Ekonomisk ordlista
Lär dig ekonomiska begrepp med Brixo
Inom bank och finansvärlden används många begrepp och termer som kan vara lite knepiga att förstå första gången man stöter på dem.
Vad är ett annuitetslån egentligen och hur skiljer det sig från andra krediter? Vad är skillnaden mellan effektiv och nominell ränta? När får man en betalningsanmärkning? Och varför är det så viktigt med kreditvärdighet?
På den här sidan förklarar vid vad de vanligaste ekonomiorden betyder och varför de är viktiga.
Amortering
När du lånar något, betyder det att du måste ge det tillbaka någon gång. Så är det när man lånar pengar också. När du tar ett lån hos en bank eller annan långivare gör man upp en avbetalningsplan. I avbetalningsplanen står det då hur mycket du ska betala varje månad (eller annan betalningsperiodicitet).
Betalningen utgörs av ränta, eventuella avgifter och amortering. Det är denna del som innebär en återbetalning på det du lånade. Amortering betyder just återbetalning.
Läs mer om amortering här.
Amorteringskrav
Amorteringskrav är en term som hänvisar till de regler och bestämmelser som styr hur mycket en person som tar ett bolån måste amortera, det vill säga betala tillbaka av lånet över tiden. Amortering innebär att man minskar skulden gradvis genom att betala av en del av lånet med jämna mellanrum, vanligtvis månadsvis.
Läs mer om amorteringskrav här.
Annuitetslån
Innebär att du som låntagare alltid betalar en lika stor summa vid varje betalningstillfälle. Summan inkluderar både räntekostnad, eventuella avgifter och amortering på lånet. Att betala med ett annuitetslån betyder att du i början betalar en större andel ränta och mindre amortering.
I takt med att du amorterar av lånet sjunker räntan och en större del går till amortering. Fördelen med annuitetslån är att du som låntagare vet exakt hur mycket du ska betala varje månad.
Läs mer om annuitetslån här.
Belåningsgrad
Belåningsgrad beskriver hur stora någons skulder är i förhållande till dess tillgångar. För privatpersoner används måttet främst för att beskriva hur stora bostadslån är i förhållande till bostadens värde eller inköpspris. Vid köp av bostad får belåningsgraden normalt maximalt uppgå till 85 % av inköpspriset.
Läs mer om belåningsgrad.
Betalningsanmärkning
En betalningsanmärkning är ett uttryck som används av kreditupplysningsbolag såsom UC eller Bisnode när en person fått ett utslag hos Kronofogden. Ett utslag kommer efter en borgenär skickat in ett betalningsföreläggande om en obetald skuld till Kronofogden.
En betalningsanmärkning kan göra det svårt att få lån eller försämra villkoren då en eller flera betalningsanmärkningar indikerar att du kan ha problem med din ekonomi.
Hos Brixo är det möjligt att låna med betalningsanmärkning då vi gör en helhetsbedömning av den framtida betalningsförmågan.
Läs mer om hur det går till när man ansöker om ett lån med betalningsanmärkning.
Betalningsföreläggande
Ett betalningsföreläggande är förstadiet till en betalningsanmärkning. Betalningsföreläggandet utfärdas av Kronofogden på uppdrag av en borgenär som inte fått betalt. Om gäldenären bekräftar kravet när denna delges av Kronofogden leder det till ett utslag vilket kreditupplysningsbolagen klassar som en betalningsanmärkning.
Läs mer om vad en betalningsföreläggande är här.
Bindningstid
Bindningstid innebär att du förbinder dig att betala för en produkt eller tjänst under en förbestämd period. Många förknippar bindningstid med mobilabonnemang, men det är även vanligt med bindningstider för saker som gymkort och elabonnemang.
Blancolån / blankolån
Blancolån, egentligen ”in blanco lån” – är ett lån som inte kräver någon säkerhet eller borgensman från låntagarens sida. Du behöver alltså inte pantsätta något såsom bostad eller liknande för att ta ett blancolån. Blancolån kallas ofta privatlån eller lån utan säkerhet, vilket är alltså olika namn för samma sak.
För att långivaren ändå skall ha någon sorts säkerhet tas en kreditupplysning på kunden, för att kreditgivaren skall kunna bedöma kundens kreditvärdighet.
Räntan för ett blancolån är ofta högre än för exempelvis ett bostadslån, just för att det inte finns någon säkerhet för lånet.
Boendekostnad
Boendekostnad är som det låter den totala kostnaden för någons boende. Bor man i hyresrätt är det hyran med tillägg för el och liknande. Äger man sin bostad i form av villa eller bostadsrätt så är boendekostnaden istället de räntor man betalar samt eventuell avgift till bostadsrättsförening.
Amortering är däremot ingen kostnad utan bör istället ses som ett sparande eftersom din skuld minskar. Dock är ju amortering en betalnings som ska göras så även den bör ingå i en hushållsbudget.
Läs mer om boendekostnad här.
Borgenär, gäldenär och borgensman
Borgenären och gäldenären är de två parterna i skuldförhållande. Om du tecknar ett lån hos en kreditgivare som en bank blir du gäldenär och banken borgenär (fordringsägare).
Läs mer om borgenärer och gäldenärer.
Dröjsmålsränta
Missar du att betala i tid, har företaget rätt att ta ut en dröjsmålsränta. Om företaget har skrivit om dröjsmålsränta i sina villkor har de rätt att ta ut den från dag ett, som fakturan är försenad. Genom dröjsmålsräntan kan företag stimulera låntagaren att betala i tid.
Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet (tidigare Bisnode), är ett globalt företag som tillhandahåller affärsinformation och kreditupplysningar för att stödja företag och långivare.
Hos Brixo lånar du utan UC, kreditupplysning hämtas istället hos Dun & Bradstreet.
Läs mer om Dun & Bradstreet här.
Effektiv ränta
När man lånar pengar av en långivare, får man betala ränta. Räntan kan ses som lånets prislapp. Vad kostar det att låna pengar av någon? Här ska man titta på den effektiva räntan.
Med detta menas vad du totalt kommer betala i kostnader, inklusive andra avgifter som eventuellt tillkommer. Det kan t ex vara uppläggningsavgift eller aviavgift. Genom att jämföra den effektiva räntan får du en bättre överblick av vad lånet faktiskt kostar dig.
Läs mer om effektiv ränta här.
Existensminimum
Existensminimum, eller förbehållsbelopp som det egentligen heter, är den summa du får leva på om du genomgår utmätning eller skuldsanering hos Kronofogden. Existensminimum ska täcka dina boendekostnader och en skälig levnadsstandard.
Förfallodag
Förfallodag är den dag då en faktura förfaller, det är alltså den sista betalningsdagen för en specifik faktura. Denna dag uppges alltid på fakturan.
Skulle du missa att betala in din faktura på förfallodagen har fordringsägaren rätt att ta ut en påminnelseavgift och dröjsmålsränta samt eventuellt förseningsavgift, om detta framgår av lånevillkoren. Tiden för hur lång tid man har att betala en faktura kan variera, men vanligen är det 30 dagar. Den kan dock vara både kortare och längre.
Förseningsavgift
Har du fått en faktura och missar att betala denna i tid, finns risken att du får betala en förseningsavgift. Det är viktigt att veta om att det är den dag som fordringsägaren får in pengarna som gäller, inte den dagen du betalar.
Det är viktigt att inte blanda ihop förseningsavgift med påminnelseavgift eller dröjsmålsränta.
Grundkrav
Grundkrav är ett begrepp som du stöter på hos alla banker och kreditgivare. Grundkraven är precis som namnet antyder en specifikation av de lägsta krav långivare ställer på dig som kund för att överhuvudtaget behandla din ansökan om ett lån. Kraven varierar mellan olika långivare, hos en del räcker det med att du fyllt 18 år medan vissa kräver att du är minst 22 år.
Rent generellt brukar kraven vara tuffare ju mer pengar du vill låna. Det är till exempel svårt att få ett lån 300 000 kronor eller mer om du har betalningsanmärkningar. Mindre lån som Brixos kontokredit kommer generellt med mer tillåtande krav jämfört med stora privatlån, exempelvis de som erbjuds av de traditionella bankerna.
Brixos grundkrav för att erbjuda dig ett lån:
- Du har fyllt 18 år
- Är folkbokförd i Sverige
- Har en årsinkomst på minst 180 000 kr
- Du har inga skulder hos Kronofogden
Högavkastande krediter
Högavkastande krediter är ett samlingsnamn för det segment av kreditmarknaden där Brixo är verksamt. Segmentet karaktäriseras av en högre räntenivå än privatlånesegmentet.
Högavkastande krediter kan vara antingen en högkostnadskredit eller en lågkostnadskredit med en nominell ränta strax under taket för att inte definieras som högkostnadskredit. Typiskt har detta segment på kreditmarknaden räntenivåer kring 20-40 %.
Läs mer om segmentet för högavkastande krediter här.
Högkostnadskredit
Högkostnadskredit är ett begrepp i Konsumentkreditlagen och definierar ett lån eller kredit med en effektiv ränta som överstiger referensräntan med mer än 30 procentenheter.
För högkostnadskrediter får den nominella räntan uppgå till maximalt 40 procentenheter över referensräntan. Även andra begränsningar finns för en högkostnadskredit såsom att förseningsavgifter inte är tillåtna och att det finns ett tak för totala kostnader som en kreditgivare kan ta ut från en konsument.
Du kan läsa mer om högkostnadskrediter här.
Inkassokrav
Ett inkassokrav är en anmodan om att betala en skuld, till exempel en faktura som förfallit. Om du har fått ett inkassokrav har företaget du ursprungligen var skyldig pengar överlåtit skulden till inkassobolaget ifråga.
Något som betyder att du ska betala till skulden som specificeras på kravet till inkassobolaget. Inte till företaget som skickade ut originalfakturan. Om du inte betalar inkassokravet riskerar du att inkassobolaget tar ärendet vidare till Kronofogden.
Läs mer om inkassokrav här.
Jämkning
Jämkning innebär att man genom ansökan hos Skatteverket justerar skatten man betalar under ett löpande beskattningsår. Genom att jämka kan man betala rätt skatt från början och antingen slippa få en restskatt eller att få en lägre betald skatt redan från början istället för att få tillbaka en klumpsumma efter taxeringen.
Läs mer om jämkning här.
Kontokredit
En kontokredit är en typ av kredit där man beviljas en limit som man sedan kan använda flexibelt. Limiten kallas ibland även för låneutrymme eller kreditgräns.
Brixo erbjuder kontokrediter där man som mest kan beviljas en kreditgräns på 30 000 kr och sedan fritt göra uttag upp till den limiten. T.ex. kan man ta ut 25 000 kr och behålla 5 000 kr som ett outnyttjat utrymme att flexibelt använda i framtiden som en buffert. Efter att man amorterat på sin kredit kan man göra uttag igen hela vägen upp till kreditgränsen.
Läs mer om kontokrediter här.
Kostnadstak
Kostnadstak på kreditmarknaden innebär att det finns en begränsning på hur stora kostnaderna för vissa typer av lån får bli. Kostnadstaket som infördes 1 september 2018 gäller endast för högkostnadskrediter och innebär att totala kostnader inte får överstiga det beloppet man ursprungligen lånat. Om man lånar t ex 5000 kr kan man aldrig behöva betala mer än 5000 kr i räntor och avgifter.
Här kan du läsa mer om både räntetak och kostnadstak för högkostnadskrediter.
Kreditbetyg
Kreditbetyget representerar din kreditvärdighet (som sätts av kreditupplysningsföretagen) och visar din betalningsförmåga när det kommer till återbetalning av lån och räkningar.
Kreditupplysning
Enligt lag ska den som lånar ut pengar göra en kreditkontroll på den som vill låna pengar. Ofta beställer man en kreditupplysning, som en del av kreditkontrollen. Genom en kreditupplysning får man reda på hur en persons ekonomiska situation ser ut. Den är ett viktigt hjälpmedel då man lånar ut pengar. Den synliggör låntagarens återbetalningsförmåga, vilket är en viktig del i den kreditkontroll som långivaren gör vid varje låneansökan.
När man tar en kreditupplysning skickas en omfrågandekopia hem till den som blivit omfrågad där det framgår vem som gjort kreditupplysningen samt de uppgifter som ingick i upplysningen.
Kreditprövning
Kreditprövning är den process en långivare använder för att bedöma en låntagares kreditvärdighet. Detta hjälper långivare att fatta ett välgrundade beslut och minskar långviarens risken när ett lån beviljas. Lär dig mer om vad kreditprövning innebär, hur den genomförs och vilka faktorer som påverkar din kreditvärdighet.
Kreditvärdighet
Kreditvärdighet är ett mått på din förmåga att betala en skuld, som ett lån eller en faktura, och sannolikheten att du faktiskt gör det. Din kreditvärdighet påverkar dina möjligheter att låna pengar, köpa saker mot faktura eller avbetalning och teckna hyresavtal och abonnemang.
Lågkostnadskredit
En lågkostnadskredit är en kredit som inte är en högkostnadskredit såsom det definieras i konsumentkreditlagen. Begreppet lågkostnadskredit används inom segmentet för högavkastande krediter för att beskriva en kredit eller ett lån som inte omfattas av de begränsningar som gäller för högkostnadskrediter.
Brixos kontokredit är ett exempel på lågkostnadskredit. För att vara en lågkostnadskredit får effektivräntan inte överstiga referensräntan med 30 procentenheter eller mer.
Lågkostnadskrediter beskrivs närmare här.
Låneskydd
Låneskydd är en försäkring för att skydda dig från att hamna i ekonomiska svårigheter om du mot förmodan, plötsligt skulle förlora din inkomst. Med låneskyddet får du hjälp att återbetala lånet – trots sjukdom eller ofrivillig arbetslöshet.
Lån utan inkomst
Att låna utan inkomst är svårt och nästan omöjligt om man inte lånar mot säkerhet. T ex kan det vara möjligt att ta bostadslån eller aktielån där man lånar en liten del av det man sätter i pant. Brixo lämnar inte lån till personer utan inkomst, men det är möjligt att låna utan fast inkomst.
Läs mer om lån utan inkomst här.
Lån utan säkerhet
Lån utan säkerhet innebär att långivaren inte kräver någon pant eller annan säkerhet för att ge ut ett lån. För bostadslån krävs vanligen säkerhet i form av pant i fastighet eller bostadsrätt, medan de flesta privatlån och snabblån är så kallade blancokredit utan krav på säkerhet.
Läs mer om lån utan säkerhet här.
Lån utan UC
Att låna utan UC betyder att ingen upplysning inhämtas från kreditupplysningsbolaget UC (Upplysningscentralen). Brixo hämtar istället en kreditupplysning från Dun & Bradstreet (Bisnode).
Att låna utan UC är populärt eftersom man då minskar risken att tidigare förfrågningar hos UC drar ned kreditvärdigheten inför andra framtida kreditansökningar som kanske är av större betydelse, t.ex. om man ska söka ett samlingslån eller bolån.
Mikrolån
Mikrolån/Microlån är lån som är av mindre storlek. Det finns ingen övre gräns för när ett mikrolån/microlån gör över till ett vanligt lån.
Idén till mikrolån/microlån kommer från början av att man ville stimulera företagsamhet i tredje världen. Genom att låna ut en mindre summa, kunde de få igång en affärsverksamhet för att sedan bli självständiga.
Genom att ta ett mikrolån/microlån kan du låna en mindre summa pengar utan säkerhet.
Nominell ränta
Den nominella räntan är den ränta som långivare anger i sin marknadsföring. Till skillnad från den effektiva räntan avser den nominella räntan enbart själva låneräntan och inga avgifter eller övriga kostnader tas med i beräkningen.
Omfrågandekopia
Enligt lag ska den som begär en kreditupplysning rörande en privatperson skicka en kopia till den som har omfrågats.
Det är alltså denna förfrågan som heter omfrågandekopia. På kopian framgår vem som begärt kreditupplysningen samt de uppgifter som ingick i upplysningen.
Privatlån
Ett privatlån är ett traditionellt lån, även kallat för blancolån. Du lånar ett specifikt belopp och återbetalar det med ränta över en förutbestämd period. Läs mer om skillnaden mellan kontokredit och privatlån.
Påminnelse
Om du som kund missar att betala din faktura i tid påminner företaget dig om att betala denna. Detta görs oftast i form av ett påminnelsebrev där kunden uppmanas att betala fakturan. För att skicka ut en påminnelse tar företaget ofta ut en avgift, som du som kund måste betala. Avgiften fastställs av myndigheterna.
Reseavdrag
Reseavdraget är en skattereduktion, alltså ett avdrag, du harx rätt till om du reser till och från eller i jobbet. För att ha rätt till reseavdraget krävs att dina resekostnader överstiger 11 000 kronor om året,
Ränta
Ränta är det pris som låntagaren får betala för att låna pengar från långivaren. Räntan anges ofta i procent och summan blir således beroende av hur stort lånebeloppet är.
30 % av den ränta du betalar in till långivaren är avdragsgill i din självdeklaration.
Exempel: Om du har betalt 1 000 kronor i ränta under ett år rapporterar vi detta till Skatteverket. Av dessa får du dra av 30 %, alltså 300 kronor.
Ränteavdrag
Ränteavdrag är en skatteförmån som låntagare kan dra nytta av när de betalar ränta på ett lån.
Läs mer om hur ränteavdraget fungerar.
Ränteskillnadsersättning
Ränteskillnadsersättning är en avgift som du kan behöva betala till långivaren om du vill lösa ett lån med bunden ränta i förtid. För att räkna fram ränteskillnadsersättningen för ett lån används en så kallad jämförelseräntan som bygger på aktuella räntor för bostadsobligationer.
Läs mer om ränteskillnadsersättning
Räntetak
Räntetak innebär att den räntan en långivare kan ta ut från en låntagare begränsas. För så kallade högkostnadskrediter har det införts ett räntetak som innebär att den nominella räntan för en sådan kredit maximalt får överstiga referensräntan med 40 procentenheter. Lagen som behandlar räntetak infördes 1 september 2018.
Läs mer om räntetak och kostnadstak här.
Skuldebrev
På skuldebrevet står allt som är överenskommet mellan dig och långivaren, såsom ditt namn, lånebelopp, hur mycket du ska betala per månad m m. Genom att skriva under skuldebrevet godkänner du de villkor som gäller för lånet. Det är därför viktigt att läsa igenom skuldebrevet noga innan du skriver under det.
SMS-lån
SMS-lån eller ibland särskrivet som SMS lån är ett populärt namn på mindre lån som ibland även kallas snabblån. Traditionellt menar man då lån på omkring 1000 kr – 5000 kronor med mycket kort återbetalningstid såsom 30 dagar. Brixo erbjuder inte SMS-lån.
Läs mer om SMS-lån här.
Snabblån
Snabblån är ett populärt begrepp för mindre lån på kort löptid och där det går att låna pengar snabbt. Ofta är snabblån på från 5 000 kr upp till omkring 20 000 kr. Snabblån är ofta högkostnadskrediter och har högre ränta än klassiska privatlån.
Läs mer om snabblån här.
Studentlån
De flesta banker och långivare har en lägre gräns för vad man som låntagare måste ha som inkomst för att kunna få ett lån. Som student kan det vara svårt att nå upp till denna gräns för att låna pengar, då man inte jobbar under sin studietid eller om man gör det i en mindre grad.
Vissa långivare har då speciella regler så att man ska kunna låna pengar som student. Det kan handla om att man måste visa upp ett registreringsintyg från skolan, att man kan visa att man har studiebidrag eller kanske lån från CSN. Dessa regler kan vara lite olika mellan olika långivare.
Styrränta
Styrräntan är ett finanspolitiskt verktyg vars syfte är att styra inflationstakten i samhället. Styrräntan fastställs av Riksbanken och avgör bland annat hur mycket det kostar för bankerna att låna pengar av Riksbanken och i förlängningen hur mycket det kostar för företag och dig som konsument att låna pengar.
Stämpelskatt
Stämpelskatt är skatt du behöver betala i samband med att du tar ut ett pantbrev på en fastighet du köpt. Du ska också betala stämpelskatt om du gör en inteckning på en fastighet som du äger. Stämpelskatten omfattar bara fastigheter som villor och tomträtter, du behöver inte betala stämpelskatt om du köper en bostadsrätt.
Upplysningscentralen
UC (Upplysningscentralen) är ett kreditupplysningsföretag som samlar in och analyserar information om privatpersoner och företag.
Uppläggningsavgift
Uppläggningsavgift eller startavgift är den avgift en bank eller annan långivare tar för att lägga upp lånet. Vanliga uppläggningsavgifter är på mellan cirka 300 och 500 kr. Brixo tar ingen uppläggningsavgift.
Läs mer om uppläggningsavgifter här.
Uppskov
Om du sålt en bostad och gjort en vinst på affären är du skyldig att betala skatt på vinsten (reavinstskatt). Om du även köper en ny bostad är det möjligt att skjuta upp skatteinbetalningen genom att ansöka om uppskov hos Skatteverket. Att begära uppskov kan fördelaktigt eftersom du kan använda pengarna till andra saker under tiden för uppskovet.
Överskuldssättningsutredningen
I juli 2023 presenterades en utredning med förslag om ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning. I förslaget ingick bland annat ett nytt lägre räntetak, ett utvidgat kostnadstak och ett nytt skuld- och kreditinformationsregister. Förslagen föreslås träda ikraft från 1 januari 2025 och kan då komma att få stor påverkan på vissa segment inom konsumentkreditmarknaden.
Läs mer om Överskuldsättningsutredningen


Information
Information
Information
Information
Ett fel har uppstått
Ett fel har uppstått
Avbruten
Autentiserad
Information
Information
Information



Allmänna villkor
Utgivningsdatum: 2025-08-18
Parter i detta avtal är Brixo AB och Kontoinnehavaren. Dessa allmänna villkor gäller för sparkonton som Kontoinnehavaren har hos Brixo. Ett sparkonto kan löpa med fast ränta under en bindningstid (s.k.fasträntekonto) eller med rörlig ränta utan bindningstid.Kontoinnehavaren är fordringshavare gentemot Brixo avseendetillgodohavande på sparkonton. Sparkonton hos Brixo omfattas avstatlig insättningsgaranti enligt beslut av Riksgälden.
Avtalet mellan Brixo och Kontoinnehavaren består av dessa allmänna villkor och de produktvillkor som är specifika för det kontoslag som Kontoinnehavaren har hos Brixo (”Avtalet”). Kontoinnehavaren har i samband med ansökan om sparkonto förklarat sig införstådd med att Kontoinnehavarens personuppgifter behandlas i enlighet med Information om behandling av personuppgifter som Brixo tillämpar.Dessa allmänna villkor, produktvillkoren, och information om behandling av personuppgifter finns tillgängliga på brixo.se. Den som önskar få en kopia av villkoren på papper kan vända sig till kundtjänst.
1. BOLAGET
Brixo AB, org.nr. 556978-9273, Brunnsgatan 21B, 111 38 Stockholm (”Brixo” eller “Bolaget”) är ett kreditmarknadsbolag med tillstånd att driva finansieringsrörelse enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse. Bolaget står under tillsyn av Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm.
2. KONTOINNEHAVARE
Kontoinnehavare är fysisk person som har fyllt 18 år, som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet (konsument) och som ansökt om och beviljats sparkonto, samt har svenskt personnummer och är folkbokförd i Sverige (”Kontoinnehavaren”).
3. ALLMÄNT
Sparkonton beviljas till Kontoinnehavaren efter en ansökan via Bolagets hemsida i enlighet med de instruktioner som följer däri.Kontoinnehavaren förbinder sig att ta del av och följa Avtalets villkor. Bolaget tillhandahåller Avtalets villkor och all övrig information och kommunikation rörande sparkonton på svenska. Avtalet mellan Bolaget och Kontoinnehavaren gäller för Bolagets del först efter att tillfredsställande åtgärder för att uppnå kundkännedom hänförlig till Kontoinnehavaren har vidtagits. Kontoinnehavaren kommer inte att få tillgång till sparkontot förrän dessa åtgärder har slutförts. Bolaget förbehåller sig rätten att vägra öppna ett sparkonto och att avsluta befintligt Avtal med Kontoinnehavare om inte tillräckliga kundkännedomsåtgärder kan vidtas.
4. ÄNDAMÅLET MED SPARKONTON
Sparkonton hos Bolaget ger Kontoinnehavaren möjlighet att spara pengar hos Bolaget mot ersättning i form av ränta. Sparkonton är uteslutande avsedda för sparande. Det innebär att det är möjligt att göra egna insättningar och uttag på sparkonton, men att sparkonton inte ska användas för att göra eller motta betalningar från tredje man.Kontot skall vara avsett för Kontoinnehavarens privata ändamål och får inte användas för näringsverksamhet.
5. ANSÖKAN OM ATT ÖPPNA SPARKONTON OCH INGÅENDE AVAVTAL
Kontoinnehavare kan online ansöka om att öppna sparkonto hos Bolaget i enlighet med de instruktioner som lämnas på brixo.se. Det är inte möjligt att online ansöka om att öppna sparkonto för någon annans räkning. Sökanden måste kunna identifiera sig genom svenskt BankID för att online ansöka om att öppna sparkonto. För att öppna ett sparkonto med fast ränta under en bindningstid krävs att Kontoinnehavaren innehar ett sparkonto med rörlig ränta utan bindningstid hos Bolaget. För att kunna öppna ett sparkonto krävs det att Kontoinnehavaren innehar ett svenskt bankkonto. En ansökan kan
komma att avslås vid misstanke om att ett sparkonto kommer att användas för brottslig verksamhet, om sökanden under de senaste tre åren före ansökan grovt har åsidosatt sina skyldigheter gentemot Bolaget eller om det annars föreligger särskilda skäl enligt 11 d § lagen (1995:1571) om insättningsgaranti. Avtal om sparkonto ingås när sökanden identifierats av Bolaget, sökanden godkänt dessa allmänna villkor och de produktvillkor som gäller för den typ av sparkonto som
sökanden ansökt om att öppna och Bolaget meddelat sökanden att sparkonto öppnats. Om inte annat anges i produktvillkoren gäller Bolagets erbjudande om att öppna sparkonto hos Bolaget i enlighet med dessa allmänna villkor och de produktvillkor som gäller för respektive typ av sparkonto tills vidare.
6. FÖRFOGANDE ÖVER SPARKONTON
Kontoinnehavaren förfogar ensam över sina sparkonton hos Bolaget.Det är inte möjligt för två eller flera personer att öppna sparkonton med gemensam förfoganderätt. Kontoinnehavaren har inte möjlighet att låta
någon annan med stöd av fullmakt förfoga över Kontoinnehavarens sparkonton i Bolaget, såvida inte Bolaget i ett enskilt fall accepterar fullmakt. Om Kontoinnehavaren är en fysisk person som inte själv har rättslig förmåga att utöva sin förfoganderätt, t.ex. på grund av att han eller hon är omyndig eller har förvaltare, utövas förfoganderätten över
sparkonton för Kontoinnehavarens räkning av den eller de personer som enligt tillämplig lag har rätt att företräda Kontoinnehavaren. Den som enligt vad som nu sagts önskar förfoga över sparkonton för en Kontoinnehavares räkning måste styrka sin rätt att företräda Kontoinnehavaren enligt de anvisningar som Bolaget lämnar. Rätten att förfoga över sparkonton kan inte genom avtal överlåtas eller upplåtas till någon annan.Vid universalsuccession, såsom att fysisk person avlider och dess dödsbo övertar dess rättigheter och skyldigheter, måste förvärvaren styrka att universalsuccession ägt rum och sin rätt att förfoga över sparkontot enligt de anvisningar som Bolaget lämnar.
7. INSÄTTNINGAR
Insättningar på sparkonton med rörlig ränta utan bindningstid görs genom överföring till Kontoinnehavarens sparkonto med angivande av det bankgironummer och OCR som Bolaget anvisar i anslutning till att Kontoinnehavarens ansökan om att öppna sparkonto godkänts eller på annat sätt som anvisas av Bolaget. Insättningar kan inte ske genom insättningsautomater eller på Bolagets kontor. Insättningar på sparkonton med fast ränta under en bindningstid kan endast göras genom överföring från ett sparkonto med rörlig ränta utan bindningstid som Kontoinnehavaren innehar hos Bolaget. Om inte annat anges i produktvillkoren gäller inga begränsningar för hur många insättningar Kontoinnehavaren får göra på sina sparkonton i Bolaget eller med avseende på hur lågt belopp som får sättas in. Om insättning av misstag skett på Kontoinnehavarens sparkonto har Bolaget rätt att återbetala det felaktigt insatta beloppet till insättaren jämte upplupen ränta. Om ett belopp felaktigt har noterats som insatt på Kontoinnehavarens konto har Bolaget rätt att återställa kontot och
kreditera räntan på det felaktiga beloppet.
8. UTTAG/UTBETALNING
Sparkonton med rörlig ränta utan bindningstid Uttag från sparkonton med rörlig ränta utan bindningstid kan endast göras genom att Kontoinnehavaren begär att dess tillgodohavande utbetalas till ett svenskt bankkonto som innehas av Kontoinnehavaren. Om Kontoinnehavaren skulle sakna möjlighet att öppna ett svenskt bankkonto får Bolaget utbetala tillgodohavandet till Kontoinnehavaren på annat sätt efter det att Bolaget identifierat Kontoinnehavaren. Uttag kan inte ske genom uttagsautomater eller på Bolagets kontor. Kontoinnehavaren anger i samband med begäran om uttag till vilket konto som denne vill att utbetalning ska göras. Bolaget har rätt att vidta åtgärder för att verifiera att det angivna kontot innehas av Kontoinnehavaren, inklusive att inhämta uppgifter från den bank i vilket det angivna kontot är öppnat och att kontakta Kontoinnehavaren och/eller dess företrädare för ytterligare kontroller. Bolaget har rätt att
kräva att Kontoinnehavaren i stället för att ange konto för utbetalning i samband med utbetalning ska föranmäla till vilket konto som denne vill att utbetalning ska ske. Kontoinnehavaren förbinder sig att uppge ett bankkonto som tillhör Kontoinnehavaren och innehas i eget namn.Kontoinnehavaren måste vid begäran online om utbetalning kunna
identifiera sig med svenskt BankID. Bolaget kan komma att kräva att Kontoinnehavaren även på annat sätt bekräftar begäran om utbetalning och därvid tillförlitligt identifierar sig för att minska risken för obehöriga uttag. Vad som sagts i detta stycke gäller även för den som i tillämpliga fall är företrädare för Kontoinnehavaren. En företrädare måste
dessutom kunna styrka sin behörighet att företräda Kontoinnehavaren.Utbetalning sker normalt en till tre bankdagar efter att Kontoinnehavaren har begärt det och identifierat sig. Bolaget har rätt att dröja med utbetalning om det bedöms som skälig för att öka möjligheterna att förhindra obehöriga uttag. Vid misstanke om att en begäran om utbetalning gjorts av någon obehörig eller om Bolaget av annat skäl bedömer att det finns skäl att närmare granska begäran har
Bolaget rätt att avvakta med en utbetalning till dess att Bolagets utredning är slutförd, dock längst till dess att fyra veckor har förflutit från det att en begäran om utbetalning framställdes. Om Bolaget har vidtagit skäliga åtgärder för att utreda en begäran om utbetalning, men inte vet och heller inte bör veta om den som begärt utbetalning är fordringsägare med avseende på tillgodohavandet på sparkontot har Bolaget rätt att senast 30 dagar efter mottagandet av begäran om utbetalning sätta ner ett belopp motsvarande det belopp som begärts utbetalt enligt lag (1927:56) om nedsättning av pengar hos myndighet.Om inte annat anges i produktvillkoren gäller inga begränsningar för hur många uttag som får göras eller med avseende på hur lågt belopp som får tas ut varje gång eller under en viss period. Kontoinnehavaren åtar sig att inte begära uttag med högre belopp än saldot på sparkontot. Övertrassering av sparkonto är inte tillåtet.
Sparkonton med bindningstid
Bolaget överför vid bindningstidens utgång eller vid förtida uttag hela tillgodohavandet, inklusive eventuell kapitaliserad ränta, på sparkonto med fast ränta under en bindningstid till ett sparkonto med rörlig ränta utan bindningstid som Kontoinnehavaren innehar hos Bolaget. Kontoinnehavaren kan därefter begära utbetalning från sitt sparkonto med rörlig ränta utan bindningstid i enlighet med vad som angetts ovan. Det är ej möjligt för Kontoinnehavaren att få tillgodohavande på sparkonto med fast ränta under en bindningstid utbetalt på annat sätt än genom överföring till ett sparkonto med rörlig ränta utan bindningstid som Kontoinnehavaren innehar hos Bolaget.
Alla sparkonton
Om Kontoinnehavaren till följd av en insättning av misstag på dennes sparkonto, en felaktig notering av ett belopp som insatt på dennes sparkonto, en felaktig ränteberäkning eller en felaktig notering om ränta eller ett annat dylikt fel har fått utbetalning med ett för högt belopp är Kontoinnehavaren skyldig att genast återbetala det felaktigt mottagna beloppet. Kontoinnehavaren är också skyldig att underrätta Bolaget så snart denne upptäckt felet.
9. RÄNTA
Sparkonton med rörlig ränta utan bindningstid
Kontoinnehavaren har rätt till ränta på tillgodohavande på sparkonto med rörlig ränta utan bindningstid beräknad efter den räntesats, uttryckt som nominell årsränta, som Bolaget vid var tid generellt tillämpar för den aktuella typen av sparkonto. Uppgifter om vid var tid generellt tillämpad räntesats finns tillgängliga på brixo.se.
Sparkonton med bindningstid
Kontoinnehavaren har rätt till ränta på tillgodohavande på sparkonto med fast ränta under en bindningstid beräknad efter den räntesats, uttryckt som nominell årsränta, som Bolaget vid tiden för Kontoinnehavarens insättning på kontot erbjuder för den aktuella typen av sparkonto. Uppgifter om vid var tid erbjuden fast ränta finns tillgängliga på brixo.se.
Alla sparkonton
Ränta utgår endast på tillgodohavanden hos Bolaget upp till totalt 1 050 000 kronor per Kontoinnehavare oavsett antalet sparkonton. Om Kontoinnehavarens totala tillgodohavande på Bolagets sparkonton överstiger 1 050 000 kronor har denne ej rätt till ränta på överskjutande belopp. Ränta beräknas för 365 dagar om året eller – under skottår – för 366 dagar om året. Ränta beräknas från och med den dag som ett insatt belopp bokförts på Kontoinnehavarens sparkonto till och med
dagen före den dag då ett belopp utbetalas från sparkontot. Samtliga insättningar respektive uttag som utförs på samma kalenderdag kvittas mot varandra. Bolaget gör avdrag för preliminärskatt på kapitaliserad ränta enligt vid var tid gällande och tillämpliga författningar. Bolaget har rätt att ändra räntesatsen som beräkningsgrunden för räntan. Om
räntesatsen ändras till nackdel för Kontoinnehavaren och detta beror på omständighet som Bolaget inte råder över, till exempel ändring i allmänna ränteläget, ska Bolaget underrätta Kontoinnehavaren om detta enligt punkten 19 nedan så snart det kan ske. Om ändring av räntesatsen eller ändring av beräkningsgrunderna för ränta beror på annan omständighet ska Bolaget underrätta Kontoinnehavaren minst fjorton (14) dagar innan ändringen träder i kraft. Vid ränteändring
beräknas räntan efter den nya räntesatsen från och med den dag då ränteändringen träder i kraft.
10. AVGIFTER OCH KOSTNADER
Om inte annat anges i produktvillkoren debiterar Bolaget inte Kontoinnehavaren några avgifter med anledning av att denne öppnar, innehar eller avslutar ett sparkonto i Bolaget.
11. ÖVRIGA VILLKORSÄNDRINGAR
Bolaget har rätt att ändra dessa villkor utan att i förväg inhämta Kontoinnehavarens medgivande. Om inget annat angetts träder ändringar i kraft en (1) månad efter det att Kontoinnehavaren har underrättats om densamma. Om Kontoinnehavaren inte godkänner ändringen får Kontoinnehavaren omedelbart säga upp avtalet före den dag ändringarna träder i kraft utan att iaktta någon uppsägningstid och utan skyldighet att betala någon avgift eller annan ersättning för avtalets förtida upphörande. Vad som nu sagts gäller även om Bolaget vill höja en avgift eller kostnad eller vill införa en avgift eller kostnad på en tidigare avgiftsfri eller kostnadsfri tjänst eller produkt.
12. VALUTA
Om inte annat anges i produktvillkoren förs sparkontot i svenska kronor.
13. BEVIS OM KONTOSTÄLLNING
Bolaget registrerar löpande insättningar, uttag, räntor och andra eventuella transaktioner på sparkonton i sin bokföring. Bolagets bokföring ska anses som tillförlitligt bevis om kontoställningen, såvida det inte visas att bokföringen är oriktig.
14. KONTOUTDRAG
Kontoinnehavaren har tillgång till kontoutdrag genom inloggning på Mina Sidor. Kontoutdrag på papper kan beställas från kundtjänst. Kontoinnehavaren ska åtminstone en gång om året granska de insättningar och uttag som enligt kontoutdraget förekommit sedan sparkonto öppnades respektive sedan Kontoinnehavarens senaste granskning.
15. REKLAMATION
Om Kontoinnehavaren anser att ett kontoutdrag inte korrekt avspeglar de insättningar och uttag som förekommit på sparkontot eller i övrigt är felaktigt, eller om Kontoinnehavaren annars anser att kontoställningen är felaktig, ska denne utan onödigt dröjsmål efter att denne fått kännedom om felaktigheten underrätta Bolaget om detta. Om
Kontoinnehavaren inte har reklamerat en insättning eller ett uttag som felaktigt inom tretton (13) månader från att insättningen eller uttaget noterades på sparkontot förlorar Kontoinnehavaren rätten att åberopa felet. Detsamma gäller om Bolaget har lämnat Kontoinnehavaren information om transaktionen och Kontoinnehavaren inte underrättar Bolaget inom tretton (13) månader från det att beloppet belastat sparkontot.
16. ÖVERLÅTELSE OCH PANTSÄTTNING
Kontoinnehavaren har inte rätt att överlåta eller pantsätta tillgodohavande på sparkonton till tredje man. Bolaget har rätt att överlåta samtliga eller delar av sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet och/eller sparkontot till annan.
17. KVITTNING
Bolaget har, med de begränsningar som följer av lag, rätt att kvitta den fordran som Kontoinnehavaren till följd av tillgodohavande på sparkonto har på Bolaget mot annan förfallen fordran som Bolaget må ha på Kontoinnehavaren.
18. AVSLUTANDE AV SPARKONTON OCH AVTALETS UPPHÖRANDE
Såvida inte annat särskilt avtalats, eller annat framgår av produktvillkor, har Kontoinnehavaren rätt att avsluta ett sparkonto med omedelbar verkan. Vid avslut gäller vad som framgår av punkt 8 ovan. Bolaget har rätt att när som helst avsluta ett sparkonto med rörlig ränta utan bindningstid med iakttagande av en uppsägningstid om minst en
(1) månad. Om Kontoinnehavaren inte har fullgjort sina förpliktelser enligt Avtalet eller om Bolaget skäligen kan anta att Kontoinnehavaren använder sparkontot direkt eller indirekt för att helt eller delvis för egen eller annans räkning främja penningtvätt och/eller finansiering av terrorism eller särskilt allvarlig brottslighet har Bolaget rätt att säga upp eller spärra sparkonto med omedelbar verkan. Bolaget har även rätt att frysa tillgångar på sparkonto och/eller överlämna information om Kontoinnehavaren och om transaktioner rörande sparkonto till behörig myndighet. Efter avslutande av sparkontot upphör Avtalet om sparkonto mellan Bolaget och Kontoinnehavaren när tillgodohavandet inklusive upplupen ränta har slutreglerats.
19. OTILLÅTEN ANVÄNDNING M.M.
Kontoinnehavaren är skyldig att skydda sina personliga koder som Kontoinnehavaren använder för att använda tjänsterna och komma åt sitt sparkonto (t.ex. BankID-koder). Kontoinnehavaren får inte låta någon annan utnyttja dennes namn, personnummer, BankID eller annan legitimation eller andra identitetsuppgifter för att öppna eller avsluta sparkonto eller för att göra insättningar eller uttag på sparkonto. Kontoinnehavaren får inte använda sparkonto för ändamål som strider
mot lag. Om det hos Kontoinnehavaren uppkommer misstanke om att någon annan genom att utnyttja dennes namn, personnummer, BankID eller annan legitimation eller andra identitetsuppgifter har ansökt eller ingått avtal med Bolaget om sparkonto, satt in eller tagit ut medel från sparkonto, begärt uttag från sparkonto eller anmält annat konto för utbetalning eller kan komma att vid sådana åtgärder, ska Kontoinnehavaren omedelbart anmäla detta till Bolaget. Kontoinnehavaren ska även omedelbart anmäla till Bolaget om någon annan genom hot, tvång eller vilseledande har förmått Kontoinnehavaren att ansöka om att öppna sparkonto, sätta in eller ta ut medel från sparkonto, begära uttag av tillgodohavande på sparkonto eller anmäla annat konto för utbetalning från sparkonto.
20. MEDDELANDEN M.M.
Kontoinnehavaren ska omedelbart underrätta Bolaget om namn-och/eller adressändring samt andra kontaktuppgifter eller annat förhållande som är av betydelse för Bolaget. Bolaget har rätt att tillhandahålla information till Kontoinnehavaren via e-post till av Kontoinnehavaren angiven e-postadress och via elektroniskt textmeddelande (sms) till av Kontoinnehavaren uppgivet mobilnummer. Information och meddelanden som lämnas via elektronisk
kommunikationstjänst anses ha nått Kontoinnehavaren så snart som den gjorts tillgänglig. Brev som Bolaget sänder till Kontoinnehavaren ska anses ha kommit adressaten tillhanda senast på den sjunde (7:e) dagen efter avsändandet, om brevet sänts till den adress som angetts i beviljad kontoansökan eller som på annat sätt är känd för Bolaget.
21. ÅNGERRÄTT
Kontoinnehavaren som är konsument och som ingår avtal med Bolaget om sparkonto har rätt att frånträda avtalet inom fjorton (14) dagar från den dag avtalet mellan Bolaget och Kontoinnehavaren om sparkontot ingicks (ångerrätt). Meddelande om ångerrätt ska inom nämnda frist ske genom t.ex. brev eller e-post eller per telefon till Bolagets kundtjänst. Om Kontoinnehavaren utövar sin rätt att frånträda avtalet avslutas sparkontot och Bolaget utbetalar eventuellt tillgodohavande på kontot jämte eventuellt upplupen ränta till Kontoinnehavaren senast 30 dagar från den dag då denne sände eller lämnade sitt meddelande till Bolaget om att denne utövar ångerrätten. Bolaget har rätt till ersättning
för den avtalade tjänsten för den tid tjänsten utnyttjas och för skäliga kostnader fram till dess att ångerrättens utövades. Vad som sagt ovan i denna punkt om ångerrätt gäller inte för individuella insättningar och uttag som sker efter att fristen för Kontoinnehavaren att ångra öppnandet av sparkontot har löpt ut.
22. INSÄTTNINGSGARANTI
Samtliga typer av sparkonton i Bolaget omfattas av statlig insättningsgaranti enligt beslut av Riksgälden. Garantin ersätter högst 1050 000 kronor av det tillgodohavande som Kontoinnehavaren har på sparkonton i Bolaget oavsett antalet konton. Utöver detta belopp kan Kontoinnehavaren få ersättning med högst fem miljoner kronor om denne på ett tillförlitligt sätt visar att tillgodohavandet avser medel som hänförs till någon av nedan händelser och att insättningen gjorts inom de senaste tolv månaderna:
a) Avyttring av privatbostad.
b) Ersättning för skada på privatbostad.
c) Upphörande av anställning, pension, sjukdom, invaliditet eller dödsfall.
d) Utbetalning av försäkringar.
e) Ersättning för skada till följd av brott, felaktig dom eller fel eller försummelse vid myndighetsutövning.
Rätten till ersättning inträder om Finansinspektionen i beslut funnit att förutsättningarna är uppfyllda för att garantin ska träda in eller om Bolaget försatts i konkurs. Riksgälden betalar ut ersättningen inom sju arbetsdagar från den dag Finansinspektionen beslutade att insättningsgarantin ska träda in eller Bolaget försattes i konkurs. I vissa särskilt angivna undantagsfall får Riksgälden skjuta upp utbetalningen av ersättningen. Riksgälden får betala ut ersättningen på det sätt som myndigheten finner lämpligt. Ytterligare information om insättningsgarantin finns på Riksgäldens webbplats: riksgalden.se/insattningsgarantin.
23. BEGRÄNSNING AV BOLAGETS ANSVAR
Bolaget är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott eller lockout, pandemi eller epidemi eller annan liknande omständighet. Förbehållet i fråga om strejk, blockad, bojkott eller lockout gäller även om Bolaget själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Skada som uppkommit i andra fall ska inte ersättas av Bolaget, om den varit normalt aktsam.
24. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER M.M.
De personuppgifter som behandlas av Bolaget behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och Bolagets policy för detta. Information om behandling av personuppgifter finns på brixo.se.
25. KLAGOMÅL
Om Kontoinnehavaren är missnöjd med information som Bolaget har lämnat eller den tjänst som Bolaget har tillhandahållit kan Kontoinnehavaren framföra dessa synpunkter till Bolaget. Klagomål ska ske på sådant sätt som framgår av brixo.se/klagomal/. Klagomål kan även lämnas skriftligen till Klagomålsansvarige som nås via e-post
klagomal@brixo.se eller genom brev till Brixo AB, Klagomålsansvarig, Brunnsgatan 21B, 111 38 Stockholm. Om missnöje kvarstår med Bolagets hantering av klagomålet kan Kontoinnehavaren vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), som är nämnd för alternativ tvistlösning. ARN nås via deras hemsida arn.se eller på adress Box 174, 101 23 Stockholm. Mer information om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden finns på konsumentverket.se.
Kontoinnehavaren kan även vända sig till allmän domstol för prövning av ärendet. Kontoinnehavaren kan även söka rådgivning hos den kommunala konsumentvägledningen samt genom Konsumenternas Bank- och finansbyrå eller Konsumenternas Försäkringsbyrå genom att läsa mer på konsumenternas.se. Eventuell tvist mellan Kontoinnehavaren och Bolaget löses i svensk domstol med tillämpning av svensk lag.
För nedladdning (PDF)
INFORMATION TILL INSÄTTARE
Grundläggande information om skydd för insättningar | |
---|---|
Insättningar i Brixo AB skyddas av: | Statlig insättningsgaranti enligt lagen (1995:1571) om insättningsgaranti (1). |
Skyddets begränsning: | 1 050 000 kronor per insättare per kreditinstitut (2). |
Om du har fler insättningar hos samma kreditinstitut: |
Alla dina insättningar hos samma kreditinstitut läggs samman och det sammanlagda beloppet omfattas av gränsen på 1 050 000 kronor (2). |
Om du har ett gemensamt konto tillsammans med andra personer: |
Gränsen på 1 050 000 kronor gäller för varje insättare separat (3). |
Ersättningsperiod om kreditinstitutet fallerar: |
Sju arbetsdagar (4). |
Valuta: | Ersättning ges i svenska kronor. |
Kontakt: | Riksgälden Olof Palmes gata 17 103 74 Stockholm Sverige Telefon: +46 (0)8-613 52 00 E-post: ig@riksgalden.se |
Ytterligare information: | Se www.riksgalden.se/insattningsgarantin |
Ytterligare information (gäller allt nedan eller delar därav) |
Information om behandling av personuppgifter
Vi skyddar dina personuppgifter
Att skydda din integritet är av högsta vikt för oss. Vårt mål är att du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till oss. Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en enskild person. Vi behöver behandla personuppgifter för att kunna ingå avtal med våra kunder, och för att därefter administrera avtalen. Dessutom behandlar vi uppgifterna för att uppfylla de krav som ställs på oss som kreditgivare, samt för att vidareutveckla vår verksamhet.
Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter alltid är skyddade hos oss och att behandlingen sker i enlighet med gällande dataskyddsregler och våra interna riktlinjer och rutiner. Personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter är Brixo AB (”Brixo”) om inget annat anges i denna information.
Det är viktigt för oss att vara öppna med hur dina personuppgifter hanteras som du lämnar till Brixo eller som vi samlar in på annat sätt. I denna informationstext beskriver vi därför hur och varför Brixo behandlar dina personuppgifter som befintlig kund eller blivande kund hos Brixo.
Varför hanterar Brixo personuppgifter?
Brixo hanterar personuppgifter utifrån de olika rättsliga grunder och ändamål som vi beskriver nedan. Om du av någon anledning inte vill ge oss nödvändiga personuppgifter eller om du önskar radera sådana personuppgifter, finns risken att vi inte kan erbjuda dig våra produkter och tjänster.
Uppfylla villkoren i våra avtal
Det grundläggande ändamålet med att Brixo samlar in, behandlar och lagrar personuppgifter är för att kunna förbereda, tillhandahålla och administrera bolagets produkter och tjänster till dig. Den rättsliga grunden för det är att uppfylla villkoren i våra avtal.
Följa lagar och regler
Bolaget måste följa ett antal lagar och myndighetsbeslut och då hanterar vi dina personuppgifter för att till exempel:
- Kontrollera och verifiera din identitet
- Följa upp och analysera hur du använder dina krediter och konton för att förebygga eller upptäcka bedrägerier, penningtvätt och andra brott
- Dokumentera och spara personuppgifter kopplade till kreditprövning
- Hantera säkerhetskraven för åtkomst till krediter och konton
- Rapportera till myndigheter såsom Skatteverket och Finansinspektionen
- Följa bokföringslagen och regler om riskhantering och statistik
Bolagets intresse
Brixo erbjuder finansiella tjänster med målsättningen att skapa långa och goda relationer med våra kunder. Därför hanterar vi dina personuppgifter för följande ändamål:
- Utföra marknads- och kundanalyser för att utveckla våra produkter och erbjudanden
- Genomföra marknadsaktiviteter där vi identifierar och föreslår produkter eller tjänster som kan vara relevanta för dig, om du inte har sagt till oss att du inte vill ta del av sådana aktiviteter och erbjudanden
- Genomföra kundundersökningar
- Göra riskanalyser och ta fram statistik för att till exempel förbättra våra kreditriskmodeller
Med ditt samtycke
I vissa fall behöver vi ditt samtycke för att behandla dina personuppgifter och då frågar vi efter det separerat från avtalet för produkten eller annan dokumentation. Vi beskriver då också hur du kan ta tillbaka ditt samtycke och hur det i så fall påverkar dig gällande den specifika produkten eller tjänsten.
Profilering och automatiserade beslut
Bolaget använder sig i vissa fall av så kallad profilering. Det innebär en automatisk behandling av personuppgifter för att göra analyser kring våra kunders ekonomiska situation, personliga val eller beteenden. Profilering används också i vissa fall vid automatiserat beslutsfattande som exempelvis kan vara ett automatiserat godkännande/avslag på en kreditansökan via internet.
Varifrån samlar vi in personuppgifter?
Vi samlar in personuppgifter om dig från olika källor:
- Dig själv: Vi samlar in personuppgifter som du lämnar till oss, t.ex. i samband med att du som blivande eller befintlig kund ansöker om kredit, kontaktar oss eller använder våra digitala kanaler.
- Informationstjänster för att hantera ansökan om kredit: I samband med en ansökan om kredit kan vi hämta uppgifter från offentliga register som är nödvändiga för att hantera ansökan.
- Informationstjänster för att hantera kundförhållandet: Vi hämtar viss information från externa informationstjänster, t.ex. kan vi komma att regelbundet samköra ditt personnummer mot offentliga register, för att säkerställa att dina uppgifter är uppdaterade. Exempel på uppgifter som vi kan komma att hämta från externa informationstjänster för att hantera kundförhållandet är namn och kontaktuppgifter.
- Informationstjänster för att uppfylla rättsliga förpliktelser: Vi hämtar aktuella sanktionslistor och information om vilka personer som anses vara s.k. politiskt exponerade personer (PEP) från informationstjänstleverantörer för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser att uppnå och säkerställa tillräcklig kundkännedom, samt genomföra kontroller mot sanktionslistor.
- Kreditupplysningsföretag: Vi hämtar kreditupplysning från kreditupplysningsföretag i samband med att du ansöker om kredit.
Vilka personuppgifter behandlar vi och varför?
Hantera ansökan om kredit
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att hantera en ansökan om kredit, t.ex. registrera uppgifter i ansökan och göra en bedömning av ansökan. Det är nödvändigt att du lämnar de personuppgifter som vi efterfrågar för att vi ska kunna hantera din ansökan. Om du inte lämnar de uppgifter som vi efterfrågar kan vi inte hantera din ansökan. I förekommande fall hanteras din ansökan automatiskt och du får snabbt besked om din ansökan kan godkännas eller inte baserat på en bedömning av risk- och återbetalningsförmåga. Bedömningen sker enligt ett regelverk och statistiska modeller som Brixo använder sig av. Om informationen anses tillräcklig enligt regelverket hanteras ansökan per automatik och i annat fall kommer ansökan att handläggas av en handläggare. Du har alltid rätt att begära omprövning av ett automatiskt beslut genom att kontakta Brixos kundtjänst.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig. |
Genomförande av kreditbedömningar
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kreditbedömningar i samband med en ansökan om en kreditprodukt.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har. |
Hantera kundförhållandet
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att hantera ditt kundförhållande med Brixo, t.ex. för att registrera dina uppgifter i vårt kundregister, för att kommunicera med dig om kundförhållandet, skicka aviseringar, säkerställa att dina uppgifter är uppdaterade och korrekta, samt dokumentera träffade avtal och interaktioner med dig.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig. |
Hantera förfrågningar
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att hantera förfrågningar från dig, t.ex. om oss och våra produkter och tjänster i olika kanaler och för att hantera kundtjänstärenden.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera förfrågningar från dig. |
Tillhandahålla tjänster och produkter
Vi behandlar dina uppgifter för att tillhandhålla tjänster och produkter. I den utsträckning du lämnar särskilda kategorier av personuppgifter till oss i samband med användning av våra tjänster ger du ditt uttryckliga samtycke till vår behandling av dessa uppgifter för att tillhandahålla avtalade tjänster och produkter. Det är frivilligt att lämna ditt samtycke till behandlingen av dina personuppgifter för att vi ska kunna tillhandahålla våra tjänster, men om du inte lämnar ditt samtycke, kan du inte använda tjänsterna. Om du väljer att dela din platsinformation med oss genom användning av våra digitala kanaler kan vi även behandla denna information för att tillhandahålla tjänster som du har efterfrågat.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig. |
Utrednings- och säkerhetsskäl
Vi behandlar dina uppgifter av utrednings- och säkerhetsskäl, t.ex. för att förebygga, undersöka, avslöja och rapportera bedrägerier, samt skydda dina och Brixos tillgångar.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att skydda dina, andras och Brixos tillgångar. |
Riskhantering
Vi behandlar dina uppgifter för riskhantering, t.ex. för att genomföra regelbundna riskbedömningar och analyser i riskberäkningsmodeller.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att av att identifiera och regelbundet kontrollera risker i verksamheten. |
Kommunikation och lämnande av erbjudanden
Vi vill lämna rätt kommunikation och erbjudanden till dig, i rätt tid och i rätt kanal. Därför behandlar vi dina uppgifter i syfte att kommunicera personlig och relevant information, samt lämna erbjudanden till dig om våra egna och utvalda samarbetspartners varor och tjänster i olika kanaler, t.ex. brev, e-post och andra digitala kanaler. Vi kan komma att dela dina personuppgifter med tredjeparters annonseringstjänster för att kunna utvärdera, leverera och förbättra våra sådana tjänster som vi använder baserat på en analys av de uppgifter som vi har samlat in på olika sätt, t.ex. genom att sortera kunder i olika kundsegment baserat på bland annat engagemang hos Brixo. Genom att ingå avtal med Brixo lämnar du ditt samtycke enligt marknadsföringslagen till vår elektroniska marknadsföring av våra egna och samarbetspartners varor och tjänster. Du har rätt att, när som helst, avregistrera dig från utskick genom att meddela detta till oss.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att kommunicera personlig och relevant information och erbjudanden till dig. |
Genomförande av kundanalyser för ökad kundinsikt
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kundanalyser på en övergripande nivå, t.ex. för att utveckla affärsmetoder, analysmodeller, kund- och affärsstrategier. För detta syfte analyserar vi t.ex. kunders betalningsförmåga, beteende i Brixos olika kanaler, interaktioner, engagemang hos och användning av Brixos tjänster.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra kundanalyser för ökad kundinsikt. |
Kundundersökningar
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kundundersökningar, t.ex. för att skicka ut och utvärdera resultatet av en undersökning.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att för att få information om din och andra kunders uppfattning om Brixo i allmänhet och särskilt produkter, tjänster och kundupplevelse. |
Uppföljning och utvärdering
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att ta fram rapporter och statistik för uppföljning och utvärdering av vår verksamhet, t.ex. uppföljning av Brixos produkter och tjänster och genomförda aktiviteter, såsom kampanjutskick.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att följa upp och utvärdera vår verksamhet. |
Livscykelhantering, skydd och utveckling av våra system och tjänster
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att livscykelhantera, skydda och utveckla våra system och tjänster, t.ex. för att felsöka, logga, utveckla, testa och förbättra våra system och tjänster.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att livscykelhantera, skydda och utveckla våra system och tjänster. |
Fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk t.ex. för att hantera klagomål och reklamationer, samband med en rättsprocess eller för att förhindra användning av Brixos tjänster i strid med villkoren för tjänsten.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk. |
Uppfylla rättsliga förpliktelser
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har, t.ex. uppnå och säkerställa tillräcklig kundkännedom, bl.a. genom att kontrollera identitet, genomföra kontroller mot s.k. sanktionslistor, för att lämna kontoutdrag samt dokumentera träffade avtal och interaktioner.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har. |
Mottagare som vi delar information med
Dina uppgifter skyddas av sekretess, vilket innebär att Brixo inte obehörigen får röja dessa uppgifter. När det är tillåtet med hänsyn till sekretessen delar Brixo vissa uppgifter med andra mottagare:
- Banker av utrednings- och säkerhetsskäl: Brixo kan dela vissa personuppgifter med de banker som ingår i BankID-samarbetet av utrednings- och säkerhetsskäl, t.ex. för att undvika att ditt BankID missbrukas.
- Tjänsteleverantörer: För att uppfylla ändamålen med vår behandling av dina personuppgifter delar vi dina personuppgifter med företag som tillhandahåller tjänster till Brixo, t.ex. IT-tjänster och tjänster för att hantera utskick. Dessa företag får endast behandla dina personuppgifter enligt våra uttryckliga instruktioner och får inte använda dina uppgifter för egna ändamål. De är även skyldiga enligt lag och avtal att skydda dina personuppgifter.
- Inkassobolag: Om Brixo har ett krav gentemot dig kan vi dela de personuppgifter som är nödvändiga med inkassobolag för att fastställa, göra gällande och utöva vårt rättsliga anspråk.
- Fordringsköpare: Om Brixo överlåter en fordran på dig kan vi dela de personuppgifter som är nödvändiga med fordringsköparen för att fastställa, göra gällande och utöva anspråk avseende fordran.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt, inkassobolagets och/eller fordringsköparens berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk. |
- Övriga mottagare: Vi kan i förekommande fall överföra dina personuppgifter till andra mottagare, t.ex. myndigheter och utvalda företag, än de som angivits ovan om det är nödvändigt för vissa syften.
Mottagare | Syfte | Laglig grund för behandlingen |
---|---|---|
Myndigheter | Vi kan lämna nödvändig information till myndigheter om vi är skyldiga enligt lag att göra det, t.ex. kontrolluppgift till Skatteverket. | Behandlingen är nödvändig för att uppfylla rättsliga förpliktelser. |
Domstol, motparter etc. | I samband med en rättstvist kan vi överföra uppgifter till andra parter. | Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk. |
Rättsvårdande myndigheter, t.ex. Polisen | Vi kan dela personuppgifter med rättsvårdande myndigheter, t.ex. Polisen om vi är skyldiga enligt lag att lämna ut dina uppgifter eller för att bidra till en pågående brottsutredning. | Behandlingen är nödvändig för att uppfylla rättsliga förpliktelser alternativt tillgodose vårt berättigade intresse av att bidra till en pågående brottsutredning på begäran. |
Potentiella köpare och säljare | Vi kan komma att dela information med potentiella köpare och säljare om vi skulle sälja hela eller delar av verksamheten eller vid en sammanslagning. | Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra avyttringen eller sammanslagningen. |
Var behandlar vi dina personuppgifter?
Vi strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter inom EU/EES-området. I vissa fall kan dock dina personuppgifter komma att överföras till och behandlas i ett land utanför EU/EES-området av våra tjänsteleverantörer. För att säkerställa att dina personuppgifter alltid är skyddade kommer vi i sådant fall att säkerställa att det finns skyddsåtgärder på plats, t.ex. dataöverföringsavtal som kräver att mottagarna skyddar uppgifterna på samma sätt som vi gör.
Hur länge sparas mina personuppgifter?
Vi sparar dina personuppgifter så länge vi behöver för att kunna tillhandahålla de produkter och tjänster du har avtal med oss om. Vi sparar också personuppgifter för att kunna uppfylla krav i lagar och beslut av myndigheter, som till exempel för bokföring och skatterapportering. Om du avslutar din kredit, ditt konto eller någon annan tjänst i bolaget behöver vi spara en del av dina personuppgifter som är kopplade till den produkten eller tjänsten under viss tid. Vi behöver exempelvis behålla vissa personuppgifter i sju år för att kunna rapportera till Skatteverket och i högst tio år för att uppfylla regler kring penningtvätt. Efter det kommer vi att på ett säkert sätt radera eller avidentifiera dina uppgifter så att det inte längre går att koppla dem till dig.
Dina rättigheter
Dataskyddslagstiftningen ger dig ett antal rättigheter i förhållande till behandlingen av dina personuppgifter. Vi behandlar dina personuppgifter i den utsträckning det är nödvändigt för att uppfylla dina rättigheter.
Tillgång till dina personuppgifter
Du har rätt att begära att få en bekräftelse från oss om vi behandlar personuppgifter som rör dig, samt i sådant fall begära tillgång till de personuppgifter som vi behandlar om dig, ett s.k. registerutdrag.
Begära rättelse
Vidare har du, om du anser att en uppgift om dig är felaktig eller ofullständig, rätt att begära att uppgiften rättas.
Återkalla samtycke med framtida verkan
I den utsträckning som vi behandlar dina personuppgifter med stöd av ditt samtycke har du rätt att, när som helst, återkalla ditt samtycke till behandlingen med framtida verkan. Det betyder att om du återkallar ditt samtycke har vi rätt att fortsätta behandla redan insamlade personuppgifter med stöd av ditt tidigare lämnande samtycke.
Motsätta dig behandling för direktmarknadsföringsändamål
Du har även rätt att, när som helst, motsätta dig vår behandling av dina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål och avregistrera dig från fortsatta utskick genom att anmäla detta till oss, t.ex. genom att klicka på en avregistreringslänk i utskicket eller kontakta kundtjänst. Från och med den 25 maj 2018 har du även rättigheterna nedan om det följer av gällande dataskyddslagstiftning.
Motsätta dig behandling som stödjer sig på vårt berättigade intresse
Du har rätt att motsätta dig behandlingar som stödjer sig på ett berättigat intresse som vi har om du har personliga skäl som rör situationen. Vi får dock fortsätta att behandla dina uppgifter, trots att du har motsatt dig behandlingen, om vi har tvingande berättigade skäl för behandlingen som överväger integritetsintresset.
Radering
Under vissa omständigheter har du rätt att få dina personuppgifter raderade. Detta gäller dock inte om vi exempelvis är skyldiga enligt lag att bevara uppgifterna.
Begränsning av behandling
Du har även rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Om du begär att behandlingen av dina uppgifter ska begränsas kan det dock medföra att vi inte kan uppfylla våra eventuella skyldigheter gentemot dig under den tid behandlingen begränsats.
Dataportabilitet
Slutligen har du rätt att få en kopia på de personuppgifter som rör dig i ett strukturerat format (dataportabilitet). Rätten till dataportabilitet, till skillnad från rätten till registerutdrag, omfattar endast uppgifter som du själv har tillhandahållit oss och som vi behandlar med stöd av vissa lagliga grunder, t.ex. ett avtal med dig.
Vem kontaktar jag vid frågor?
Om du har några frågor om behandlingen av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss. Kontaktuppgifter framgår nedan. Du kan också kontakta bolagets klagomålsansvarig eller tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten, för eventuella klagomål rörande behandlingen av dina personuppgifter.
Kontaktuppgifter
Personuppgiftsansvarig: Brixo AB, 556978-9273
Postadress: Brunnsgatan 21B, 111 38
Telefonnummer: 08-500 850 47
Senast uppdaterad: 2024-01-29
För nedladdning (PDF)
Tredjepartsleverantörer, inklusive Google, använder cookies för att visa annonser baserat på någons tidigare besök på Brixos hemsida. De insamlade uppgifterna kommer att användas i enlighet med vår egen integritetspolicy och Googles sekretesspolicy. Du kan ange inställningar för hur Google annonserar till dig genom sidan Google Ad Inställningar och om du vill kan du välja bort intressebaserad annonsering helt genom cookieinställningar eller permanent med en plugin till din webbläsare.