
- Dig själv: Vi samlar in personuppgifter som du lämnar till oss, t.ex. i samband med att du som blivande eller befintlig kund ansöker om kredit, kontaktar oss eller använder våra digitala kanaler.
- Informationstjänster för att hantera ansökan om kredit: I samband med en ansökan om kredit kan vi hämta uppgifter från offentliga register som är nödvändiga för att hantera ansökan.
- Informationstjänster för att hantera kundförhållandet: Vi hämtar viss information från externa informationstjänster, t.ex. kan vi komma att regelbundet samköra ditt personnummer mot offentliga register, för att säkerställa att dina uppgifter är uppdaterade. Exempel på uppgifter som vi kan komma att hämta från externa informationstjänster för att hantera kundförhållandet är namn och kontaktuppgifter.
- Informationstjänster för att uppfylla rättsliga förpliktelser: Vi hämtar aktuella sanktionslistor och information om vilka personer som anses vara s.k. politiskt exponerade personer (PEP) från informationstjänstleverantörer för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser att uppnå och säkerställa tillräcklig kundkännedom, samt genomföra kontroller mot sanktionslistor.
- Kreditupplysningsföretag: Vi hämtar kreditupplysning från kreditupplysningsföretag i samband med att du ansöker om kredit.
Vilka personuppgifter behandlar vi och varför?
Hantera ansökan om kredit
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att hantera en ansökan om kredit, t.ex. registrera uppgifter i ansökan och göra en bedömning av ansökan. Det är nödvändigt att du lämnar de personuppgifter som vi efterfrågar för att vi ska kunna hantera din ansökan. Om du inte lämnar de uppgifter som vi efterfrågar kan vi inte hantera din ansökan. I förekommande fall hanteras din ansökan automatiskt och du får snabbt besked om din ansökan kan godkännas eller inte baserat på en bedömning av risk- och återbetalningsförmåga. Bedömningen sker enligt ett regelverk och statistiska modeller som Brixo använder sig av. Om informationen anses tillräcklig enligt regelverket hanteras ansökan per automatik och i annat fall kommer ansökan att handläggas av en handläggare. Du har alltid rätt att begära omprövning av ett automatiskt beslut genom att kontakta Brixos kundtjänst.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig. |
Genomförande av kreditbedömningar
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kreditbedömningar i samband med en ansökan om en kreditprodukt.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har. |
Hantera kundförhållandet
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att hantera ditt kundförhållande med Brixo, t.ex. för att registrera dina uppgifter i vårt kundregister, för att kommunicera med dig om kundförhållandet, skicka aviseringar, säkerställa att dina uppgifter är uppdaterade och korrekta, samt dokumentera träffade avtal och interaktioner med dig.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig. |
Hantera förfrågningar
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att hantera förfrågningar från dig, t.ex. om oss och våra produkter och tjänster i olika kanaler och för att hantera kundtjänstärenden.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera förfrågningar från dig. |
Tillhandahålla tjänster och produkter
Vi behandlar dina uppgifter för att tillhandhålla tjänster och produkter. I den utsträckning du lämnar särskilda kategorier av personuppgifter till oss i samband med användning av våra tjänster ger du ditt uttryckliga samtycke till vår behandling av dessa uppgifter för att tillhandahålla avtalade tjänster och produkter. Det är frivilligt att lämna ditt samtycke till behandlingen av dina personuppgifter för att vi ska kunna tillhandahålla våra tjänster, men om du inte lämnar ditt samtycke, kan du inte använda tjänsterna. Om du väljer att dela din platsinformation med oss genom användning av våra digitala kanaler kan vi även behandla denna information för att tillhandahålla tjänster som du har efterfrågat.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig. |
Utrednings- och säkerhetsskäl
Vi behandlar dina uppgifter av utrednings- och säkerhetsskäl, t.ex. för att förebygga, undersöka, avslöja och rapportera bedrägerier, samt skydda dina och Brixos tillgångar.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att skydda dina, andras och Brixos tillgångar. |
Riskhantering
Vi behandlar dina uppgifter för riskhantering, t.ex. för att genomföra regelbundna riskbedömningar och analyser i riskberäkningsmodeller.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att av att identifiera och regelbundet kontrollera risker i verksamheten. |
Kommunikation och lämnande av erbjudanden
Vi vill lämna rätt kommunikation och erbjudanden till dig, i rätt tid och i rätt kanal. Därför behandlar vi dina uppgifter i syfte att kommunicera personlig och relevant information, samt lämna erbjudanden till dig om våra egna och utvalda samarbetspartners varor och tjänster i olika kanaler, t.ex. brev, e-post och andra digitala kanaler. Vi kan komma att dela dina personuppgifter med tredjeparters annonseringstjänster för att kunna utvärdera, leverera och förbättra våra sådana tjänster som vi använder baserat på en analys av de uppgifter som vi har samlat in på olika sätt, t.ex. genom att sortera kunder i olika kundsegment baserat på bland annat engagemang hos Brixo. Genom att ingå avtal med Brixo lämnar du ditt samtycke enligt marknadsföringslagen till vår elektroniska marknadsföring av våra egna och samarbetspartners varor och tjänster. Du har rätt att, när som helst, avregistrera dig från utskick genom att meddela detta till oss.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att kommunicera personlig och relevant information och erbjudanden till dig. |
Genomförande av kundanalyser för ökad kundinsikt
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kundanalyser på en övergripande nivå, t.ex. för att utveckla affärsmetoder, analysmodeller, kund- och affärsstrategier. För detta syfte analyserar vi t.ex. kunders betalningsförmåga, beteende i Brixos olika kanaler, interaktioner, engagemang hos och användning av Brixos tjänster.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra kundanalyser för ökad kundinsikt. |
Kundundersökningar
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kundundersökningar, t.ex. för att skicka ut och utvärdera resultatet av en undersökning.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att för att få information om din och andra kunders uppfattning om Brixo i allmänhet och särskilt produkter, tjänster och kundupplevelse. |
Uppföljning och utvärdering
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att ta fram rapporter och statistik för uppföljning och utvärdering av vår verksamhet, t.ex. uppföljning av Brixos produkter och tjänster och genomförda aktiviteter, såsom kampanjutskick.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att följa upp och utvärdera vår verksamhet. |
Livscykelhantering, skydd och utveckling av våra system och tjänster
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att livscykelhantera, skydda och utveckla våra system och tjänster, t.ex. för att felsöka, logga, utveckla, testa och förbättra våra system och tjänster.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att livscykelhantera, skydda och utveckla våra system och tjänster. |
Fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk t.ex. för att hantera klagomål och reklamationer, samband med en rättsprocess eller för att förhindra användning av Brixos tjänster i strid med villkoren för tjänsten.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk. |
Uppfylla rättsliga förpliktelser
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har, t.ex. uppnå och säkerställa tillräcklig kundkännedom, bl.a. genom att kontrollera identitet, genomföra kontroller mot s.k. sanktionslistor, för att lämna kontoutdrag samt dokumentera träffade avtal och interaktioner.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har. |
Mottagare som vi delar information med
Dina uppgifter skyddas av sekretess, vilket innebär att Brixo inte obehörigen får röja dessa uppgifter. När det är tillåtet med hänsyn till sekretessen delar Brixo vissa uppgifter med andra mottagare:
- Banker av utrednings- och säkerhetsskäl: Brixo kan dela vissa personuppgifter med de banker som ingår i BankID-samarbetet av utrednings- och säkerhetsskäl, t.ex. för att undvika att ditt BankID missbrukas.
- Tjänsteleverantörer: För att uppfylla ändamålen med vår behandling av dina personuppgifter delar vi dina personuppgifter med företag som tillhandahåller tjänster till Brixo, t.ex. IT-tjänster och tjänster för att hantera utskick. Dessa företag får endast behandla dina personuppgifter enligt våra uttryckliga instruktioner och får inte använda dina uppgifter för egna ändamål. De är även skyldiga enligt lag och avtal att skydda dina personuppgifter.
- Inkassobolag: Om Brixo har ett krav gentemot dig kan vi dela de personuppgifter som är nödvändiga med inkassobolag för att fastställa, göra gällande och utöva vårt rättsliga anspråk.
- Fordringsköpare: Om Brixo överlåter en fordran på dig kan vi dela de personuppgifter som är nödvändiga med fordringsköparen för att fastställa, göra gällande och utöva anspråk avseende fordran.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt, inkassobolagets och/eller fordringsköparens berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk. |
- Övriga mottagare: Vi kan i förekommande fall överföra dina personuppgifter till andra mottagare, t.ex. myndigheter och utvalda företag, än de som angivits ovan om det är nödvändigt för vissa syften.
Mottagare | Syfte | Laglig grund för behandlingen |
---|---|---|
Myndigheter | Vi kan lämna nödvändig information till myndigheter om vi är skyldiga enligt lag att göra det, t.ex. kontrolluppgift till Skatteverket. | Behandlingen är nödvändig för att uppfylla rättsliga förpliktelser. |
Domstol, motparter etc. | I samband med en rättstvist kan vi överföra uppgifter till andra parter. | Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk. |
Rättsvårdande myndigheter, t.ex. Polisen | Vi kan dela personuppgifter med rättsvårdande myndigheter, t.ex. Polisen om vi är skyldiga enligt lag att lämna ut dina uppgifter eller för att bidra till en pågående brottsutredning. | Behandlingen är nödvändig för att uppfylla rättsliga förpliktelser alternativt tillgodose vårt berättigade intresse av att bidra till en pågående brottsutredning på begäran. |
Potentiella köpare och säljare | Vi kan komma att dela information med potentiella köpare och säljare om vi skulle sälja hela eller delar av verksamheten eller vid en sammanslagning. | Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra avyttringen eller sammanslagningen. |
Var behandlar vi dina personuppgifter?
Vi strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter inom EU/EES-området. I vissa fall kan dock dina personuppgifter komma att överföras till och behandlas i ett land utanför EU/EES-området av våra tjänsteleverantörer. För att säkerställa att dina personuppgifter alltid är skyddade kommer vi i sådant fall att säkerställa att det finns skyddsåtgärder på plats, t.ex. dataöverföringsavtal som kräver att mottagarna skyddar uppgifterna på samma sätt som vi gör.
Hur länge sparas mina personuppgifter?
Vi sparar dina personuppgifter så länge vi behöver för att kunna tillhandahålla de produkter och tjänster du har avtal med oss om. Vi sparar också personuppgifter för att kunna uppfylla krav i lagar och beslut av myndigheter, som till exempel för bokföring och skatterapportering. Om du avslutar din kredit, ditt konto eller någon annan tjänst i bolaget behöver vi spara en del av dina personuppgifter som är kopplade till den produkten eller tjänsten under viss tid. Vi behöver exempelvis behålla vissa personuppgifter i sju år för att kunna rapportera till Skatteverket och i högst tio år för att uppfylla regler kring penningtvätt. Efter det kommer vi att på ett säkert sätt radera eller avidentifiera dina uppgifter så att det inte längre går att koppla dem till dig.
Dina rättigheter
Dataskyddslagstiftningen ger dig ett antal rättigheter i förhållande till behandlingen av dina personuppgifter. Vi behandlar dina personuppgifter i den utsträckning det är nödvändigt för att uppfylla dina rättigheter.
Tillgång till dina personuppgifter
Du har rätt att begära att få en bekräftelse från oss om vi behandlar personuppgifter som rör dig, samt i sådant fall begära tillgång till de personuppgifter som vi behandlar om dig, ett s.k. registerutdrag.
Begära rättelse
Vidare har du, om du anser att en uppgift om dig är felaktig eller ofullständig, rätt att begära att uppgiften rättas.
Återkalla samtycke med framtida verkan
I den utsträckning som vi behandlar dina personuppgifter med stöd av ditt samtycke har du rätt att, när som helst, återkalla ditt samtycke till behandlingen med framtida verkan. Det betyder att om du återkallar ditt samtycke har vi rätt att fortsätta behandla redan insamlade personuppgifter med stöd av ditt tidigare lämnande samtycke.
Motsätta dig behandling för direktmarknadsföringsändamål
Du har även rätt att, när som helst, motsätta dig vår behandling av dina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål och avregistrera dig från fortsatta utskick genom att anmäla detta till oss, t.ex. genom att klicka på en avregistreringslänk i utskicket eller kontakta kundtjänst. Från och med den 25 maj 2018 har du även rättigheterna nedan om det följer av gällande dataskyddslagstiftning.
Motsätta dig behandling som stödjer sig på vårt berättigade intresse
Du har rätt att motsätta dig behandlingar som stödjer sig på ett berättigat intresse som vi har om du har personliga skäl som rör situationen. Vi får dock fortsätta att behandla dina uppgifter, trots att du har motsatt dig behandlingen, om vi har tvingande berättigade skäl för behandlingen som överväger integritetsintresset.
Radering
Under vissa omständigheter har du rätt att få dina personuppgifter raderade. Detta gäller dock inte om vi exempelvis är skyldiga enligt lag att bevara uppgifterna.
Begränsning av behandling
Du har även rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Om du begär att behandlingen av dina uppgifter ska begränsas kan det dock medföra att vi inte kan uppfylla våra eventuella skyldigheter gentemot dig under den tid behandlingen begränsats.
Dataportabilitet
Slutligen har du rätt att få en kopia på de personuppgifter som rör dig i ett strukturerat format (dataportabilitet). Rätten till dataportabilitet, till skillnad från rätten till registerutdrag, omfattar endast uppgifter som du själv har tillhandahållit oss och som vi behandlar med stöd av vissa lagliga grunder, t.ex. ett avtal med dig.
Vem kontaktar jag vid frågor?
Om du har några frågor om behandlingen av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss. Kontaktuppgifter framgår nedan. Du kan också kontakta bolagets klagomålsansvarig eller tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten, för eventuella klagomål rörande behandlingen av dina personuppgifter.
Kontaktuppgifter
Personuppgiftsansvarig: Brixo AB, 556978-9273
Postadress: Brunnsgatan 21B, 111 38
Telefonnummer: 08-500 850 47
Senast uppdaterad: 2024-01-29
För nedladdning (PDF)
Tredjepartsleverantörer, inklusive Google, använder cookies för att visa annonser baserat på någons tidigare besök på Brixos hemsida. De insamlade uppgifterna kommer att användas i enlighet med vår egen integritetspolicy och Googles sekretesspolicy. Du kan ange inställningar för hur Google annonserar till dig genom sidan Google Ad Inställningar och om du vill kan du välja bort intressebaserad annonsering helt genom cookieinställningar eller permanent med en plugin till din webbläsare.